خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد به کسانی که قصد دیدن بارش شهابی امشب را دارند

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۳۸۳

بارش‌های شهابی یکی از پدیده‌های جذاب رصدی هستند که می‌توان با اندکی فاصله گرفتن از شهرهای بزرگ، ساعاتی را به تماشای آن‌ها نشست.

در طول سال بیش از ۱۰ بارش شهابی رخ می‌دهد، اما معمولا در هر سال سه یا چهار بارش دیدنی با تعداد شهاب‌های زیاد وجود دارد.

بارش‌های شهابی به دلیل حرکت زمین از میان توده‌ای از مواد به جای مانده از عبور دنباله‌دار‌ها یا سیارک‌ها به وجود می‌آیند.

در واقع سال‌ها پیش دنباله‌دار یا سیارکی از ناحیه‌ای از مدار زمین گذشته است و بقایای آن هر سال هنگام عبور زمین از آن ناحیه به جو زمین برخورد می‌کند.

این سنگ‌های کوچک باقیمانده هنگام برخورد به جو زمین می‌سوزد و نوری که از سوختن آن‌ها دیده می‌شود، چیزی است که به عنوان «شهاب» می‌شناسیم.

در موارد نادری قطعاتی کوچک از این سنگ‌های باقیمانده بعد از عبور از جو، به سطح زمین برخورد می‌کند که «شهابسنگ» نامیده می‌شود.

بارش شهابی برساوشی حاصل مواد به جا مانده از دنباله‌دار سوئیفت-تاتل است که هر ۱۳۳ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد.

این بارش شهابی یکی از جذاب‌ترین بارش‌های سال است و به دلیل رخ دادن در نیمه تابستان، معمولا شرایط آب و هوایی برای رصد مناسب است.

همچنین به دلیل گرم بودن هوا در شب در بیشتر نقاط کشور امکان گذراندن ساعاتی زیر آسمان شب وجود دارد.

گرچه منجمان آماتور برای رصد بارش‌های شهابی اسدی و جوزایی در پاییز نیز شب‌های طولانی و سرد را زیر آسمان به صبح می‌رسانند، اما بسیاری از کسانی که از روی علاقه به رصد بارش شهابی می‌روند، بارش برساوشی در تابستان را ترجیح می‌دهند.

زمان اوج بارش شهابی برساوشی امسال ساعت ۲۳:۳۰ شنبه است و در این زمان تعداد شهاب‌هایی که در آسمان دیده می‌شود به اوج فعالیت خود می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود در بارش شهابی امسال و در اوج زمان بارش تعداد شهاب‌ها حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت باشد البته این عدد به معنای این نیست که لزوما این تعداد شهاب قابل دیدن است و ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها بسیار کم‌نور و ضعیف باشد.

می‌توان گفت در شرایط ایده‌آل و در محدوده صورت فلکی برساوش که کانون اصلی بارش (منطقه‌ای از آسمان که بیشترین تعداد شهاب‌ها آنجا دیده می‌شود) این شهاب‌ها است، می‌توان ۵۰ تا ۷۵ شهاب را در ساعت رصد کرد.

اگر شما هم علاقه دارید بارش شهابی برساوشی امسال را رصد کنید، کافی است شنبه شب اندکی از مرکز شهر و جایی که آلودگی نوری زیاد است، دور شوید و به جایی بروید که آسمان تاریک بهتر پیدا است.

نمی‌توان انتظار داشت که با چند دقیقه نگاه کردن به آسمان شهاب دیده شود. بهتر است زیراندازی پهن کنید و مدت نسبتا طولانی به آسمان شب نگاه کنید تا لذت گذر شهاب‌ها از مقابل چشمانتان را دریابید.

سپیده شعرباف - جام جم آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز