خبرگزاری کار ایران

راه‌های توسعه روابط با روسیه

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۰۱۴

در شرایط امروز اقتصاد ایران، برای توسعه صادرات به هر قیمتی باید بر کیفیت محصولات ایرانی به‌طور اساسی و جدی کار کرد. شرکت‌های ایرانی وقتی به حضور در بازارهای جهانی فکر می‌کنند ابتدا بدانند با چه ابزار و امکانات و البته الزاماتی یابد وارد شوند.

امیر افسردیر در سرمقاله روزنامه تجارت، از طرف دیگر دولت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که شرکت‌ها برای فاصله از چسبندگی بازار داخلی علاقه‌مند باشند و انگیزه کافی برای فکر کردن به بازار گسترده‌ای مانند روسیه را داشته باشند.

شرکت‌ها باید بدانند حضور در چنین بازاری به مراتب حتی از بازار داخلی هم ماندگارتر خواهد بود چون ظرفیت و تنوع بالایی دارد.

به هر حال مصرف‌گرایی و تنش‌های سیاسی روسیه با کشورهای مختلف، باعث شده تا این کشور بخشی از نیازهای خود را از کشورهایی مانند ایران تأمین کند و متقاضی محصولات باشد.

در این میان نکته دارای اهمیت این است که ما در روسیه درگیر عددهای بزرگی هستیم و شرکت‌های ایرانی باید توانایی پاسخگویی به این بخش را داشته باشند.

در تجارت ارتباطات بانکی بسیار مهم تلقی می‌شود و این در حالی است که هم اکنون در حوزه اروپا و امریکا بهترین روابط بانکی ما با روسیه است و حدود ۸ بانک ما با بانک‌های روسی در ارتباط هستند؛ اما آنچه مهم تلقی می‌شود این است که از سمت کارگزاری به سمت ایجاد شعبه در ایالات مختلف روسیه برویم. بانک‌های روسیه با بیشتر بانک‌های ایرانی ارتباطات کارگزاری برقرار کرده‌اند.

برای توسعه روابط با روسیه، راهکارهای میان‌مدت و بلندمدتی وجود دارد که می‌تواند با اجرای درست، تاثیرگذاری خود را برجا بگذارد.

تسهیل حمل‌ونقل دریایی و راه آهن از راهکارهای میان‌مدت است که باید به سرعت انجام شود ضمن اینکه باید ارتباط استان‌های ایران با استان‌های روسیه را قوی‌تر کرد تا با ارتباطات مسئولانه‌تری پیگیر موضوع‌ها باشند.

موضوع بسیار مهمی‌که با روسیه داریم، جذب سرمایه است؛ با توجه به اینکه شاخص‌های اقتصادی روسیه‌امروز نسبت به سال‌های گذشته منفی شده، اما با این حال روس‌ها هنوز توان حضور در پروژه‌های تولید و عمرانی و نفتی و گازی ما را دارند؛ بنابراین این موضوع را باید به‌طور جدی در دستور کار قرار دهیم.

از طرف دیگر، روسیه کشوری است که در برخی حوزه‌ها جزو برترین‌های جهان است و در مقابل ما نیز در برخی حوزه‌ها مانند تجهیزات پزشکی یا دارو به‌طور جدی کار کردیم و در جهان حرفی برای گفتن داریم اما با وجود واردات ۷ میلیارد دلاری داروی روسیه، ایران هیچ سهمی‌از این بازار ندارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی دیگر از بخش‌هایی است که می‌تواند عاملی برای توسعه روابط با روسیه باشد.

راهکار اصلی توسعه روابط می‌تواند ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسی در ایران باشد که راهکار فرعی و بعدی آن نیز ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی در روسیه است. در بعد راهکارهای بلندمدت نیز مباحث فرهنگی را داریم که باید به جد بررسی شود. باید به مطبوعات و درگاه‌های اطلاع‌رسانی روسیه نیز ورود کنیم تا ظرفیت‌ها و توان ایران به به نمایش بگذارند و این امر اگر به درستی ایجاد شود می‌تواند در بلندمدت تأثیر خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز