خبرگزاری کار ایران

بازگشت روابط ترکیه و اروپا نیازمند اصلاحات آنکارا

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۰۳۶

ارزیابی کلی موقعیت کنونی سیاست خارجی ترکیه بیانگر سه چالش در روبروی منافع امنیتی ، اقتصاد و سیاسی است که هرسه به یکدیگر متصل هستند.

سرکان دیمیرتاش در یادداشتی به موضوع سیاست خارجی ترکیه پرداخته که فاطمه مهتدی آن ترجمه و در روزنامه تجارت منتشر کرده است.

اولین چالش به طور واضح تهدید امنیتی از سوی عراق و سوریه است.

این موضوع که کردهای سوری هیچ وقت به این حد به مستقل شدن نزدیک نبودند به موضوعی امنیتی برای آنکارا تبدیل شده است.اتحاد و پیمان تاکتیکی ترکیه با ایران بخشی از عملکرد ترکیه برای مقابله با این تهدیدات است.

ترکیه که همواره متحد سنتی غرب بود کمک کافی از سوی متحدانش دریافت نمی‌کند.دومین چالش درباره روابط متزلزل ترکیه با ایالات متحده است.

به نظر می‌رسد بعد استراتژیک اتحاد ترکیه و آمریکا دیگر ناکافی است و مذاکرات سالم براساس منافع مشترک بی معنی شده است.بنابراین ترکیه همکاری با ایران و روسیه را برگزیده است و یکی از اولویت‌های قدیمی‌خود که تغییر دولت بشار اسد بود را به دلیل حمایت واشنگتن از کرده‌ها در عراق و سوریه رها کرده است.

عدم همکاری آمریکا در بازگرداندن فتح الله گولن نیز براین عملکرد تاثیر داشته است. سومین چالش روابط مشکل ساز ترکیه با اتحادیه اروپاست.

امید حل این امر پس از همه پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه از بین رفت و نتایج انتخابات آلمان در ماه سپتامبر نیز نشان داده که مشکل بسیار ساختاری است.

از یک سو رشد پوپولیسم و بیگانه هراسی در اروپا رواج یافته که اغلب سیاستمداران ترکیه را به عنوان افرادی بی مسئولیت و تنگ نظر معرفی می‌کند.

امری که بر روابط ترکیه و اروپا تاثیر منفی خواهد داشت.از سوی دیگر این امر که ترکیه مدتهاست هویت اصلاح طلبی خود را رها کرده برای آنکارا پرهزینه بوده است.

این امر منطقی خواهد بود که حل چالش‌ها با ترمیم روابط ترکیه با اتحادیه اروپا می‌تواند به سوی بهبودی رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز