خبرگزاری کار ایران

درآمدهای نفتی، محرک حقیقی کردستان عراق برای استقلال

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۱۷۹

همه پرسی استقلال اقلیم نیمه خودمختار کردستان عراق روز ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود، موضوعی که با مخالفت جدی دولت مرکزی عراق مواجه شده است. بازیگران منطقه مانند ایران و ترکیه نیز با این استدلال که برگزاری این همه پرسی منجربه افزایش بی ثباتی در منطقه می‌شود، درباره برگزاری آن هشدار داده اند.

محمد مهدی میثمی در جهان اقتصاد نوشت:  پرس تی‌وی در گفتگو با سعد المطلبی، عضو ائتلاف دولت قانون و نابی میخاییل، استاد دانشگاه جرج واشنگتن موضوع همه پرسی استقلال کردستان عراق را بررسی کرده است.

سعد المطلبی معتقد است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق از همه پرسی برای چنگ زدن به نظام سیاسی عراق با هدف بهره مندی از سود بیشتر از درآمدهای نفتی استفاده می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که هدف اصلی بارزانی اضافه کردن استان کرکوک (که ۴۰ درصد مجموع تولید نفت عراق را در اختیار دارد) به اقلیم جدید مستقل کردستان است.

مقامات کردستان عراق خواهان پیوستن کرکوک (متشکل از سه قومیت ترکمن، کرد و عرب) به مناطق تحت قیمومتشان هستند؛ با این حال بغداد این موضوع را رد کرده است. کرکوک به دلیل برخورداری از ۹ میلیارد بشکه ذخایر نفتی و ظرفیت تولید بیش از ۱ میلیون بشکه در روز به شدت مورد توجه کردها قرار دارد.

این تحلیلگر همچنین تصریح می‌کند که بارزانی از این موضوع که تاسیس یک دولت مستقل کرد، تهدیدی برای امنیت ملی عراق و کشورهای همسایه آن در خلیج فارس به شمار می‌رود، به خوبی آگاه است. وی می‎گوید: کردها در حال برنامه ریزی برای برگزاری این همه پرسی غیرقانونی و نامشروع، بدون در نظر گرفتن تهدیدات جدی آن هستند.

مطلبی در ادامه تاکید می‌کند که دولت عراق نتایج همه پرسی را تایید نخواهد کرد و آن را بی اعتبار به شمار خواهد آورد.

وی هشدار می‌دهد که تاسیس یک دولت مستقل کرد در شمال عراق که سیاست امنیت ملی را در نظر نمی‌گیرد، قطعا کشور عراق را در خطری بزرگ می‌اندازد.

این تحلیلگر همچنین اظهار می‌کند که اسرائیلی‌ها تنها کسانی هستند که از تولید بک دولت جدید کرد هیجان زده هستند، چرا که این تحقق این امر آنها را در مرزی مستقیم با عراق، ایران و ترکیه قرار می‌دهد.

وی توضیح می‌دهد که آمریکایی‌ها همواره مایل به تاسیس یک دولت کرد بوده اند، اما در حال حاضر این امر با برنامه ایالات متحده در منطقه مطابقت ندارد.

واشنگتن هشدار داده است که برگزاری همه پرسی مخاطرات پیش بینی نشده ای در بر خواهد داشت.

وی می‌گوید: آمریکایی‌ها به یک متحد راهبردی دیرپا در منطقه برای میزبانی از پایگاه‌هایشان نیاز دارند تا به ورای مرز شرقی عراق و به ویژه ایران تسلط پیدا کنند. اما مشکل اکنون این است که آنها فهمیده اند زمان بندی برگزاری همه پرسی اشتباه است و اینکه تاسیس یک دولت در شرایط کنونی قطعا منجربه پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی در منطقه خواهد شد.

این تحلیلگر پیش بینی می‌کند که عراق پس از برگزاری همه پرسی ۲۵ سپتامبر با مشکلات جدیدی دست به گریبان خواهد شد و ادامه می‌دهد در صورتی که کردها برای افزایش حضورشان در کرکوک تلاش کنند، دولت عراق باید اقدام قاطعی برای پس گرفتن کنترل این استان انجام دهد.

در همین رابطه، نابی میخاییل استاد دانشگاه جرج واشنگتن با بیان اینکه مدت زیادی است که کردها خواهان استقلال هستند، می‌گوید: پیشنهاد برگزاری همه پرسی در این مورد، حقیقی بودن خواست خودمختاری را تصریح می‌کند.

وی پیش بینی می‌کند: این فرآیندی دشوار خواهد بود. کردها باید بسیاری از جنبه‌های سیاست‌هایشان را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کنند که شامل درآمدهای نفتی و ترکیبات قومی شهرها و شهرک‌های داخل مرزهای کردستان می‌شود.

این تحلیلگر در ادامه اظهار می‌کند، در حالی که نگرانی‌های دولت مرکزی عراق درباره حفظ وحد ملی، قانونی و معتبر است؛ کردها باید شانس پیش روی با این همه پرسی را داشته باشند.

وی همچنین برای ایجاد نوعی توازن بین نگرانی قدرت‌های منطقه و خواست استقلال کردها به منظور جلوگیری از جنگ‌های بیشتر ابراز امیدواری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز