خبرگزاری کار ایران

صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵:صنعتی بدون مرز

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۶۹۵

این گزارش برگردان گزارش شرکت IBM تحت عنوان “صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز” است که در ۲۰ صفحه منتشر شده است و در چند بخش مجزا ارائه خواهد شد.

جهان اقتصاد نوشت: بخش اول گزارش کلیاتی از تحولات صنعت خودرو را در چشم انداز سال ۲۰۲۵ و دگرگونی مرزهای صنعت خودرو را ارائه می دهد. نقش آفرینان این حوزه با نگاهی عمیق و مرور این گزارش می توانند بخش از تغییرات را لمس کنند و و نقش خود را بازآفرینی نمایند.

صنایعی را تصور کنید که مرزهای آن متغیر هستند و دیگر نمی توان خطوطی مشخص بین آن ها رسم کرد. در گذشته صنایع معمولا جدای از همدیگر صرفا ارتباطی تامینی یا تولیدی با هم داشتند اما امروزه به مدد فناوری های جدید، و اتصال صنایع و محو شدن مرزهای صنایع، شبکه ای پیچیده از روابط به وجود آمده است. براساس مطالعات انجام شده در صنعت خودرو رابطه ی بین مصرف کنندگان، شرکت ها، و خودروها در حال تحول است و دنیای دیجیتال تجربه ای نو در اختیار هر کدام از ذینفعان قرار داده است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پویایی رابطه ی بین مصرف‌کننده-خودرو-شرکت با از بین رفتن مرزهای سنتی صنعت به صورت شگرفی تغییر خواهد کرد. شرکت‌های تولیدکننده خودرو بایستی انواع دسترسی جدید مصرف‌کنندگان به خودروها و استفاده از خودرو در زندگی دیجیتال مصرف‌کنندگان را درک کنند و نقش خودروها را درون شبکه‌ای پیچیده از انتخاب‌های حمل و نقل تعیین نمایند. اتصال‌درونی جوهر اختلالات نوآورانه پیش‌رو خواهد بود: بین مصرف‌کنندگان و خودروسازان؛ بین مصرف‌کنندگان و خودروها؛ و بین نقش‌آفرینان سنتی و غیرسنتی اکوسیستم صنعت. با نگاهی به سال ۲۰۲۵ مشخص می‌شود که شرکت‌هایی که پذیرای گشودگی باشند، صحنه موفقیت را برای خود چیدمان خواهند کرد.

با تحلیلی ابتدایی می توان اظهار داشت که در طول دهه‌ها اکوسیستم صنعت خودرو بسیار ساختارمند و دارای مرزهای مشخص بود. سازندگان خودرو، حاکمان صنعت بودند و به ندرت به نقش آفرینان جدید اجازه ی ورود می‌دادند؛ حتی صدای مصرف‌کنندگان نیز به گوش نمی‌رسید. تمام این قواعد با رشد فناوری‌های دیجیتال به محاق رفت.

اکنون مشتریان بر مبنای تجربه ی دیجیتال خود در صنایع دیگر، انتظار تجربه هایی یکپارچه، چندکاناله و شخص شده دارند و به طرز فزاینده‌ای در نوآوری خدمات و محصول دخالت می‌کنند. اکنون دیگر مصرف‌کنندگان می‌دانند چگونه می‌توانند اطلاعات را به صورت آن‌لاین دریافت نمایند و آموخته اند تمامی فرآیندهای سنتی استانداردی را که قبلاً مشارکت آن‌ها را محدود می نمود را پشت سر بگذارند.

با رشد انتظارات مصرف کنندگان در حوزه ی حمل و نقل، شرکت‌های غیرسنتی فناوری‌هایی را ارائه می‌دهند که به مصرف‌کنندگان در زمینه ی رانندگی؛ شامل مسیریابی، حل مساله ترافیک یا پارکینگ، و ایجاد یکپارچگی با دیگر اشکال حمل‌ونقل کمک می‌کند. هم اکنون مدل‌های کسب‌وکاری مانند اشتراک خودرو حتی نیاز به مالکیت  خودرو را نیز زیر سوال برده است.

از سویی دیگرف اکوسیستم صنعت خودرو در بسیاری از بخش‌ها با بخش‌های متفاوت دیگر، دچار هم‌پوشانی شده است. در آینده، این اختلال، فرآِیندهای اصلی صنعت مانند مرزهای مشخص و نقش آفرینان اصلی را دچار چالش خواهد کرد.

در این گزارش، از ۱۷۵ مدیر اجرایی در ۲۱ کشور دنیا سوال شده است که چشم‌انداز تغییر آن‌ها در صنعت خودرو چیست، انتظار دارند صنعت با چه تغییراتی مواجه شود و برنامه ی آنها جهت مواجه با این تغییرات چیست.

مثل همیشه، شرکت‌ها و صنایع بایستی با برخی از عوامل خارجی غیرقابل‌اجتناب مواجه شوند. بسیاری از مدیران اجرایی توسعه ی فناوری را به عنوان مهم‌ترین عامل خارجی برشمردند که مواجه با آن اجتناب‌ناپذیر است. درکنار عوامل خارجی دیگری که بسیاری از صنایع را متأثر خواهد کرد، براساس مطالعات، ۳ اختلال اصلی که زمینه ی نوآوری را فراهم و تأثیر مثبتی بر صنعت خودرو خواهد داشت عبارتند از: نقش، ترجیحات و انتظارات مصرف‌کنندگان، اشکال جدید حمل و نقل، و اکوسیستم کلی صنعت. این ۳ اختلال باعث خواهند شد مرزهای جدیدی در صنعت خودرو به وجود بیاید و یا حتی به از بین رفتن مرزهای سنتی خواهد انجامید (نمایه ۱). به عنوان مثال، امروزه مصرف‌کنندگان درگیری بسیار بیشتری با صنعت دارند؛ آن‌ها نه تنها خواهان استفاده از خودروها هستند، بلکه انتظار دارند در فرآیند خلق خودروها نیز مشارکت کنند. خودروها به طور فزاینده‌ای هوشمند شده‌اند و همین مساله مفهوم حمل ونقل را ورای خودروها به سمت مصرف‌کننده سوق داده است. رشد این نوع از اکوسیستم در صنعت به معنی یادگیری در جهت رونق طی اختلالات شدید است؛ که مرزهای صنعت را از بین خواهد برد؛ این مساله زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که صنایع دیگر مانند الکترونیک و ارتباطات نیز به اکوسیستم خودرو پیوند می‌خورند.

صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵:صنعتی بدون مرز

در ادامه نگاهی دقیق تر به این عوامل خارجی خواهیم داشت تا از این رهگذر ساختار اصلی گزارش نیز ارائه شود و تصویری اجمالی ارائه گردد.

مواجه با عوامل خارجی در صنعت خودرو

مصاحبه‌شوندگان اعتقاد دارند که نیروهای خارجی مؤثر بر مصرف‌کنندگان، در مقایسه با نیروهایی که در ابتدا بر کسب‌وکارها اثر می‌گذارند، تأثیر بیشتری بر تغییرات صنعت خودرو خواهند داشت. رشد فناوری، تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان و خدمات نوظهور حمل و نقل فردی از اهمیت بسزایی برخوردارند (نمایه ۲). همچنین، مصاحبه‌شوندگان انتظار دارند بتوانند با قوانین جدید دولتی، الزامات جهانی شدن، عوامل کلان اقتصادی و مسائل مربوط به پایداری محیط‌زیست خود را تطبیق دهند.

نمایه۲

صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵:صنعتی بدون مرز صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵:صنعتی بدون مرز

وضعیت فعلی و مورد انتظار چهار عامل اصلی خارجی در چهار نقطه ی زمانی، براساس مصاحبه‌های انجام شده در این گزارش و گزارش “صنعت خودرو: ۲۰۲۰”.

مهم‌ترین عوامل خارجی که انتظار دارید در ۸ الی ۱۰ سال آتی بر صنعت خودرو اثر بگذارد، کدامند؟

عوامل خارجی اصلی

رشد فناوری. این عامل اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص خارجی در صنعت خودرو شناسایی شد.

انتظارات مصرف‌کنندگان. این عامل را می‌توان تحولی تازه به شمار آورد. پس از فناوری دومین عامل تاثیرگذار صنعت خودرو تلقی می‌شود. مصرف‌کنندگانی با قابلیت‌های دیجیتالی، انتظار تغییرات چشمگیر در محصولات و خدمات دارند و بر نقش خود در مشارکت تاکید دارند.

قوانین دولتی. پس از مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ صورت پذیرفت، عواملی شامل تاکید بر ایمنی، ظهور خودروهای بدون راننده، اختلالات در کانال‌های فروش، و اشکال جدید حمل و نقل ، دولت‌ها را ملزم ساخت ساختارهایی را پدید آورند که نقش‌آفرینان مختلف جایگاه مشخصی داشته باشند.

حمل و نقل‌های شخصی. صنعت حمل و نقل‌ها به سبب شهری‌شدن زیاد، تغییر سبک‌های زندگی و عوامل مؤثر قیمتی، افزایش یافته و انتظارات افراد نیز دچار تحول شده است.

عوامل اختلال اصلی: مصرف‌کنندگان، حمل و نقل، و اکوسیستم

مصرف‌کنندگان به دو طریق باعث اختلال در بازار شده‌اند. اول آنکه مصرف‌کنندگان از سازندگان خودرو انتظار دارند بتوانند خود را بهتر و بهینه‌تر با دنیای دیجیتال خود تطبیق دهند. دوم آنکه انتظار دارند سازندگان خودرو در فرآیند خلق محصول و استراتژی از مشارکت آنها بهره ببرند.

حمل و نقل نیز به دو طریق در محصولات و خدمات اختلال ایجاد می‌کند. اولا، خودروهای بدون راننده به طرز شگرفی پیشرفته‌تر خواهند شد و از بسیاری از تلقی‌های صرف حمل و نقل فراتر خواهند رفت. دوما، حمل و نقل با محوریت مصرف‌کننده‌ها – که به نوآوران و فناوری های دیجیتال وابسته خواهد بود- تجربیات شخصی را ورای رانندگی صرف، به مشتریان ارائه خواهد نمود.

اکوسیستم رشد شرکت‌ها و توسعه

صنعتی را مختل خواهد کرد. اولاً، شرکت‌های تولیدکننده خودرو از طریق پاسخ به انتظارات جدید مشتریان و فناوری‌های در دسترس، به دنبال راه‌های جدید رشد هستند. دوما، این سازمان‌ها بایستی مسیری را در برابر خود ترسیم نمایند که تغییرات چشم‌انداز در نقش‌آفرینی خود و مرزهای لرزان صنعت را در بر بگیرد.

در بخش آتی این گزارش نقش مصرف کنندگان در صنعت خودرو ذیل چشم انداز سال ۲۰۲۵ از نظر خواهد گذشت و توصیه هایی نیز به بازیگران سنتی و جدید صنعت خودرو ارائه خواهد شد.

ترجمه دکتر رضا نقی زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز