خبرگزاری کار ایران

سایه بیت کوین و پول نقد بر بانک‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۲۸۸

این امر تصادفی نیست که تب بیت کوین همزمان با فرار بانک HSBC از حکم پولشویی 880 میلیون دلاری برای قاچاقی مواد مخدر مکزیکی شد.

روزنامه تجارت به نقل از فایننشال تایمز  نوشت: هرچه قوانین بر بانک‌ها فشار بیشتر بیاورند تقاضا راههای دیگر برای انتقال پول افزایش خواهد داشت.

پول‌های دیجیتالی به جای ماندن در بانک‌ها با یکدیگر در فضای مجازی قابل مبادله هستند.

آنچه واضح است بانک‌ها با رقبای زیادی از یک سیستم پرداخت سایه‌ای روبرو هستند که شامل پول دیجیتال تا سکوهای الکترونیک چون کیف پول روی گوشی موبایل است.

راه قدیمی انتقال پول بدون رفتن به بانک پول نقد است که همچنان باقی است. با وجود گسترش کارت‌های اعتباری و دبیت تقریبا همه از پول استفاده می‌کنند.

قاچاقچیان مواد که پولشویی می‌کنند از اسکناس‌های بزرگ با ارقام بالا استفاده می‌کنند.

طرفداران استفاده از پول نقد از قابل اطمینان بودن آن راضی هستند. درحالی‌که انتقال وجه نقد جزو خدمات بانک‌ها بود اکنون این امر جای خود را به پرداخت‌های الکترونیکی داده است که از سوی قانونگذاران مالی پیشنهاد شده است.

حتی بحثی بین بانک‌های انگلیس درباره محدود کردن پرداخت اسکناس در ماشین‌های خودپرداز مطرح شده است.

این امر نشانه افزایش سیستم سایه بانکداری است که از اوایل سال 2000 آغاز شد.

انتقال و پرداخت های غیرنقدی مانند کارت اعتباری امسال 11 درصد رشد داشتند. اما به طورخاص پول نقد همچنان مورد استفاده مردم فقیر و ثروتمند است.

در برخی اقتصادها مردم به دلیل عدم اطمینان از دولت‌ها از پول نقد استفاده می‌کنند.

دراین میان پول دیجیتال چالشی برای بانک های مرکزی است و برخی از پایه‌گذاران بیت کوین از آن به عنوان سکویی برای انتقالات غیرقانونی چون جاده ابریشم استفاده کردند.

اگرچه آینده بیت کوین مشخص نیست اما فعالیت آن در تکنولوژی که تحت نظر بانک و قانونگذاران نیست باعث جذابیت آن شده است.

به نظر می رسد با توجه به این جذابیت پول نقد، پول‌های دیجیتال و کیف پول تلفن همراه باعث می‌شود بسیاری از مردم از سیستم سایه راضی باشند.

اما با توجه به تجربه های بحران های مالی هیچکس نمی‌داند این پول‌ها چه خطرهایی خواهند داشت.

ترجمه: فاطمه مهتدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز