خبرگزاری کار ایران

علی صوفی مطرح کرد؛

لزوم نظارت اصلاح طلبان بر آرایش کابینه

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۳۲۵

اصلاح طلبان به عنوان اصلی‌ترین حامیان رئیس جمهور در انتخابات ۹۲ و۹۶ برعدم سهم‌خواهی از روحانی تاکید کردند.

جهان اقتصاد نوشت: اصلاح طلبان به عنوان اصلی‌ترین حامیان رئیس جمهور در انتخابات ۹۲ و۹۶ برعدم سهم‌خواهی از روحانی تاکید کردند. شاید به این علت که عملکرد روحانی اصلاح طلبانه است و رئیس جمهور با ایجاد فضای سیاسی مطلوب، عملازمینه خوبی برای کنش سیاسی اصلاح طلبانه فراهم کرده است. روحانی در انتخابات اخیر رتق و فتق ستاد‌های انتخاباتی خود را دراختیار اصلاح طلبان قرارداد. به طوری که عملکرد مثبت او در انتخابات و حمایت همه جانبه اصلاح طلبان موجب، پیروزی مجددش شد. تا چند هفته‌ دیگر رئیس جمهور باید کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی‌کند و انتظار می‌رود، اصلاح‌طلبان درکابینه دوازدهم حضور بیشتری داشته باشند. به بهانه حاشیه‌های به وجود آمده بعد از دیدار روحانی با عارف و عنوان سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان در برخی از رسانه‌ها از دولت «جهان اقتصاد» با علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ودبیرکل انجمن اصلاحات به گفت ‌و‌گو پرداخته که درادامه می‌خوانید.

اصلاح‌طلبان برعدم سهم خواهی ازکابینه دوازدهم تاکید دارند. در شرایط فعلی چرا اصلاح‌طلبان این سیاست را در دستور کار قرار دادند؟

عنوان سهم خواهی یا عدم ‌سهم خواهی از کابینه دوازدهم، درشرایط فعلی منطقی به نظر نمی‌رسد. سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی ، عموما به قبل انتخابات و در زمان شکل‌گیری ائتلاف‌ها بازمی‌گردد. در زمان ائتلاف‌ احزاب بر روی یک کاندیدا سهم موتلفین مشخص می‌شود. در نتیجه در شرایط فعلی سخن گفتن از سهم خواهی مطرح نیست.

اما، اصلاح‌طلبان سهم مهمی در پیروزی روحانی در انتخابات اخیر داشتند، چرا نباید سهم خواهی کنند؟

موضوع حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی با ائتلاف‌های معمول جریان‌های سیاسی فرق‌دارد. در انتخابات اخیر دو گزینه پیش روی اصلاح‌طلبان در برابر روحانی وجود داشت. اولین‌گزینه شرط و شروط در مقابل حمایت از رئیس جمهور بود وگزینه دوم حضور یک کاندیدای سایه درکنار روحانی درانتخابات ریاست جمهور بود. گزینه اول کنارگذاشته شد و آقای جهانگیری به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب درکنار آقای روحانی قرارگرفتند. در‌نتیجه اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که حمایت از دکتر روحانی بدون قید و شرط باشد.

آقای روحانی بعد از حمایت اصلاح طلبان از خود در انتخابات چه واکنشی نشان داد؟

بعد از اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی آقای روحانی تمام امورات انتخاباتی خود را در اختیار اصلاح طلبان قرار داد و جریان اصلاحات در سراسرکشور عهده‌دار امور ستادی، برای پیروزی نامزد مورد وثوق اصلاح طلبان شدند.

یعنی حزب اعتدال و توسعه که نزدیک‌ترین حزب به رئیس جمهور است، سهمی در ستاد‌های انتخاباتی روحانی نداشت؟

رئیس جمهور حتی اجازه نداد حزب اعتدال و توسعه در امور انتخاباتی و ستادی او دخالت کند. هرکدام از احزاب نزدیک به روحانی که تمایل به تبلیغات برای روحانی داشتند، زیر نظر ستاد‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان فعالیت‌کردند. یک‌پارچگی به دست آمده، موجب پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شد.

با این حساب که اصلاح‌طلبان سهمی از دولت روحانی نمی‌خواهند، نباید در مقابل دعوت مردم و رای بدنه اجتماعی خود پاسخگو باشند؟

ببیندید. سهم‌خواهی به لحاظ نرم‌های واقعی سیاسی از ابتدا در مورد حمایت اصلاح طلبان از روحانی لحاظ نشد. اما اگر منطقی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت، زمانی جریان سیاسی‌ تمام قد از یک کاندیدا حمایت می‌کند، در مقابل مردمی از آن کاندیدا حمایت کردند، مسئول خواهند بود. در انتخابات اخیر نیز به دعوت اصلاح‌طلبان مردم به آقای روحانی رای دادند. پس جریان اصلاحات در مقابل مردم مسئول است و باید پاسخگوی عملکرد دولت برآمده از این دعوت باشد.

اصلاح‌طلبان از یک سو سهم خواهی نمی‌کنند و از سوی دیگر باید پاسخگوی دعوت خود باشند. این تناقض نیست؟ اصلاح طلبان در این شرایط چگونه باید پاسخگوی دعوت مردم باشند؟

اصلاح طلبان به منظور پاسخگویی به مردم، برچینش کابینه نظارت کنند. در این مورد نباید تعارف کرد و باید در چینش کابینه، نقش ایفا نمود. از طرف دیگر فراکسیون امید مجلس هم باید بر روی افرادی که رئیس جمهور به مجلس معرفی می‌کند، حساساس باشد. اصلاح‌طلبان مجلس باید در آرایش کابینه اعمال نظرکرده و برای عدم اختلال در روند انتخاب روزاء ، اعضای فراکسیون امید، در مورد گزینه‌های مختلف به رئیس جمهور مشورت دهند. اعضای فراکسیون امید حدود یک سال است که با دولت همراهی دارد و مردم نسبت به عملکرد آن‌ها اما و اگر دارند. در چنین شرایطی باید در آرایش کابینه نقش ایفا کنند.

احسان کرمانشاهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز