خبرگزاری کار ایران

از سلفی زننده با موگرینی تا لکنت‌های صداوسیما

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۲۰۴

مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران با حضور مقام‌های خارجی و داخلی برگزار شد. این مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های یورونیوز، المیادین، المنار لبنان، رویترز، الجزیره، بی‌بی‌سی و شبکه راشاتودی روسیه پخش شد.

با این‌ وجود این مراسم نیز مانند همه مراسم‌های مشابه با حاشیه‌هایی همراه بود. بدون شک مهم‌ترین مهمان خارجی مراسم تحلیف حسن روحانی، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. این در حالی بود که دوربین‌های صداوسیما بارها واکنش‌های وی نسبت به مراسم تحلیف را به تصویر می‌کشیدند.

از سوی دیگر مهم‌ترین غایب مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. این برای اولین بار بود که آیت‌الله هاشمی در مراسم تنفیذ و تحلیف روسای جمهور پس از انقلاب اسلامی حضور نداشت. بااین‌وجود خانم عفت مرعشی همسر و محسن هاشمی رفسنجانی فرزند ارشد آیت‌الله در این مراسم حضور داشتند.

دیگر چهره پرسروصدایی که در مراسم تحلیف حسن روحانی وجود داشت اما کمتر موردتوجه قرار گرفت حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور بود که در صندلی نمایندگان و در آخر سالن مجلس نشسته بود. فریدون که به‌تازگی بازداشت‌شده است در شرایط کنونی با وثیقه آزاد است. دیگر حاشیه مهم مراسم تحلیف غیبت همه روسای جمهور گذشته و از همه مهم‌تر محمود احمدی‌نژاد و البته رئیس دولت اصلاحات بود.

این در حالی است که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی دقیقی درباره عدم دعوت از روسای جمهور قبلی صورت نگرفت و این سؤال برای بسیاری افکار عمومی وجود داشت که چرا در ایران به‌مانند همه کشورهای جهان روسای جمهور گذشته در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید حضور ندارند. درعین‌حال محمود احمدی‌نژاد در مراسم تنفیذ حضور داشت که تغییر جایگاهش از کنار ابراهیم رئیسی به سید حسن خمینی نیز موردتوجه رسانه‌های گروهی قرار گرفت.

یکی دیگر از مهم‌ترین غایبان مراسم تحلیف آقای روحانی فرمانده سپاه پاسداران بود که بر اساس اخبار منتشرشده در مشهد مقدس سخنرانی داشته و به دلیل تأخیر درحرکت هواپیما حضور در مراسم تحلیف را ازدست‌داده است. خبر دیگری که در فضای مجازی روی آن مانور داده شد آدامس جویدن حسین دهقان وزیر دفاع در حین برگزاری مراسم تحلیف بود.

غایب دیگر مراسم تحلیف مولوی عبدالحمید امام‌جمعه سرشناس اهل سنت زاهدان بود که پس از مراسم تحلیف عنوان کرد علی‌رغم دعوت آقای شریعتمداری، مجلس شورای اسلامی از من برای حضور در مراسم تحلیف دعوت نکرد. نکته جالب در حین سوگند حسن روحانی این بود که وی هنگامی‌که به عبارت احترام به آزادی و حقوق شهروندی رسید دو بار روی این عبارت تأکید کرد که برخی این اقدام رئیس‌جمهور را معنادار تفسیر کرده‌اند.

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات درباره سخنرانی روحانی در مراسم تحلیف در حساب توییتری خود نوشته است: «سخت است برای جمعی سخنرانی کنید که در آن باید از موگرینی تا جنتی را راضی نگه‌دارید».

حاشیه دیگر مراسم تحلیف رفتار زننده یکی از نمایندگان حین گرفتن عکس سلفی باخانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که با واکنش کابران مجازی مواجه شد و درنهایت سبب عذرخواهی این نماینده از رفتار خود شد.

مسئله دیگری که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش زیادی مواجه شده است عدم کیفیت صدا در هنگام پخش مراسم تحلیف از صداوسیما بود. کار حتی به‌جایی کشیده شد که در نشست خبری سران قوا که پس از مراسم تحلیف برگزار شد صداوسیما موفق نشد سخنان حسن روحانی را پوشش زنده بدهد و هنگامی‌که مشکل برطرف شد از روحانی خواسته شد که سخنان خود را تکرار کند که این درخواست با اکراه از سوی روحانی پذیرفته شد.

از مهم‌ترین چهره‌های غیرسیاسی که در این مراسم حضور داشتند نیز باید از علی پروین، علی دایی و کریم باقری نام برد. با تمام این اوصاف برگزاری مراسم تحلیف از نظم و دیسیپلین خوبی برخوردار بود و به‌صورت محترمانه‌ای برگزار شد. این در حالی است که برای برگزاری این مراسم تهران که دارای 13 میلیون جمعیت است به‌کلی تعطیل‌شده بود.

منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز