خبرگزاری کار ایران

علی اعطا: با درآمدهای پایدار، شهرفروشی ممنوع می‌شود/ آریازند: همراهی دولت و شورا فرصتی استثنائی است

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۲۹۳

بعد از پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر امید به قرارگیری شورا درجایگاه واقعی آن افزایش یافته است. این روزها احزاب اصلاح‌طلب فارغ ازجنجال‌های معمول رسانه‌ای درانتخاب شهردار، در اندیشه آشنایی اعضای شورای شهر با مشکلات مناطق مختلف شهر تهران هستند. حزب اتحاد ملت مسیر ارتباط مردم تهران را با اعضای شورای شهر فراهم کرده است.

روز گذشته دفتر منطقه 16 این حزب آغازگر اولین جلسه هم‌اندیشی مردم منطقه جنوب تهران با اعضای شورای شهر بود. مهمانان این جلسه هم‌اندیشی؛ علی اعطا عضو شورای شهر تهران و امیرآریا زند عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بودند. درابتدای این جلسه مردم و فعالان سیاسی جنوب تهران مشکلات متعدد محلات را با این عضو شورای شهر در میان گذاشتند؛ مشکلاتی از جمله کارخانه روغن نباتی قو و آثار زیست محیطی آن در منطقه16، عدم وجود امنیت در پارک‌ها، عدم رسیدگی به وضعیت محیط زیست و خشکی درختان چند ده ساله، وجود دو پایانه حمل و نقل ترمینال جنوب و راه آهن تهران، سازه‌‌های چند طبقه و ایجاد مال‌های تجاری در منطقه جنوب تهران، وجود کابل‌های فشار قوی برق بر روی 30 هکتار از پارک‌های جنوب شهر، مشکلات اجتماعی از جمله فروش علنی مواد مخدر در پارک‌های جنوب شهر و معضل حضور کودکان کار، وجود تنها یک سینما برای منطقه‌ای که شاید از یک استان جمعیتش بیشتر باشد و عدم وجود امکانات رفاهی و تفریحی و ده‌ها موضوع و مشکل دیگر.

اداره علمی شهر

امیرآریا زند از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد در جلسه هم‌اندیشی از هدفگذاری‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای اداره شهر تهران پرده‌برداری کرد. این عضو حزب اتحاد گفت: شهر تهران در دوازده سالی که در اختیار اصولگرایان قرار داشته با معضلات و مشکلات متعددی روبه‌رو شده و در این سال‌ها ظلم بزرگی به مدیریت شهر تهران شده است. وی در مورد طرح مدیریت شهر تهران که در مجلس در آستانه تصویب است، افزود: در صورت ادامه این طرح، شهر تهران به صورت یکپارچه اداره خواهد شد و دیگر وظایف شهرداری‌ها در تداخل با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان آب و برق نخواهد بود. به عنوان مثال در قضیه رفع آلودگی هوا سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و وزارت کشور درگیر این مساله هستند که با اجرای این لایحه متولی مشکل آلودگی شهر تهران مشخص خواهد شد. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفت: فرصت استثنائی برای شورای شهر پنجم به وجود آمده است و همراهی دولت و شورای شهر در این دوره می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر تهران را در آستانه حل وفصل قرار دهد. زیرا در دوره‌های قبل شهرداری و دولت در رقابت با هم قرار داشتند، اما با همراهی دولت، مجلس و شهرداری، همگرایی خوبی برای حل مشکلات به وجود آمده است.

درآمد پایدار

آریا زند در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است شهر تهران را با معیارهای واقعی اداره کنیم، باید به سوی درآمدهای پایدار حرکت کرد. در دوازده سال گذشته شهردار تهران هر هفته شهرداران مناطق مختلف را موظف به افزایش درآمد می‌کرد. از این رو ملاک درآمد برای شهر تهران تخلف شهروندان برای ایجاد درآمد جهت اداره شهر تهران بود. آریا زند اظهار داشت: اصلاح‌طلبان قصد دارند به سوی درآمدهای پایدار حرکت کنند تا نیازی به توافق شهرداری با متخلفان جهت تولید درآمد برای اداره شهر تهران نداشته باشیم. او ادامه داد: اگر به سوی روش‌های نوین تامین مالی مانند سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی استفاده حرکت کنیم، حتی می‌توانیم هزینه پروژه‌های اداره شهر تهران را از منابع ذخیره‌ای در سطح ملی تامین کنیم. او تصریح کرد: اکنون با توجه به همسویی شهرداری و دولت امید به استفاده از این منابع وجود دارد.

تفکیک حوزه‌ها

 عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به مشکلات مختلف مناطق جنوبی تهران گفت: مشکلات متعدد جنوب شهر تهران؛ خصوصا منطقه16 بر اساس اطلاعاتی که مردم و اعضای حزب اتحاد در این منطقه در اختیار بنده قرار دادند به اندازه‌ای است که چندین جلسه باید درباره هرکدام از این مشکلات بحث و تبادل نظر شود. مهندس اعطا‌افزود: موارد مختلفی در دو حوزه در منطقه 16 مطرح است. حوزه اقدامات درشت مقیاسی که باید در شهرداری و شورای شهر مطرح شود مانند اقدامات اجرایی و حوزه دیگر اجتماعی است و اساسا نوع نگاه به این دو حوزه باید متفاوت باشد. علی اعطا ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در یک دهه گذشته در اداره شهر تهران رو به افزایش است و به منشأ مشکلات ثانویه هم تبدیل شده بحث منابع درآمدی شهرداری‌هاست. عضو شورای شهر ادامه داد: تا قبل از سال 62 عمده منابع درآمدی شهرداری‌ها ازطریق کمک‌های دولتی تامین می‌شد. در لایحه بودجه سال 62 این موضوع مطرح شد که شهرداری‌های کشور به لحاظ مالی باید خود کفا شوند. وی افزود: با اجرای این موضوع شهرداری‌ها به لحاظ مالی رها شدند و عمده درآمد شهرداری‌ها حذف و کاسته شد. دولت موظف گردید لایحه‌ای را برای درآمد شهرداری‌ها به تصویب برساند که تا همین اواخر این لایحه تصویب نشد. در طول این سال‌ها شهرداری‌ها به سوی تامین درآمد از طریق عوارض ساخت و ساز حرکت کردند.

شهرداری‌ها و تراکم

این عضو شورای شهرتاکید کرد: در دوازده سال اخیر بودجه شهرداری تهران مستمرا افزایش یافته است. اکنون80 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق ساخت‌وساز تامین می‌شود. دراین حالت زمانی که مدیران شهری درآمد خود را تنها حاصل از شهر فروشی می‌بینند به این درآمدهای قانونی و غیر قانونی چراغ سبز نشان خواهند داد. علی اعطا ادامه داد زمانی که به منابع درآمدهای حاصل از ساخت و ساز توجه می‌شود حدود 9 درصد از این درآمدها از محل کمیسیون ماده 100 است. این کمیسیون وظیفه بررسی ساختمان‌های بدون مجوز و تخلف از جواز را برعهده داد و اگر حکم تخریب صادر شود با اعمال جرایم از این طریق بخشی از درآمد شهرتهران تامین می‌شود. وی ادامه داد: این روند باعث شده شهرداری که باید مدافع حقوق شهروندان باشد دائما جریان ساخت و ساز در تهران را تشویق کند و به همین علت شهر تهران پر از پروه‌های ناهنجار شده است و شهروندان دائما در تعجب هستند که چرا درکنار یک خیابان با عرض خیلی کم مجتمع‌های بزرگ تجاری ساخته می‌شود یا ساختمان‌های بلند مرتبه در مراکز پرتراکم ساخته می‌شود. وی اظهار کرد: این موضوع باعث می‌شود دستگاه شهرداری که باید مدافع حقوق دیگران باشد به عاملی برای ساخت و ساز بی‌ضابطه تبدیل ‌شود. به همین علت مردم تهران ظرف دو روز تعطیلی به شمال کشور کشور پناه می‌برند.

مسئولیت مدیران

این عضو شورای شهر گفت: هرچند برخی موارد مانند موضوعی که در مورد درآمد شهر تهران وجود دارد به مدیران فعلی باز نمی‌گردد، اما منشأ بخشی از مشکلات در نوع مدیریت مدیران شهری است. علی اعطا افزود: پایتخت شهر تهران دارای طرح‌های توسعه‌ای است که به صورت کلی قابل دفاع است. این طرح در مورد ساختار توسعه‌ای و حوزه گردشگری برنامه دارد. اگر مدیران در12 سال گذشته به طرح جامع و طرح تفصلی بها می‌دادند، بسیاری از مشکلات وجود نداشت. برای نمونه پروژه‌ای مانند اتوبان دو طبقه صدر قبل از اجرا در هیچ نهادی به تصویب نرسیده است. پروژه‌ای با این رقم و هزینه حتی در شورای عالی ترافیک هم به تصویب نرسیده است. وی ادامه داد: پروژه‌هایی مانند صدر به این معنی است که عده‌ای برای توسعه تهران قبل از اینکه فکر کنند، بولدوزر را به راه می‌اندازند. چنین پروژه‌هایی به معنای برنامه‌گریز بودن مدیران فعلی شهرداری است.

شب خواب، صبح کلنگ!

علی اعطا با توجه به نگاه سیاسی به صندلی شهرداری تهران طی 12 سال گذشته: زمانی که شهردار در فکر استفاده از منصب خود برای رسیدن به سمت دیگری باشد، شب می‌خوابد و صبح بدون مطالعه و برنامه پروژه‌ای به مقیاس صدر را کلنگ می‌زند که برای تامین مالی آن اقدامات بدتری انجام می‌شود. وی ادامه داد: چنین پروژه‌هایی به معنی برنامه‌گریزی است. امروز با هر متخصص ترافیکی در مورد پروژه صدر مشورت می‌شود اولین واکنش او تعجب به موقعیت پروژه صدر است که با احداث آن از ابتدا معلوم بود که ترافیک از یک نقطه تنها به نقطه دیگر منتقل می‌شود. در حالی که حداقل یک خط مترو با بودجه این پروژه ساخته و به بهره‌برداری می‌رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز