خبرگزاری کار ایران

تشخیص آلزایمر با الماس!

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۴۷۴

یکی از جنبه‌های مبهم بیماری آلزایمر، عدم توانایی ما در تشخیص این بیماری با اطمینان کامل و به موقع است. در حال حاضر محققان دانشگاه "لنکستر" انگلیس(Lancaster)، مدعی شدند که در شناسایی این بیماری به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند.

محققان دانشگاه "لنکستر" انگلیس با استفاده از یک سنسور که روی آن الماس تعبیه شده است، توانستند بیماری آلزایمر را تشخیص دهند.

امید است که استفاده از این دستگاه برای تشخیص زودهنگام آلزایمر، کیفیت زندگی و طول عمر بیماران مبتلا به این بیماری را بهبود بخشد.

محققان این دانشگاه در پژوهشی که آن را بزرگترین پژوهش در نوع خود می‌خوانند، حسگری به اندازه تقریبی 0.6 متر مربع با تعبیه یک الماس در هسته آن ساختند که به رایانه متصل است.

سپس آنها حدود 550 نمونه پلاسمای خون را از افراد سالم و همچنین افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های "نورودنژنراتیو" (Neurodegenerative) بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

"نورودژنراتیو" اختلال و از دست دادن تدریجی ساختار و عملکرد نورون‌ها از جمله مرگ نورون‌ها است. بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون جزو بیماری "نورودژنراتیو" محسوب می‌شوند.

نور مادون قرمز اول از میان الماس و سپس از میان نمونه گذشت، در حالی که محققان از اثرات تولید شده یادداشت برداری می‌کردند.

در این مطالعه، محققان نه تنها قادر به شناسایی بیماری آلزایمر در نمونه‌های خون شدند، بلکه توانستند داده‌ها را به خوبی تجزیه و غربال کنند تا بین بیماری و سایر اختلالات شناختی وجه تمایز پیدا کنند.

پروفسور "دیوید مان" استاد دانشگاه منچستر می‌گوید: یکی از جنبه‌های بسیار هیجان انگیز مطالعه این بود که توانایی تشخیص دقیق بین بیماری آلزایمر و بیماری "لوی" (Lewy) محقق شد. در شرایطی که هر دوی آنها منجر به زوال عقل می‌شود و تشخیص و تمایز آنها از هم می‌تواند براساس اطلاعات بالینی و علائم بالقوه دشوار باشد. با کاهش موارد تشخیص غلط و درمان مناسب، بسیاری از افراد می‌توانند از این نوع آزمایش خون در آینده بهره مند شوند.

در حال حاضر تشخیص بیماری آلزایمر به مجموعه‌ای طولانی از مصاحبه، مشاهدات، اسکن‌های مختلف، آزمایش خون و  آزمایش ادرار متکی است و این موضوع باعث می‌شود تا درمان‌ به طور کامل موثر باشد.

این دستگاه آزمایش خون جدید قادر خواهد بود بیماری را حتی در مراحل اولیه تشخیص دهد و به مردم کمک کند تا علائم مریضی را بهتر مدیریت کنند.

"فرانسیس مارتین" محقق اصلی این پژوهش می‌گوید: ما یک جمعیت رو به پیری داریم، به این معنی که شیوع آلزایمر افزایش می‌یابد. به همین دلیل نیاز به تشخیص دقیق و به موقع است. توانایی شناسایی بیماری‌های "نورودژنراتیو" مختلف از طریق آنالیز خون، یک راه سریع و دقیق برای ایجاد برنامه موثر درمان و همچنین نظارت بر بیماری فراهم می‌کند.

وی افزود که او و تیمش هنوز تصمیم به تجاری سازی این دستگاه ندارند، چرا که می‌خواهند آن را به اندازه دستی، کوچک کنند.

جزییات این پژوهش در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا موسوم به "Proceedings of thr National Academy of Sciences USA" منتشر شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز