خبرگزاری کار ایران

سهم صفر درصدی ایران از بازار ۲ تریلیون دلاری صنعت حلال

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۳۱۴

بسیاری از کشورها به دنبال دستیابی به سهمی‌از بازار ۲ تریلیون دلاری صنعت حلال هستند، موضوعی که هنوز در کشورهایی مانند ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته و نمایشگاه‌هایی هم که در ایران برگزار می‌شود، کیفیتی در سطح بین المللی ندارد.

در حال حاضر، داروی حلال، مواد بهداشتی حلال، مواد آرایشی حلال، گردشگری حلال، خدمات مالی حلال از قبیل بانکداری، بورس، صکوک، بیمه، فاینانس، ترانزیت حلال، پوشاک حلال، خدمات جانبی حلال از قبیل رسانه، ورزش و تفریحات، کسب و کار حوزه‌هایی هستند که کشورهای پیشرو در صنایع حلال، در حال سرمایه گذاری و کار برای ورود به این بازارها هستند. در این میان کشورهای مسلمان که سهم کمی‌از این تجارت بین المللی دارند، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را برای ورود به عرصه‌های مختلف صنعت حلال داشته‌اند اما تاکنون به جز تعداد معدودی از این کشورها، سایرین چندان موفق نبوده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ بین المللی که صاحبان آنها هم مسلمان نیستند، بازار صنایع حلال را به دست گرفته‌اند.

به گزارش مهر، در این رابطه مصطفی محمد، وزیر تجارت مالزی در اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از حضور سرمایه گذاران ایرانی در صنایع حلال استقبال می‌کنیم، گفته بود: ما قصد داریم تا در بخش داروی حلال هم فعالیت‌هایی را داشته باشیم و می‌خواهیم تجار ایرانی در این بخش هم سرمایه گذاری داشته باشند.

همچنین ایران یک بازار ۸۰ میلیون نفری محسوب می‌شود و از سویی حلقه ارتباطی میان سایر بازارهای مسلمان منطقه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای مسلمان آسیای میانه است، بنابراین فرصت خوبی برای سرمایه گذاری این کشورها در ایران فراهم است چرا که بازاری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در اختیار ایران قرار دارد که می‌تواند به تولید و صادرات صنایع حلال در منطقه بپردازد.

در بازرگانی خارجی عملکرد خوبی نداشتیم

در این خصوص رییس اتاق اصناف ایران گفت: در نمایشگاه کرواسی با شرکت‌های بزرگی ملاقات کردم و متاسفانه باید بگویم که اینها با بازار ایران آشنا نیستند و مزایای بازار ایران را نمی‌دانستند.

علی فاضلی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی نمی‌دانند که بازاری نزدیک به ۸۰ میلیون نفر در ایران وجود دارد، افزود: بحث ما فقط ورود کالاهای حلال به کشور نیست بلکه ما به دنبال شریک تجاری برای رونق در تولید هستیم اما شرکت‌های خارجی شناختی از بازار ایران ندارند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه پس از معرفی فرصت‌های تجاری ایران، این شرکت‌ها تمایل زیادی برای حضور در بخش پوشاک، چرم و مواد غذایی حلال از خود نشان دادند، اظهار داشت: اما هنوز متولی مشخصی برای مذاکره با این شرکت‌ها وجود ندارد و ما نمی‌دانستیم که این شرکت‌ها باید به چه مرجعی مراجعه کنند.

فاضلی با تاکید بر اینکه البته بخش بزرگی از این کار در حوزه اصناف است، گفت: معتقدم بنگاه‌های کوچک و متوسط صنفی ما به واسطه نداشتن علم بین‌المللی و امکانات مالی، امکان حضور در جایگاه‌های بین المللی را ندارند اما وظیفه اصلی اتاق این است که با هماهنگی اتاق بازرگانی، در حوزه تجارت بازرگانی به این بنگاه‌ها کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در بازرگانی خارجی عملکرد خوبی نداشتیم، ادامه داد: البته انتقادهایی هم به برخی سفرای ایران در سایر کشورها دارم که در این حوزه کم کاری می‌کنند و البته شاید هم شناختی از این صنعت ندارند. اما امیدواریم با همکاری دولت این نقص در سفارتخانه ایران برطرف شود.

آزمایشگاه آزمون غذای حلال دایر شود

از سوی دیگر مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه باید در بخش غذای حلال بیشتر ورود پیدا کنیم، گفت: باید آزمایشگاه‌های آزمون غذای حلال در ایران دایر شود و کشتارگاه‌هایی که می‌تواند در اختیار این آزمایشگاه‌ها قرار گیرد، ایجاد شود.

بهروز ریاحی با تاکید بر اینکه باید مراحل آزمون در کشور طراحی شود، افزود: غذای حلال یک فرآیند بین المللی است و اکثر کشورهای مسلمان به موضوع غذای حلال و استاندارد غذای حلال روی آورده‌اند. در کشور ما شورای سیاست‌گذاری غذای حلال تشکیل شده و در حال فعالیت است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استاندارد غذای حلال، تاسیس آزمایشگاه و چگونگی نمونه‌برداری و تست غذای حلال در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: برخی کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی در حال تطبیق با استانداردهای غذای حلال هستند اما ما باید به سطحی برسیم که در کشورهای اسلامی‌و در کشورهای غیراسلامی‌وقتی استاندارد حلال ایران معرفی می‌شود، مصرف کننده به آن اطمینان داشته باشد. ریاحی با اعلام اینکه‌امیدواریم با اقدمات انجام شده شاهد تصویب استانداردهای حلال ایران در سطح منطقه‌ای و پس از آن بین المللی باشیم، افزود: استاندارد غذای حلال در دنیا جوان است و ما نیز مستثنی نیستیم اما کار شروع شده و امیدواریم آثار آن را به زودی ببنیم.

منبع: روزنامه تجارت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز