خبرگزاری کار ایران

رویکرد مناسب دکتربطحایی و افزایش سهم آموزش و پرورش در رشد و توسعه

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۴۲۱

زیربنای توسعه کشور نیروی انسانی متعهد، متخصص وکارآمد است و نیروی انسانی مولد و ماهر را آموزش و پرورش تربیت می‌کند.

محمد اسدنژاد، نماینده مدیران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در جهان اقتصاد نوشت: زیربنای توسعه کشور نیروی انسانی متعهد، متخصص وکارآمد است و نیروی انسانی مولد و ماهر را آموزش و پرورش تربیت می‌کند و آموزش و پروش ما در این جهت با مشکلات جدی روبه رو است که حل آنها به یک عزم ملی و یک خرد جمعی با مدیریت فردی نخبه ، مدبر، کارآمد و شایسته، پرتلاش وآشنا به روشهای حل مسأله؛ نیاز دارد.

دارایی‌های علمی به عنوان ارزنده‌ترین دارایی‌ها، سهم ۷۰ درصدی را در بین دارایی‌های کشورهای در حال توسعه دارد.این دارایی‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می‌کنند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه، سهم دارایی‌های فیزیکی و منابع طبیعی بیشتر است. مروری بر رتبه بندی کشورها در حوزه رشد اقتصادی، میزان تولید ناخالص داخلی و … نشان می‌دهد که منابع انسانی تحصیل کرده و توانمند به همراه مدیریت مناسب سکوی پرتاب بسیاری از کشورها بوده است. خاستگاه منابع انسانی و دارایی‌های علمی آموزش و پرورش است. بی‌شک تربیت دانش آموزان با پایه علمی مناسب، خلاق و ماهر می‌تواند هم در ورود مستقیم به بازار کار بر رشد و توسعه تاثیر گذار باشد و هم در ادامه تحصیلات در مقاطع بعدی و رشد علمی مناسب تاثیر گذار باشد.

آموزش و پرورش باید برنامه محور باشد و با تکیه بر دانش روز، تنها به ارتقاء سطح کیفی فرآیند آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم  بپردازد و البته تحقق این موضوع نیازمند آن است که همه ارکان نظام دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشند و با بسیج تمامی امکانات مادی و معنوی در این مسیر گام بردارند؛ یک عزم ملی نیاز است تا شرایط و زیرساخت‌های لازم برای پیاده کردن سند تحول بنیادین مهیا شود.

یکی دیگر از ضروریات آموزش و پرورش، انتصاب مدیران ارشد نخبه، کارآمد و شایسته، با همت و پرتلاش، مقاوم و سمج در حل مشکلات، از بدنه آموزش و پرورش و کاملا آشنا به مسائل کلان و جزئیات تمامی بخش‌های ستادی و اجرایی است.

دکتر سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از معلمی تا سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را تجربه کرده و با اکثریت مشکلات آموزش و پرورش آشناست و قبلا با آنها دست و پنجه نرم کرده است؛ در واقع او از بدنه آموزش و پرورش بوده و دغدغه آن را دارد.

ایشان  به امور مالی مسلط است، با مشکلات معیشتی معلمان و چالش‌های اقتصاد آموزش و پرورش به خوبی آشناست، می‌داند که این سیستم بیمار است و نیاز به تحول و روش‌های خلاقانه دارد و این تحول بنیادین با همت جمعی، کار تیمی و ایمان قلبی میسر است، او باور دارد که  هر تحولی در آموزش و پرورش از نیروی انسانی شروع می‌شود، به مدیریت اثربخش جوانان و زنان در رده‌های میانی اعتقاد دارد و تفویض اختیار به مدیران میانی در امور منطقه‌ای را نتیجه بخش می‌داند.

آموزش و پرورش با حدود ۱۴.۵ میلیون دانش آموز و با داشتن بیش از۹۴۰ هزار نیرو، حدود  ۴۰ درصد از کارکنان دولت را دارد .اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعمیق و توسعه فرهنگ عمومی و سبک زندگی ایرانی –اسلامی، ارتقا سواد رسانه‌ای، خرید خدمات آموزشی، کوچک سازی ساختار اداری، باز مهندسی نیروی انسانی، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد ،هوشمند سازی مدارس و … از جمله احکام برنامه توسعه ششم است. که تحقق آن مشارکت و تعامل حداکثری همه سازمانها و نهادها را می‌طلبد.

مرور برنامه‌های بطحایی نشان می‌دهد که رویکرد های بسیار مناسب از جمله؛ تمرکز بر سند تحول بنیادین، ارتقا کیفیت و جایگاه مدارس،توسعه عدالت آموزشی، بهبود ساختارها، رویه‌ها و روش‌ها، ارتقای منزلت اجتماعی، توسعه فناوری اطلاعات و توسعه حرفه‌ای معلمان مورد نظر است .با این رویکردها، برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی، ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی، تقویت فعالیت گروه‌های آموزشی، مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش پیش دبستانی، تقویت مهارت‌های علمی –عملی و کارافرینی، توسعه مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مدیریت منابع و مصارف با افزایش بهره‌وری و …عملیاتی خواهند شد.

نگاه مناسب و شناخت عملیاتی می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را کنترل می‌کند. بی‌تردید آموزش و پرورش هم به مدیریت توانمند نیاز دارد و هم تعامل حداکثری دولت و مجلس و نهادهای مختلف را می‌طلبد. رشد و توسعه کشور در گرو توجه به آموزش و پرورش است. امید است دکتر بطحایی با تلاش‌ها و تعاملات خود به خوبی برنامه‌های خود را اجرایی کند و زمینه رشد و توسعه بیش از پیش کشور را فراهم آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز