خبرگزاری کار ایران

انتقادهای تند رییس سابق سندیکای چای:

سازمان چای عامل کاهش صادرات و فشار به کارخانه‌هاست/ تقسیم ناعادلانه سهم ۶۰ درصدی دولت بین چایکاران

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۶۱۷

رییس سابق سندیکای چای از عملکرد سازمان چای در حوزه‌های گوناگون به شدت انتقاد کرد و گفت که این سازمان سهم ۶۰ درصدی خودش به چایکاران را پرداخت نمی‌کند اما به گونه‌ای کارخانه‌ها را برای پرداخت سهم ۴۰ درصدی خودشان به چایکاران زیر فشار می‌گذارد. یاورزاده مدعی است که با عملکرد سازمان چای، صادرات این محصول از ۳۰ هزار تن در سال ۹۳ به کمتر از هزار تن در سال ۹۵ رسیده است.

گردش مالی صنعت چای در ایران رقمی‌حدود ۶۰۰ میلیون دلار یا ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، اما نه کارخانه‌داران از شرایط مالی خود رضایت دارند، نه چایکاران و بخش دولت صنعتی چای هم عملکرد خودش را قابل قبول می‌داند. چند روز پیش بود که محمد ولی روزبهان رییس سازمان چای کشور وابسته به وزارت جهاد کشاوری آمار تازه‌ای از خرید چای از چایکاران را اعلام کرد و به نوعی از عملکرد سازمان متبوعش دفاع کرد اما نعمت یاورزاده رییس سابق سندیکای چای که دل پری از سازمان چای دارد؛ این دفاع را منطقی نمی‌داند و بر این باور است که سازمان چای سهم ۶۰ درصدی کشاورزان را به طور کامل نمی‌دهد و  آن مبلغی را هم که پرداخت می‌کند به شکل عادلانه بین کشاورزان تقسیم نمی‌شود و در مقابل این سازمان به کارخانه‌هایی که در بخشی از سال توان فروش ندارند، فشار وارد می‌کند تا قدرالسهم‌ ۴۰ درصدی خودشان را به کشاورزان پرداخت کنند. نوش‌آنلاین تلاش می‌کند تا در روزهای آینده این فرصت را هم در اختیار مسئولان سازمان سازمان چای کشور  قرار دهد تا به انتقادهای رییس سابق سندیکای چای پاسخ بگویند.

پرداخت مطالبات چایکاران به شکل یکنواخت بین همه کشاورزان تقسیم نمی‌شود

نعمت یاورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، درباره وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران گفت: سیستم پرداخت مطالبات به این شیوه است که سازمان چای  برگ سبز  را  به قیمت تضمینی که دولت تصویب کرده، خریداری می‌کند و در صورت جلسه‌ای چای را به کارخانه‌ها می‌فروشد.

او در واکنش به سخنان رییس سازمان چای مبنی بر پرداخت مطالبات چایکاران، توضیح داد: ۶۰ درصد یارانه را دولت داده و ۴۰ درصد را باید کارخانه‌ها پرداخت کنند که سازمان چای هم سهم کشاورز را به طور کامل نمی‌دهد یا آن مبلغی هم پرداخت می‌شود به شکل یکنواخت بین همه کشاورزان تقسیم نمی‌شود. از سوی دیگر  برخی کارخانه‌ها هم قادر نیستند چای خود را به موقع بفروشند و قدرالسهم‌شان را به کشاورز پرداخت کنند.

سازمان چای، مطالبات چایکاران را از طریق فشار به کارخانه‌ها پرداخت می‌کند

رییس سابق سندیکای چای با اشاره به مشکلات چایکاران و تعویق در پرداخت مطالبات آنان گفت: سازمان چای سهم کامل ۶۰ درصدی خودش را به چایکاران پرداخت نمی‌کند اما همین مطالبات را به ابزاری برای فشار به کارخانه‌ها تبدیل کرده است تا حق السهم ۴۰ درصدی خودشان را به کشاورزان پرداخت کنند.

او در ادامه گفت: سازمان چای مسئول خرید تضمینی چای از سوی دولت است و تعهد دارد برگ سبز چای را از کشاورزان خریداری کند و  ظرف یک‌ماه بهای کالای تضمینی کشاورزی را بپردازد اما این سازمان به گونه‌ای عمل می‌کند که کشاورزان به کارخانه‌ها فشار بیاورند.

نقش منفی سازمان چای در صادرات

این فعال صنعت چای به سخنان روزبهان درباره  نقش سازمان چای درباره افزایش تولید چای واکنش نشان داد و  گفت: البته در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ما شرایط نامناسب آب و‌هوایی داشتیم اما نسبت به سال‌های قبل که خشکسالی بود، کمی‌تولید بالا رفت که این موضوع ارتباطی با حمایت سازمان چای ندارد.

یاورزاده میزان تولید برگ سبز چای را ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: از اواسط سال ۹۴ تا سال ۹۵ سازمان چای با مداخله در امور بازرگانی جلوی صادرات چای را گرفت و به همین دلیل ما در سال ۹۳ که حدود ۳۰ هزار تن صادرات داشتیم اما در سال ۹۴ به حدود ۲۲ هزار تن و در سال ۹۵ شاید زیر ۱۰۰۰ تن صادرات رسید و در سال ۹۶ هم شاید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن صادرات داشته‌ایم.

واردات چای از طریق مبادی قانونی مقرون به صرفه نیست!

او با اشاره به اینکه آمار درستی از میزان واردات و مصرف چای در ایران نداریم، گفت: بخش بزرگی از چای وارداتی ما بدون نظارت و از طریق مرزها وارد می‌شود، به این دلیل که سیستم وارداتی دولت آنقدر مشکل است که واردات چای تنها از طریق مبادی غیرقانونی مقرون به صرفه است.

او عمده مشکلات واردات قانونی چای را سیستم‌های بروکراسی، آزمایش‌های بی‌مورد پزشکی، استاندارد و نحوه ثبت سفارش‌ واردات دانست و افزود: اما  وقتی چای از مبادی غیرقانونی وارد شود این مشکلات را نخواهد داشت و کسانی که چای را از قاچاقچیان خریداری می‌کنند، هر زمانی که نیاز به چای داشته باشند، پول آن را پرداخت کرده و خریداری می‌کنند. به همین دلیل درصد بسیار زیادی از چای‌‌ وارداتی به طور غیرقانونی وارد می‌شود.

وزارت بهداشت بر کالاهای وارداتی غیر قانونی عرضه‌شده در فروشگا‌ه‌ها نظارت ندارد

مدیرعامل چای کارمین، عمده صادرات چای‌های خارجی به کشور را چای‌های سیلانی، هندی و کیسه‌ای کنیایی دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی چای وارداتی این است که هیچ نظارت و کنترل بهداشتی روی این محصولات نیست.  متاسفانه در کشور ما این کنترل تنها برای ورود از مرز اعمال می‌شود و وزارت بهداشت بر کالاهای وارداتی غیر قانونی عرضه‌شده در فروشگا‌ه‌ها نظارت ندارد. سوال این است که آیا تنها زمانی که واردکنندگان به‌طور قانونی محصولات را وارد می‌کنند وزارت بهداشت باید بر آنها نظارت کند و کالاهای غیر قانونی را به حال خودشان رها کند؟

یاورزاده افزود: ما می‌گوییم نظارت و کنترل نباید تنها لب مرز باشد که باید در زمان عرضه در فروشگاه‌ها و  کارخانه‌های بسته‌بندی چای خارجی هم وجود داشته باشد.

چای ایرانی در شرایط برابر رقابتی با چای خارجی نیست

رییس سابق سندیکای چای کشور یکی دیگر از مشکلات تولیدکننده‌های چای را عدم دسترسی و توزیع مناسب چای ایرانی بین مصرف‌کنندگان دانست و گفت: تولیدکنندگان باید چای ایرانی را در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دهند که عادت به نوشیدن چای ایرانی پیدا کنند اما این در شرایطی است که ما در یک رقابت برابر با چای خارجی باشیم.

قیمت کمتر متغیر مهمی‌در انتخاب چای ایرانی نسبت به نمونه خارجی نیست

او با اشاره به اینکه قیمت متغیر مهمی‌در انتخاب چای ایرانی نسبت به نمونه خارجی نیست، گفت: انتخاب نوع چای  به نوع سلیقه مصرف‌کننده و عادت مصرف بستگی دارد، وقتی ما روزانه به یک نوع چای عادت کردیم سخت است که تغییر عادت دهیم. برای مثال اگر در استان گیلان قیمت چای خارجی یک سوم قیمت چای ایرانی هم باشد، کسی چای خارجی را نمی‌خرد زیرا چای ایرانی هم در دسترشان است و هم به مصرف این نوع چای عادت کرده‌اند.

هزینه تولید چای به نسبت چند سال پیش ۱۲ برابر شده است

او با بیان اینکه در چند سال اخیر، تورم سالانه چندین برابر شد و نرخ دلار ثابت ماند، ادامه داد: این موضوع، رقابت را از تمام تولیدهای داخلی از جمله چای گرفت و هزینه تولید چای در سال اخیر حدود ۱۳۰۰ درصد بالا رفت ولی نرخ ارز حدود ۱۵ درصد بالا رفت.

۴ برابر تولید چای، مصرف داریم

رییس سابق سندیکای چای با بیان اینکه در حال حاضر ۴ برابر تولید چای، مصرف داریم، افزود: سیاست‌گذاری اگر بر مبنای حمایت از تولید داخلی باشد، باید به تناسب نرخ تورم قیمت ارز بالا رود از محل درآمدهای ارزی به تولید کمک کند.

در مقابل هر باغ آباد شده ده باغ چای تخریب شده نشان می‌دهم

یاورزاده با اشاره به اینکه نمی‌دانم بر چه اساسی رییس سازمان چای آمار ۴ هزار هکتاری باغ‌های آبادشده چای را ارائه می‌کند، گفت: من در مقابل هر مقدار باغ آباد شده‌ای که سازمان چای نشان دهد، ده برابر آن باغ چای تخریب شده را نشان خواهم داد. متاسفانه هیچ منبع نظارتی در مقابل گزارش‌های نادرست و غرض‌ورزانه برخی مدیران دولتی وجود ندارد.

رییس سابق سندیکای چای با تاکید مجدد بر اینکه حمایت‌های سازمان چای تاثیری در افزایش تولید چای نداشته است افزود: البته در سال‌های اخیر افزایش قیمت چای و افزایش بودجه صندوق حمایت از صنعت چای قابل توجهی بوده است اما اینها دلیل بر افزایش تولید نیست.

تاسیس باغ و احیای باغ مخروبه با آمار سازمان چای غیرممکن است

مدیرعامل چای کارمین تصریح کرد: افزایش تولید یعنی باغ‌های مخروبه باید آباد شوند یا باغ جدیدی احداث شود. آمارهایی که سازمان چای ارائه می‌دهد کاملا نادرست است. هم‌اکنون بسیاری از باغ‌های مناطق چای‌خیز، مخروبه هستند و تقاضای تغییر کاربری کردند. تاسیس باغ و احیای باغ مخروبه هم با این آمار و ارقام غیرممکن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز