خبرگزاری کار ایران

پیوند ایران به اقتصاد جهانی با رونق صادرات

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۶۳۷

امروزه در کشور ما، بحث صادرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به نحوی که صادرات امروزه نه تنها یک امر لازم بلکه واجب است و به نوعی ما را با اقتصاد جهانی پیوند می‌زند و می‌تواند بازارهای جدیدی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

سعید قلیچی، روزنامه‌نگار، در روزنامه تجارت نوشت: بنابراین ما باید برای توسعه صادرات کشور اقدامات اساسی انجام دهیم و بتوانیم ظرفیت‌های داخل را به سمتی هدایت کنیم که صادرات کشور ما به‌ویژه در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش پیدا کند. این صادرات می‌تواند باعث افزایش اشتغال‌زایی در کشور شود ما باید از ظرفیت‌هایی که در کشور بلااستفاده مانده استفاده کامل کنیم و بتوانیم از این طریق منابع درآمدی کشور افزایش دهیم، ولی افزایش صادرات در کشور الزامات و پیش نیازهایی دارد. برای داشتن صادرات خوب باید سرمایه‌گذاری در کشور افزایش پیدا کند.

 در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در کشور نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش هم پیدا کرده است. باید بتوانیم سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهیم. بنادر نیز باید از بخش‌های غیرمولد به بخش‌های مولد هدایت شود تا به تناسب آن بتوانیم از فناوری‌های روز دنیا استفاده و کالایی با کیفیت تولید کنیم.

توسعه صادرات در کشور نیازمند ایجاد و بهبود زیرساخت‌های لازم است؛ از جمله باید به بحث حمل و نقل، تسهیل قوانین و حمایت از صادر‌کننده توجه شود تا بتوان در این حوزه از ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کرد. همچنین نرخ ارز موضوع بسیار کلیدی برای توسعه صادرات در کشور است، چراکه با توجه به وجود تورم در کشور بهای تمام شده کالاهای تولیدی ما افزایش پیدا می‌کند. اگر نرخ ارز ثابت باشد قطعا نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت داشته باشیم و بازارهای خود را در دنیا از دست خواهیم داد، زیرا در این صورت بهای تمام شده افزایش یافته و از طرفی قیمت فروش ما تفاوتی نکرده است.

دولت باید در بخش‌های مختلف حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه صادرات داشته باشد. همچنین در بحث دیپلماسی اقتصادی فعال شود و بتواند شرایط استفاده از فرصت‌های صادراتی را که در سایر کشورها وجود دارد فراهم کند. بنابراین دیپلماسی سیاسی در توسعه صادرات کشور بسیار موثر است. سفیران سیاسی ما باید در سایر کشورها علاوه بر بخش سیاسی در حوزه اقتصادی نیز فعال باشند تا بتوانند فرصت‌ها و بازارهایی را که پیش روی کشور ماست به فعالان اقتصادی کشور معرفی کنند. دولت باید به بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا رشد بخش خصوصی می‌تواند منجر به رشد پایدار در اقتصاد کشور شود.

 ما باید بیشتر به سمت صادرات کالاها و توسعه‌امکاناتی برویم که از قبل در آن حوزه از توانایی بیشتری برخوردار بوده‌ایم و اکنون بتوانیم آنها را توسعه دهیم و بخش‌هایی را که توانایی کمتری داریم از چرخه اقتصاد خارج کنیم. همچنین بحث کیفیت کالاهای صادراتی یک اصل مهم است، چرا که اگر بخواهیم کالای بی‌کیفیت صادر کنیم، اعتبار کشور خود را از دست می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز