خبرگزاری کار ایران

احمدی‌نژاد در دادگاه بقایی شرکت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۷۴۴

«اگر چه تا برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی تنها دو هفته زمان باقی مانده است اما با شناختی که از نزدیکان رییس دولت‌های نهم و دهم به وجود آمده، بعید نیست که در این چند روز باز هم شاهد تحرکات این جمع باشیم تا به هر روشی که شده توپ را داخل زمین قوه قضاییه بیندازند. اما این دادگاه حمید بقایی است، باید دید که برای برگزاری دادگاه محمود احمدی‌نژاد که به نظر زمان برگزاری‌اش خیلی دور به نظر نمی‌آید، چه سناریوهایی شکل خواهد گرفت.»

روزنامه اعتماد نوشت: «یک دادگاه و سناریوهای پیش‌رو! احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی برای همه اتفاقاتی که پیرامون جمع سه‌ نفره‌شان می‌افتد، برنامه دارند؛ البته این‌ بار اتفاقات حول محور حمید بقایی رخ داده تا دیگر یارانش از هر ابزاری برای نشان دادن وحدت خود، استفاده ببرند. از آزادی او که محلی را به هم می‌ریزند تا جشن‌شان به راه باشد که بگذریم به اتفاقات دیگری برمی‌خوریم که از سوی دوستان او این روزها برنامه‌ریزی می‌شود و در حد فاصل برگزاری نخستین جلسه دادگاه حمید بقایی حسابی هم سر و صدا کرده است. ٢٥ مهرماه امسال که طبق گفته علی‌اصغر حسینی، وکیل بقایی، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات معاون اجرایی رییس دولت دهم برگزار می‌شود، یاران نزدیک احمدی‌نژاد و شخص او را بر آن خواهد داشت تا از راه‌های مختلفی برای به حاشیه بردن اصل اتهامات او وارد شوند. نخست، برگزاری نشست هم‌اندیشی با حضور وکلا و حقوقدانان برای بررسی کیفرخواست صادره برای حمید بقایی است و دوم، طرح برگزاری جلسه دادگاه به صورت علنی که در آن حضور محمود احمدی‌نژاد و دیگر مسئولان دولت‌های نهم و دهم هم غیر قابل تصور نیست.

نشست هم‌اندیشی و بررسی ایرادات کیفرخواست صادره برای بقایی!

عادل حیدری یکی از وکلای حمید بقایی، در فاصله دو هفته مانده به برگزاری دادگاه او، دست به کاری نادر زده و آن بررسی جوانب کیفرخواستی است که برای موکلش صادر شده است.

او البته این کار را نتیجه پیشنهادهایی می‌داند که از سوی جمعی از وکلای دادگستری مطرح شده و همچنین از حضور محمود احمدی‌نژاد هم در این هم‌اندیشی خبر می‌دهد.

حیدری این گونه عنوان می‌کند که «به پیشنهاد جمعی از وکلای دادگستری، اساتید دانشگاه و حقوقدانان، جلسه هم‌اندیشی در خصوص کیفرخواست صادره علیه آقای بقایی روز پنجشنبه در محمودیه و با حضور آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.»

اینکه محمود احمدی‌نژاد با تحصیل و تدریس در دانشکده فنی و به عنوان مهندس چگونه در یک جمع حقوقی شرکت خواهد کرد، خود نشان از تلاش حلقه چند نفره یاران او به سرپرستی خودش دارد تا آنجا که همه اتهامات مرقوم شده در کیفرخواست را چیزی جز غرایض سیاسی نداند اما از سوی دیگر هر چند دستگاه قضایی از طرح عناوین اتهاماتی حمید بقایی و رسانه‌ای کردن آن خودداری کرده و تنها به این مورد بسنده می‌کند که اتهامات، مالی است اما گویا این کیفرخواست به تعدادی از حقوقدانان داده شده تا بخوانند و به گفته حیدری موجبات تعجب‌شان هم فراهم بیاید.

حیدری که با سایت دولت بهار نزدیک به احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد، در این باره عنوان کرد: «پس از انتشار برخی اتهامات مندرج در کیفرخواست آقای بقایی که موجبات تعجب برخی از حقوقدانان را فراهم آورد، پیشنهادهای زیادی از سوی جامعه حقوقی به ویژه وکلای محترم دادگستری جهت بررسی حقوقی و حتی سیاسی این کیفرخواست به دفتر آقای بقایی واصل شد که پیرو آن، تصمیم گرفته شد تا یک نشست هم‌اندیشی در این خصوص در محل دفتر محمودیه و با حضور آقای دکتر احمدی‌نژاد برگزار شود که این نشست برای صبح روز پنجشنبه آینده برنامه‌ریزی شد.»

وی در پایان عنوان کرد: «این جانب از همین تریبون از تمامی حقوقدانان و وکلای دادگستری جهت شرکت در این نشست آزاد که قطعا نشست حقوقی جذابی خواهد بود، دعوت می‌نمایم.»

اما در حالی ١٣ مهرماه یعنی درست ١٢ روز پیش از برگزاری دادگاه حمید بقایی، زمان بررسی کیفرخواست او در این هم‌اندیشی اعلام می‌شود که عملا ضرورتی ندارد که این اتفاق پیش از زمان دادگاه صورت بگیرد؛ چرا که جلسه دادگاه در واقع برای رسیدگی به همین کیفرخواست صادره و شنیدن اعتراضاتی است که به عناوین طرح شده در آن از سوی متهم یا وکلای آن وارد می‌شود. با این حال می‌توان گفت که تصمیمی مبنی بر برگزاری نشست هم‌اندیشی هدفی جز سیاسی دانستن اتهامات مطرح شده از سوی دستگاه قضا برای حمید بقایی را دنبال نخواهد کرد؛ چه آن که پیش از این نیز تحرکاتی از سوی شخص محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته بود تا او همچنان خود را میدان‌دار بخشی هر چند خرد، از این فضای سیاسی بداند و به هر کاری برای دور کردن اذهان از اتهامات یار دیرینه‌اش دست بزند. نامه‌ای که او در چند روز گذشته خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت، به خوبی نشان‌دهنده این امر است.

حضور دسته‌جمعی مسئولان گذشته در دادگاه بقایی

اما دیگر تصمیم محمود احمدی‌نژاد را باید همان روز ٢٥ مهرماه شاهد بود. شعبه ١٠٥٧ دادگاه ویژه کارکنان دولت، در این روز نه تنها میزبان حمید بقایی است بلکه محمود احمدی‌نژاد را هم به خود می‌بیند که قصد همراهی رفیق خود را خواهد داشت. هر چند تا این زمان هیچ مقام قضایی از برگزاری علنی دادگاه حمید بقایی خبر نداده است اما وکیل او اصل علنی بودن دادگاه‌ها را ملاک حدس و گمان خود قرار می‌دهد تا آن را فرصتی برای حضور محمود احمدی‌نژاد بداند. عادل حیدری با تاکید بر این که دادگاه بقایی علنی است مگر این که رییس دادگاه آن را غیر علنی اعلام کند، گفت: همه می‌توانند در آن شرکت کنند و به نظر می‌رسد دلیلی بر غیر علنی بودن آن با توجه به مصادیق مندرج در قانون و اتهامات مندرج در کیفرخواست وجود ندارد.

دلیلی برای غیر علنی بودن دادگاه نیست

حیدری، وکیل حمید بقایی در گفت‌وگو با دولت بهار تاکید کرد: «اصل بر علنی بودن محاکمات است» و بر اصول قانون اساسی برای تایید پیش‌بینی‌های خود استناد کرد و حتی از عدم درخواست خود برای برگزاری دادگاه به شیوه علنی گفت.

او یادآور شد: «بر اساس قانون اصل بر علنی بودن محاکمات است و لذا دادگاه آقای بقایی علی‌الاصول علنی است و نیاز به درخواست علنی برگزار کردن نیست؛ مگر این که ریاست محترم دادگاه به دلایل مندرج در قانون نسبت به غیر علنی بودن آن اتخاذ تصمیم کرده و قرار صادر کند که تا این لحظه ظاهرا چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.»

او البته برای مطرح کردن بحث علنی بودن، به مندرجات کیفرخواست هم اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد دلیلی بر غیر علنی بودن آن با توجه به مصادیق مندرج در قانون و اتهامات مندرج در کیفرخواست وجود ندارد.»

حال اگر چه تا برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی تنها دو هفته زمان باقی مانده است اما با شناختی که از نزدیکان رییس دولت‌های نهم و دهم به وجود آمده، بعید نیست که در این چند روز باز هم شاهد تحرکات این جمع باشیم تا به هر روشی که شده توپ را داخل زمین قوه قضاییه بیندازند.

اما این دادگاه حمید بقایی است، باید دید که برای برگزاری دادگاه محمود احمدی‌نژاد که به نظر زمان برگزاری‌اش خیلی دور به نظر نمی‌آید، چه سناریوهایی شکل خواهد گرفت.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز