خبرگزاری کار ایران

چرا رشد اقتصادی دو رقمی احساس نشد

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۶۴۹

سال‌گذشته بر اساس داده‌های درگاه‌های آماری متوسط رشد اقتصادی‌کشورمان تقریبا ۲ رقمی اعلام شد. این در حالی است که به اعتقاد مردم عادی جامعه و حتی بخش زیادی از فعالان اقتصادی این رشد اقتصادی به هیچ وجه در ابعاد مختلف اقتصاد ایران مشاهده نشده است و کماکان اقتصاد ایران به‌رغم کاهش تورم با پدیده رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

فرید موسوی- نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید در جهان اقتصاد نوشت: از سوی دیگر احساس کاهش تورم در بخشی از جامعه مشاهده می‌شود اما واقعیت آن است که به رقم کاهش تورم هنوز هم تورم تک رقمی فعلی از بسیاری از کشورها بالاتر است.

واقعیت این است که مردم به خصوص طبقه متوسط به‌پایین کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی را با قدرت خرید و به اصلاح خرید روزانه خود احساساس می‌کنند.

اعداد اعلامی در زمینه رشد اقتصادی به این علت از نظر مردم قابل درک نیست که رشد اقتصادی در کشورمان با کیفیت نیست و مردم در طبقه متوسط و پایین، رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند.

رشد اقتصادی ۲ رقمی در سال گذشته ناشی از تولید دو عامل به وجود آمده است و جالب اینکه در سال گذشته تولید ناخالص داخلی به رغم دو رقمی شدن رشد اقتصادی کاهش یافته است.

به عبارت بهتر رونق تولید هنوز در اقتصاد به وجود نیامده. رشد ‌اقتصادی ۲ رقمی ناشی از فروش نفت است که با برداشته شدن تحریم‌ها با رشد فزاینده‌ای در این بخش روبرو شدیم که البته تنها بخشی از مبالغ فروش نفت به داخل بازگشته است.

به علت عدم بازگشت بخشی از پول نفت است که رشد اقتصادی دو رقمی محسوس نیست.

بخش قابل توجهی از این رشد اقتصادی ناشی از رشد بخش مالی‌کشور بوده.

اما واقعیت آن است که پول جدیدی در اقتصاد ایران در سال گذشته تولید نشد. در این معنا که بانک‌ها قراردادهای وام‌های که پرداخت نشده را با سود تمدیدکرده‌اند و در نتیجه بدون ایجاد تولید و اشتغال رشد اقتصادی افزایش یافته است.

از این نه مردم دروغ می‌گویند که رشد اقتصادی مثبت نشده است و نه بر اساس آمارهای ارئه شده از درگاه‌های آماری کشور دولت دروغ می‌گوید و این رشد اقتصادی ۲ رقمی عموما در بخش مالی و بخش نفت و پتروشیمی بوده است.

از این نظر باید اذعان کرد که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته وجود داشته اما این رشد باکیفیت و متعلق به تمام ابعاد اقتصادی کشورمان نبوده است.

از این منظر نمایندگان مجلس به دنبال اصلاح ساختار پولی و مالی کشور و به خصوص مساله استقلال بانک مرگزی هستند تا بتوان در آینده رشد اقتصادی باکیفیت و در تمام بخش‌ها را شاهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز