خبرگزاری کار ایران

حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از ترکیه زیر سئوال

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۹۰۷

رکس تیلرسون وزیر خارجه‌امریکا اخیرا درسخنرانی خود درباره تقویت متحدان آمریکا و اروپا در بخشی به ترکیه اشاره کرد و گفت:«ما از ترکیه به عنوان متحد ناتو می‌خواهیم تا به منافع دفاعی مشترک متحدین اولویت دهد. ایران و روسیه نمی‌تواند به مردم ترکیه سود اقتصادی و سیاسی ارائه دهند که غرب می‌دهد».

روزنامه تجارت به نقل از حریت  در ادامه نوشت: جمله اول درحد یک آرزوست ولی جمله دوم یک قضاوت جاه‌طلبانه است که تنها با کنار گذاشتن اتفاقات سه سال گذشته ممکن است اتفاق بیافتد.

روابط حزب عدالت و توسعه و اتحادیه اروپا بین سال 2002 تا 2007 با پیشرفت اقتصادی همراه بود. اما رویدادهای اخیر در روابط ترکیه و آمریکا و همچنین رابطه ترکیه و ناتو و اتحادیه اروپا نشانگر نادرست بودن سخنان تیلرسون است.

به طور مثال در بخش توریسم اکنون روسیه برترین تعداد توریست به ترکیه را دارد و در رتبه‌های بعدی آلمان و ایران قراردارند. باتوجه به اینکه 1.5 میلیون توریست آلمانی ترک‌تبار هستند به طور واضح ایران در دومین رتبه توریست ترکیه قرار دارد.

براساس آمار تعداد توریست‌ها در ترکیه در سال 2014 ، 2015 و 2016 10 میلیون نفر بوده و این صنعت در سال 2016 با 13 میلیارد دلار خسارت مالی روبرو شده است.

بحران سوریه و داعش، سرکوب بیداری اسلامی‌و ساقط کردن جت روسی از دلایل این کاهش است درعین حال موقعیت اکنون بسیار تغییر کرده و بهبود اقتصادی آغاز شده است.

پیش از انتخابات اخیر در اروپا برخی از سیاستمداران اروپایی به شهروندان خود هشدار دادند به ترکیه سفر نکنند. متاسفانه این تصویر منفی بدون تغییر مانده است. اما با این حال بهبود در توریسم ترکیه در2017 آغاز می‌شود. درحالی‌که توریسم جهان امسال 5 درصد رشد داشت توریسم ترکیه 28 درصد رشد داشته‌اما تعداد توریست‌ها نسبت به سالهای 2014 و 2015 کمتر بوده است. توریسم ترکیه وارد فصلی جدید شده و نجات یافته‌اما نباید از غرب برای این بهبودی تشکر کند. زمانی که توریست‌های غربی سفر به ترکیه را متوقف کردند روس‌ها، ایرانی‌ها و کشورهای خاورمیانه جای آنها را پرکردند.

اکنون آمریکا و اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند ترکیه را ترک کنند و با چالش‌های بیشتر روبرو شوند.

ترجمه: فاطمه مهتدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز