خبرگزاری کار ایران

تغذیه تا مرگ

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۳۳۰

امروزه در کشورهای جهان سوم مشاهده می گردد که با توجه به تغییر دغدغه های مردم در جامعه ، دیگر اهمیتی برای تغذیه خود به صورت صحیح و اصولی قائل نیستند و هرچیزی را در هر موقعی که دوست دارند به شکل دلخواه استفاده می کنند

احسان اسدی در جهان اقتصاد نوشت: امروزه در کشورهای جهان سوم مشاهده می گردد که با توجه به تغییر دغدغه های مردم در جامعه ، دیگر اهمیتی برای تغذیه خود به صورت صحیح و اصولی قائل نیستند و هرچیزی را در هر موقعی که دوست دارند به شکل دلخواه استفاده می کنند و با این تفکر که در صورت ناسازگاری به آن غذا و یا مریض شدن ، از دارویی استفاده کرده و درمان خواهند شد ولی متأسفانه مسئله به همین سادگی نیست و وجود بیماریهای مختلف و پایین بودن عمر افراد بی ربط به این مسئله نبوده و یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در این زمینه تغذیه نادرست می باشد . در اینجا سعی شده تا حدودی به این موضوع پرداخته و مقداری از عادتهای اشتباهی که در تغذیه وجود دارد را روشن نمائیم :

برخی از عادتهای غذایی که به تصور شما موجب کاهش وزن می‌گردند در واقع ممکن است منجر به افزایش وزن شوند . خوشبختانه ترک عادتهای غذایی غلط آسان بوده و وقت زیادی نمی‌گیرد و موجب خواهد شد تا از زندگی سالم‌تر و اندامی متناسب‌تر برخوردار شده و از غذا خوردن بیشتر لذت ببرید . برخی از این عادت‌های نادرست به شرح زیر می‌باشد :

*نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود . صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و باز شدن فکر و ذهن می‌گردد ، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در ادامه روز توسط شما خواهد شد . همچنین خوردن صبحانه ممکن است به شما در مصرف کمتر کالری در ادامه روز کمک نماید . مصرف مقدار کالری مشخص در ابتدای روز اثر سیرکنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار کالری در ساعتهای دیرتر خواهد داشت که این امر موجب کاهش مجموعه کالری مصرفی در روز می‌گردد . خوردن صبحانه مناسب احتمال بکارگیری عادتهای نادرست غذایی را در وعده‌های دیگر کاهش می‌دهد . صبحانه را کامل صرف نمایید .

*غذا خوردن پیش از خواب

اگر می‌خواهید رویاهای شیرین ببینید پیش از خواب از غذا خوردن دوری کنید . با اینکه نتایج قطعی مبنی بر افزایش وزن بر اثر خوردن غذا پیش از خواب وجود ندارد ، پرخوری و مصرف غذاهای ادویه‌دار و چرب ، یک تا سه ساعت پیش از وقت خواب منجر به کاهش کیفیت و مدت خواب و موجب کسالت ، خستگی و کوفتگی در روز بعد خواهد شد . خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب کند شدن تخلیه معده و تشدید سوء هاضمه و مصرف غذاهای ادویه‌دار منتهی به صدمات و سوزشهای قلبی و نیز سوء هاضمه خواهد شد . بهتر است سعی کنید حداقل ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید مقداری میوه‌جات تازه مصرف نمایید .

*پرخوری

شاید اگر پرخوریهای رایج مربوط به سبزیجات می‌شد ، متخصصان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی‌کردند اما متأسفانه پرخوری معمولاً در مورد غذاهای چرب و نشاسته‌دار نمودار می‌شود . زیاده‌روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی خوشایندی به دنبال نخواهد داشت . بهتر است وعده‌های غذایی خود را به جای ۳ وعده پرحجم ، به ۵ یا ۶ وعده کم حجم‌تر تقسیم کنید . خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدراتها و پروتئین در طول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می‌کند بلکه احتمال پرخوری را نیز کاهش خواهد داد . تعدد وعده‌های غذایی همچنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری کالری می‌گردد چرا که متابولیسم بدن همواره به فعالیت می‌پردازد .

*گرسنه ماندن

بر خلاف تصور ، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره‌سازی چربی افزایش یابد . هنگامیکه برای مدتی طولانی غذا نمی‌خورید بدن شما به دلیل محروم ماندن از مواد غذایی دچار آشفتگی می‌گردد و در انتها هنگامیکه دوباره شروع به خوردن می‌کنید بدن شما گمان می‌کند که باید کالری مصرفی را به چربی تبدیل نموده و ذخیره نماید چون ممکن است دوباره مدت زیادی طول بکشد که غذا بخورید . بنابراین چربیها با شما باقی می‌مانند . اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظر نمایید به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین نموده و بیشتر به باشگاه بروید . از میوه‌جات ، سبزی‌جات ، حبوبات ، گوشتهای کم‌چرب و ماهی استفاده کنید . سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش نمایید . بهترین روش کاهش وزن تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است ، نه محروم کردن بدن از مواد غذایی موردنیاز آن هم به مدت طولانی .

*انجام کاری دیگر به همراه غذا خوردن

نه تنها پرداختن به کاری دیگر همزمان با غذا خوردن موجب ریخت و پاش آن در اطراف شما می‌شود ، منجر به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن نیز خواهد شد . اگر هنگام تماشای تلویزیون ‏، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی مشغول غذا خوردن شوید این عوامل خارجی پرت کننده حواس باعث می‌شوند شما توجه کمتری به گرسنگی و نشانه‌های سیر شدن که بیانگر کافی بودن مقدار غذا و احساس سیری می‌باشند ، بنمایید به علاوه وقتی در حین انجام کاری شروع به غذا خوردن می‌کنید دیگر توان توقف نخواهید داشت چرا که عمل خوردن تبدیل به حرکتی غیرهوشیارانه و مکانیکی بدون توقف می‌شود . سعی کنید در هر لحظه فقط روی یک چیز تمرکز نمایید . چرخ زدن در آشپزخانه هنگام صحبت با تلفن ایده مناسبی نیست . اگر فقط می‌خواهید دست یا دهانتان مشغول باشد ، سرگرمی‌ای غیر از مواد خوراکی پیدا کنید .

*سریع خوردن :

سریع غذا خوردن باعث افزایش وزن می‌گردد . از زمان شروع غذا تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که علائم سیری به مغز برسند بنابراین اگر شما ظرف ۵ یا ۶ دقیقه غذای خود را تمام کنید مغز فرصتی پیدا نمی‌کند که به بدنتان بگوید که سیر شده‌اید و این باعث زیاده‌خوری و پر کردن معده بیش از مقدار موردنیاز خواهد شد . همیشه آهسته غذا بخورید ، ریلکس باشید ، خوب بجوید و از مزه غذا لذت ببرید . به این صورت مغز شما متوجه می‌شود که در حال غذا خوردن هستید بنابراین می‌تواند به بدنتان بگوید که سیر شده‌اید .

*آب نخوردن به اندازه کافی

ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند نموده و ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود . آب ماده‌ای ضروری برای فعالیتهای متابولیک بدن از جمله سوزاندن کالری محسوب می‌گردد . بهتر است روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید و اگر ورزش می‌کنید بیشتر از این مقدار بنوشید . خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است . نوشابه‌ها معمولاً زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند و دارای کالریهای بی‌ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از ۳۰ دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید .

*نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی :

بسیاری از مواد غذایی موردنیاز بدن در انواع میوه و سبزی وجود دارند که امتناع از خوردن آنها باعث کمبودها و مشکلاتی در بدن خواهد شد . تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامینهای موردنیاز بدن ، مصرف میوه و سبزیجات تازه و خالص می‌باشد .

*نخوردن تنقلات به هنگام گرسنگی

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می‌شود . استفاده از مواد غذایی کم ارزش و شکم‌پرکن مانند شکلات ، چیپس و پفک تنها باعث به هم خوردن رژیم غذایی شده و مشکلاتی را برای بدن خواهد داشت . با شکم سیر از خانه خارج شوید . گرسنگی ممکن است منجر به خریدن و خوردن تنقلات گردد . شکلات ، پفک و چیپس هیچ‌کدام نمی‌توانند جای یک صبحانه ، نهار و شام سالم و رضایت ‌بخش را بگیرند . برنامه‌های غذایی ساده و دخیل نمودن خوردنی‌های سبک و سالم می‌تواند دنیایی از تغییرات در رژیم غذایی ایجاد کند . متناسب بمانید ، انرژی خود را افزایش دهید و از غذا خوردن لذت ببرید .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز