خبرگزاری کار ایران

شهردار دنباله‌دار

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۸۳۱

دکتر محمدحسین زارعی: شورای شهر نمی‌تواند پیش از پایان فرصت ده روز سرپرست انتخاب کند.

داتیکان: 4 روز از شروع به کار رسمی شورای شهر تهران گذشته است. این شورا در اولین روز کاری خود، به اتفاق محمدعلی نجفی را با 21 رأی موافق به عنوان شهردار تهران انتخاب کردد. با این حال هنوز آقای نجفی سکان هدایت شهر تهران را بر عهده نگرفته و منتظر صدور حکم خود از سوی وزارت کشور است. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران، امروز در جمع خبرنگاران گفته اگر تا فردا حکم آقای نجفی از سوی وزارت کشور امضا و ابلاغ نشود، در جلسه فردا برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب خواهد شد، این در حالی است که تنها 4 روز از فرصت ده روز وزارت کشور گذشته است. داتیکان در گفتگو با دکتر محمدحسین زارعی این مسأله را مورد بررسی قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در ابتدا به ماده 71  قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور اشاره کرد و در این زمینه گفت: «بر اساس قانون پس از انتخاب شهردار از سوی شورای اسلامی شهر، ظرف ده روز باید حکم شهردار امضا و به شورای شهر صادر شود. چنانچه وزارت کشور با این انتخاب مخالف باشد باید با بیان دلایل و استدلال شورا را قانع کند.» تبصره 3 ماده مذکور که در این خصوص آمده است، بدین شرح است: «نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می‌گیرد .

شورای شهر براساس ضوابط و شرایط احراز صلاحیت شهرداران مندرج در آیین‌نامه مصوب این قانون، شهردار مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وزیر کشور و استانداران موظفند حکم شهردار معرفی شده را ظرف مدت ده روز صادر نمایند. در صورتی که وزیر کشور یا استاندار، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می‌نماید، در صورت اصرار شورای شهر بر نظر قبلی خود و عدم صدور حکم شهردار، موضوع توسط شورای شهر به هیأت حل اختلاف ذی ربط ارجاع خواهد شد .

هیأت مذکور ظرف پانزده روز مکلف به تصمیم گیری بوده و تصمیم آن هیأت برای طرفین ( وزارت کشور و شورای اسلامی شهر ) لازم الاجرا میباشد. چنانچه در مدت مقرر، هیأت حل اختلاف نظر خود را اعلام ننماید، نظر شورای شهر متبع خواهد بود و شهردار می‌تواند اختیارات قانونی خود را اعمال و اجرا نماید.»

زارعی در خصوص وضعیت فعلی شهر تهران که عملا بدون شهردار اداره می‌شود اظهار داشت: «به نظر من تا زمانی که حکم شهردار تهران صادر نشده، شهردار قبلی باید وظیفه خود را انجام دهد و شورای شهر نیز نمی‌تواند پیش از پایان فرصت ده روز وزارت کشور، سرپرست انتخاب کند.»  

این استاد دانشگاه در پایان گفت: «به نظر من کماکان آقای قالیباف شهردار تهران است مگر اینکه او استعفا داده باشد و استعفای وی نیز پذیرفته شده باشد که در این صورت قائم مقام وی وظایف شهردار را انجام خواهد داد.» زارعی افزود: «شورای شهر نمی‌تواند پیش از پایان مهلت ده روز وزارت کشور، اقدام به انتخاب سرپرست نماید ولی اگر بعد از پایان فرصت ده روزه، حکم شهردار از سوی وزیر کشور ابلاغ نشد، شورای شهر در همان روز می‌تواند نسبت به انتخاب سرپرست اقدام نماید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز