خبرگزاری کار ایران

جدول ۱۷ باز نخواهد گشت

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۸۲۵

حسن روحانی صبح روز یکشنبه ۱۹ آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس کلیات لایحه بودجه ۹۷ را جهت بررسی تقدیم مجلس کرد. لایحه ای که حواشی زیادی را به همراه داشت

علیرضا امامی فرد در جهان اقتصاد نوشت: حسن روحانی صبح روز یکشنبه ۱۹ آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس کلیات لایحه بودجه ۹۷ را جهت بررسی تقدیم مجلس کرد. لایحه ای که حواشی زیادی را به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۳برابر شدن عوارض خروج از کشور،افزایش نرخ گازوئیل و آب، آزمون وسع برای  بیمه سلامت در سال آینده و افزایش اعتبارات برخی دستگاه‌ها از جمله جامعه المصطفی که این عوامل واکنش منفی نمایندگان و مردم را نیز به همراه داشت اما پس از انجام بررسی های لازم توسط نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه روز گذشته دومین جلسه رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۹۷ با حضور هفت نماینده موافق و هفت مخالف به همراه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۹۷ برگزار شد که  ویژگی‌های مثبت و منفی این لایحه تفسیر شد و در جلسه نوبت عصر نیز سه نماینده موافق و سه نماینده مخالف به همراه سخنگوی کمیسیون لایحه بودجه ۹۷ و رییس سازمان برنامه و بودجه ابعاد دیگری از مزایا و معایب لایحه بودجه را تشریح کردند. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از رای گیری کلیات بودجه ۹۷ اظهار کرد:  بازگشت این لایحه به کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت زمان را به تاخیر می‌اندازد و یک پیام منفی به جامعه که نیاز به نشاط و امید دارد، صادر  می‌کند

اما پس از بررسی های لازم و ارائه نظرات موافق و مخالف توسط نمایندگان در صحن علنی مجلس کلیات لایحه بودجه با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف، ۹ ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات بودجه تصویب نشد.

رئیس مجلس بعد از رد شدن کلیات بودجه اعلام کرد که کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت فرصت دارد موارد مطرح شده را بررسی کند و اصلاحات لازم را در لایحه بودجه ۹۷ انجام دهد.  این کمیسیون باید چهارشنبه نظر خود را درباره لایحه اعلام کند تا از شنبه در دستور کار قرار بگیرد.

به همین منظور به سراغ طیبه سیاوشی  نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم و با ایشان  گفت و گویی داشتیم که در زیر با هم می‌خوانیم:

 رد کلیات بودجه را میتوان مثبت ارزیابی کرد؟

نمی توان به صورت کلی اظهار نظر کرد که آیا رد شدن کلیات بودجه سال آینده جنبه مثبت یا منفی دارد اما به هر حال این یک تصمیم جمعی بود که نمایندگان به این نتیجه رسیدند. در واقع علت رد شدن آن وجود ابهامات زیاد در بودجه بود.

مسئله این است که در بسیاری از موارد به خصوص تبصره ۱۴ و ۱۸ ابهامات زیادی وجود داشت که موضوع بسیار مهمی است و باید دولت به آن توجه ویژه ای داشته باشد. در رابطه با این تبصره ها می‌توان به افزایش قیمت حامل های انرژی اشاره کرد. بحث مهم دیگر هدف مندی یارانه هاست. به هر حال کاهش تعداد یارانه بگیران باید در اولویت برنامه های دولت قرار بگیرد که حتی موافقین و مخالفین دولت روی این قضیه تاکید داشتند که هیچ ساز و کاری دیده نشده است و مسئله مهم این است که دولت با یارانه دادن به ۷۶ میلون نفر نمی‌تواند دوام بیاورد. اکثر مخالفت ها متوجه این دو تبصره بود . دولت مدعی است که سال آینده چند هزار شغل ایجاد خواهد کرد اما سوال اساسی اینجاست که دولت با کدام بسترها به این اهداف خواهد رسید؟ این ها نظرات کلی بود که از سوی موافقین و مخالفین مطرح شد.

اما سوال اساسی اینجاست که آیا مواردی که مورد انتقاد قرار گرفته است به طور کل اصلاح خواهد شد که پیش بینی من این است که اصلاحات وسیعی صورت نخواهد گرفت.

برخی معتقدند که لابی گری هایی از بیرون مجلس صورت گرفته تا ردیف های حذف شده دوباره به بودجه بر گردد. آیا این نظرات درست است؟

این اظهار نظرات بسیار سطحی است. جدول ۱۷ بودجه برنخواهد گشت اما مورد مهم اینجاست که نهادهای کوچک فرهنگی که در این لایحه حذف شده بودند، در نظر گرفته خواهند شد، چه رأی بیاورند چه رأی منفی داده شود.

هر سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی که مخالف بودجه ارائه شده از سوی دولت بودند روی این نکته تاکید داشتند که این بودجه می‌تواند مشکلاتی را در سالهای آینده به وجود بیاورد که با اصلاح آنها می‌توان از پدید آمدن چالش هایی در آینده جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز