خبرگزاری کار ایران

کشف دُم نامرئی میدان مغناطیسی مریخ

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۹۳۶

محققان با استفاده از داده‌های فضاپیمای "ماون" موفق به کشف یک وضعیت عجیب در میدان مغناطیسی مریخ شدند که به یک "دُم نامرئی" شباهت دارد.

فضاپیمای "ماون"(MAVEN) که متعلق به "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) است، داده‌هایی به زمین ارسال کرده است که محققان با بررسی آنها متوجه شدند میدان مغناطیسی مریخ در برخورد با بادهای خورشیدی شکلی عجیب و مشابه یک دم به خود می‌گیرد.

ماون، کاوشگر فضایی است که به منظور مطالعه جو مریخ به هنگام گردش در مدار آن طراحی شده است. هدف ماموریت این کاوشگر تعیین وضعیت آب و جو مریخ است که گمان می‌رود در گذشته دارای میزان قابل توجهی بوده و به مرور زمان از بین رفته است.

کاوشگر ماون در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ توسط موشک "اطلس ۵"(Atlas V) به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ به مریخ رسید و در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری سطح سیاره در مدار قرار گرفت.

"جینا دی‌براسیو"( Gina DiBraccio) یکی از محققان مرکز فضایی "گودارد"(Goddard) ناسا در رابطه با این کشف جدید، گفت: این دم مغناطیسی در منظومه شمسی منحصر بفرد است و شباهتی به دم کشف شده در سیاره زهره ندارد.

تیم تحقیقاتی ناسا در بررسی‌های خود متوجه شد که این دم در یک فرایند به نام "اتصال مجدد مغناطیسی" ایجاد شده است.

"دی‌براسیو" درباره این دم افزود: بررسی‌ها و مدل‌سازی‌های قبلی ما نشان می‌داد که باید یک چرخش 45 درجه در این دم وجود داشته باشد و زمانی که این نتایج را با داده‌های "ماون" مقایسه کردیم، متوجه شدیم که محاسبات ما تا حد زیادی درست بوده است.

مریخ میدان مغناطیسی اصلی خود را میلیاردها سال پیش از دست داده است و آنچه باقی مانده است، یک میدان محدود است که فقط در بعضی مناطق دیده می‌شود.

در واقع میدان مغناطیسی مریخ وقتی ایجاد می‌شود که میدان‌های مغناطیسی توسط باد خورشیدی همراه با میدان‌های مغناطیسی موجود در سطح مریخ در یک فرآیند به نام مجدد اتصال مغناطیسی شکل می‌گیرد و دم مغناطیسی دقیقا محل اتصال این امواج را نشان می‌دهد.

در جو مریخ ذرات بارداری (یون) وجود دارد که نسبت به میدان الکتریکی و مغناطیسی واکنش نشان داده و در راستای خطوط میدان قرار می‌گیرند، اگر به سمت پایین نیز حرکت کنند به سمت دم مغناطیسی می‌روند.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به سوالات آنها در رابطه با گذشته مریخ و سرنوشت سیارات در صورت نابودی میدان مغناطیسی آنها، پاسخ دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز