خبرگزاری کار ایران

10 علت مریخی‌بودن مردان و ونوسی‌بودن زنان

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۹۵

حتما تا به حال عبارت مردان مریخی، زنان ونوسی را شنیده‌اید که به تفاوت‌های میان زنان و مردان اشاره دارد. حتی کتابی با این عنوان نوشته شده است.

نیاز به گفتن نیست که زنان و مردان با هم متفاوتند، اما جدا از تمایزهای روشنی که دو جنس زن و مرد با یکدیگر دارند، تفاوت‌های عجیب دیگری ـ از تفاوت‌های زیستی گرفته تا تفاوت‌های عاطفی ـ نیز بین این دو جنس وجود دارد که ممکن است تاکنون متوجه آنها نشده باشید.

براساس تحقیقات علمی، 6500 ژن در بدن انسان وجود دارد که بین مرد و زن متفاوت است. از لحاظ زیست شناختی این اختلافات، بر مواردی مانند بیماری‌ها، رشد مو و حتی عملکرد جنسی تاثیر می‌گذارد.

اما این ژن‌ها چیزهای دیگری را هم کنترل می‌کند و می‌تواند مسئول تفاوت‌های جالب دیگری باشد که میان زن و مرد وجود دارد.

با این حال چه بدانیم و چه ندانیم دلایلی برای این اختلافات وجود دارد. مرد و زن یکدیگر را تکمیل می‌کنند و تفاوت‌های بسیاری که بین آنها وجود دارد یا به تکنیک‌های بقا در گذشته برمی‌گردد یا با تفاوت‌های ژنتیک مرتبط است.

دلیل تفاوت‌ها هرچه باشد مهم این است که ما می‌توانیم از این تفاوت‌ها نکات زیادی بیاموزیم که باعث شود به جای به راه انداختن جنگ به یکدیگر کمک کنیم.

اگر گاهی اوقات از برخی رفتارهای همسرتان تعجب می‌کنید خوب است بدانید دلیل این رفتارهای او گستاخی یا بی‌توجهی نیست.

گاهی علت خشونت‌های جزئی همسرتان به جنسیت او و ویژگی‌های خاص آن برمی‌گردد.

این آگاهی می‌تواند دید شما را به طور کلی تغییر دهد.

ادراک فضایی

مردان و زنان چیزهای اطراف خود را نه فقط به شکل نمادین، بلکه از نظر فیزیکی متفاوت می‌بینند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد یک مرد، ادراک فضایی (توانایی درک پدیده‌های دیداری) بسیار بهتری دارد و می‌تواند اشیای در حال حرکت را بسیار بهتر از یک زن ببیند.

به عبارت دیگر مردان قادرند به‌طور ذهنی یک جسم و حرکات آن را تصور کنند، درحالی‌که زنان به نوعی با چالش‌های بیشتری در این زمینه مواجه هستند. متخصصان پزشکی دریافته‌اند که زنان دارای ناحیه جداری ضخیم‌تری از مغز هستند که باعث می‌شود توانایی فضایی آنها در تصور اجسام در ذهن کاهش یابد. در مقابل، توانایی زنان در دید پیرامونی (توانایی دیدن چیزهایی که می‌بینیم بدون آن که مستقیما به آنها نگاه کنیم) بسیار بهتر است.

رنگ‌ها

حتما شنیده‌اید که زنان می‌توانند طیف وسیع‌تری از تنوع رنگ را نسبت به مردان ببینند و هنگام خرید به تفاوت رنگ‌ها بسیار دقت می‌کنند.

گذشته از مسائل ژنتیک، دلیل دیگری نیز وجود دارد که حاکی از این تفاوت است و آن، این که در گذشته‌های دور، مردان شکارچیان بهتری بودند و به جای تمرکز بر رنگ، روی حرکت‌ها دقت می‌کردند. در حالی که زنان در جمع‌آوری به عنوان یکی از تاکتیک‌های زنده‌ماندن بهتر عمل می‌کردند. این نقاط قوت و ضعف را می‌توان در درک این واقعیت به کار گرفت که زنان و مردان ادراک متفاوتی دارند. توانایی دیدن طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها به زنان اجازه می‌داد از این توانایی در جست‌وجوی انواع توت‌ها استفاده کنند. توت‌هایی به رنگ قرمز تیره احتمالا مسموم بود، در حالی که توت‌های قرمز روشن برای خوردن مناسب بود. از سوی دیگر، توانایی مردان برای دیدن اشیای متحرک مزیت خوبی برای شکار سریع به شمار می‌آمد.

این موضوع مجموعه جدیدی از پرسش‌ها را برای عصر جدید مطرح می‌کند؛ این که در حال حاضر در موقعیت‌های شکار و جمع‌آوری قرار نمی‌گیریم، از این نقاط قوت و ضعف چگونه استفاده می‌کنیم؟

عفونت ویروسی

علت این موضوع زیاد روشن نیست، اما مسلم است که مردان از آنچه «آنفلوآنزای مردانه» نامیده می‌شود رنج می‌برند. آیا تاکنون توجه کرده‌اید که مردان در مقایسه با زنان دیرتر از عوارض آنفلوآنزا بهبود می‌یابند؟

مطالعات نشان داده است بدن زنان و مردان واکنش متفاوتی به ویروس‌ها نشان می‌دهد. مردان هنگام بیماری، تب و التهاب بیشتری را تجربه می‌کنند.

دکتر کارل سیو از محققان دانشگاه مموریال کانادا در این باره می‌گوید: اساسا مردان بیشتر مستعد مواجهه با عوارضی هستند که در نتیجه ابتلا به بیماری‌های تنفسی به وجود می‌آید. بعلاوه، مردان ذاتا از بیماری‌های تنفسی ویروسی بیشتر از زنان رنج می‌کشند، چون سیستم ایمنی مردانه از این نظر ضعیف‌تر از زنان است.

طبق نوشته این محقق، «مردان معمولا در زمینه گله‌مندی از علائم آنفلوآنزا اغراق نمی‌کنند، چون سیستم ایمنی بدن‌شان در مواجهه با بیماری‌های تنفسی ویروسی واقعا واکنش‌های ضعیف‌تر و نارساتری بروز می‌دهد.»

اما اگر درست فکر کنید این ویژگی بیشتر از این که منفی باشد می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد. شاید ندانید که بیماری در واقع صرفا ناشی از حضور ویروس در بدن نیست، بلکه نشانه‌ای از پاسخ دفاعی سیستم ایمنی بدن به ویروس‌هاست.

اگر این معنی را در نظر بگیریم بیماری شدیدتر در مردان به معنی یک مبارزه سخت‌تر و شدیدتر از سوی سیستم ایمنی است.

بنابراین زمانی که مردان از بیماری خود ناله می‌کنند، باید به آنها فرصت استراحت داد!

سردی دست‌ها و پاها

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا دست‌های همسرتان اغلب وقت‌هایی که آن را لمس کرده‌اید سرد است؟

به طور کلی 75درصد افراد سردی دست‌ها و پاها را تجربه می‌کنند، اما بروز این مشکل در زنان، بویژه زنان زیر 40 سال شایع‌تر است.

دلیل این موضوع به نحوه جریان خون در بدن زنان و مردان برمی‌گردد. از آنجا که بخش میانی بدن زنان به دلیل قابلیت بارداری نیاز به گرمای بیشتری دارد جریان خون زنان در مرکز بدن و در ناحیه لگن بسیار بیشتر از سایر نقاط بدن است.

اما در مورد مردان، خون در بدن به شکل یکنواخت‌تری توزیع می‌شود؛ بنابراین دست‌ها و پاها در آنها به طور کلی بسیار گرم‌تر است.

کم خونی ناشی از کمبود آهن و کم‌کاری تیروئید نیز که از عوامل عمده سردی دست‌ها و پاها به شمار می‌آیند در زنان شایع‌تر است.

یک زن از هر پنج زن و نیمی از زنان باردار دچار کمبود آهن هستند و بخش عمده آنها از سردی دست‌ها و پاها رنج می‌برند.

خواب

زنان در هر دوره خواب، تقریبا به 20 دقیقه خواب بیشتر نیاز دارند. علت اصلی این تفاوت این است که زنان در چندکاره بودن یا پرداختن به چند فعالیت به طور همزمان مهارت بیشتری دارند و این نوع فعالیت بیشتر از پرداختن به یک کار، به صرف انرژی نیاز دارد.

در واقع، فرآیند تفکر در زنان، انرژی بیشتری صرف می‌کند و در نتیجه زنان نیازمند استراحت بیشتری هستند.

جیم هرنی، مدیر تحقیقات مرکز خواب دانشگاه لافبورو انگلستان می‌گوید: یکی از عملکردهای اصلی خواب در بدن ایجاد فرصت بهبود و مرمت مغز است. طی خوابی عمیق، قشر مغز که مسئول حافظه، تفکر و زبان است از احساسات رها شده و به ترمیم خود می‌پردازد.

زنان به علت انجام امور مختلف در یک زمان برای این ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارند.

به عبارت دیگر به دلیل تفاوت ساختار و پیچیدگی مغزی زنان، زمان مورد نیاز آنان برای خواب کمی بیشتر است.

علائم حمله قلبی

دانستن این مورد از تفاوت‌ها میان زن و مرد می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

بسیاری از زنان به علت حملات قلبی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که آشنایی با علائم حملات قلبی که در زنان شایع‌تر است می‌تواند جان بسیاری از آنها را نجات دهد.

مردان و زنان در آستانه تجربه ایست قلبی، علائم کاملا متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

مردان معمولا علائم کلاسیکی مانند درد قسمت بالای بدن، تنگی نفس، عرق سرد، ضربان قلب نامنظم و تنگی قفسه سینه را تجربه می‌کنند.

اما زنان پیش از حمله قلبی معمولا علائمی مانند سوء هاضمه، اضطراب، سرگیجه و خستگی را بروز می‌دهند که چند روز به طول می‌انجامد.

توجه به این تفاوت‌ها می‌تواند برای حفظ زندگی و سلامت ما حیاتی باشد.

خیانت

مردان و زنان طرز فکر متفاوتی درمورد خیانت همسرانشان دارند.

منظور از طرز فکر متفاوت، توجه کمتر یا بیشتر به موضوع خیانت نیست؛ بلکه منظور این است که جنبه‌های آزاردهنده خیانت همسر از دید زنان و مردان متفاوت است.

در واقع مردان، جنبه‌های فیزیکی خیانت را خیلی بدتر از خیانت‌های عاطفی می‌دانند.

در حالی که زنان خیانت‌های عاطفی را بدتر از جنبه فیزیکی خیانت تلقی می‌کنند.

این موضوع را می‌توان به طور مستقیم با دیدگاه هریک از دو جنس به جذابیت مرتبط دانست. مردان اغلب به محرک‌های بصری توجه بیشتری دارند در حالی که فضای احساسی و سایر حواس عاطفی برای زنان جذابیت بیشتری دارد.

بنابراین طبیعی است که هریک از دو جنس از تامین نیازهای خاص فرد مورد علاقه‌اش توسط فرد ثالث احساس ترس کند.

روابط انسانی

زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به برقراری ارتباط، تمرکز بر یافتن راه‌حل در یک گروه، صحبت در مورد مسائل مختلف و استفاده از علائم غیرشفاهی مانند تن صدا، احساسات و همدردی دارند.

در مقابل، مردان وظیفه‌گرا بوده، کمتر حرف می‌زنند و بیشتر انزوا را ترجیح می‌دهند. مردان در درک احساسات غیر شفاهی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، اما زنان گیرنده‌های قدرتمندتری در کشف سرنخ‌های احساسی و عاطفی دارند.

این تفاوت‌ها بیان می‌کند چرا گاهی اوقات زنان و مردان در برقراری ارتباط مشکل دارند و چرا دوستی‌های مردان با مردان و زنان با زنان با یکدیگر متفاوت است.

درد

مردان و زنان درک متفاوتی از درد دارند. مطالعات نشان می‌دهد، زنان نسبت به مردان نیازمند مورفین بیشتری برای تسکین دردی مشابه هستند.

زنان همچنین تمایل بیشتری به ابراز دردهای خود دارند و به دنبال راه درمانی برای آنها هستند.

محققان می‌گویند هنگام بروز درد آمیگدال راست که کنترل وظایف خارجی را به عهده دارد در مردان و آمیگدال چپ که با وظایف داخلی مرتبط است در زنان فعال می‌شود.

این تفاوت، احتمالا دلیل احساس قوی‌تر درد از سوی زنان نسبت به مردان را توضیح می‌دهد.

خشونت

آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که چرا یک مرد و یک زن به اشکال متفاوتی از خود خشونت نشان می‌دهند؟

مردان بیشتر از لحاظ فیزیکی تهاجمی هستند و زنان غالبا از لحاظ گفتاری و دلیل این تفاوت در مغز قرار دارد.

مسیرهای ارتباطی خشونت در مغز مردان به طور مستقیم با پاسخ‌های فیزیکی ارتباط دارند، در حالی که مسیرهای خشونت در زنان با پاسخ‌های کلامی مرتبط است.

افزون بر این، آمیگدال یا بادامه راست مغز که مسئول رفتارهای فیزیکی است در مردان نقشی برجسته‌تر دارد و بادامه چپ مغز که مسئول فعالیت‌های ذهنی است در زنان برجسته‌تر است.

به همین علت است که پسرها اغلب در زمین بازی با مشت به جان یکدیگر می‌افتند اما دختران، بدگویی و شایعه سازی درمورد یکدیگر را در پیش می‌گیرند.

نمی‌توان ادعا کرد زنان به خشونت فیزیکی اقدام نمی‌کنند اما می‌توان گفت این نوع خشونت در میان زنان بسیار کمتر از مردان است یا برنامه‌ریزی مغز زنان دست‌کم در گذشته به این شکل بوده است.

یکی دیگر از دلایل این که از تمایل زنان به خشونت فیزیکی کاسته شده، اطمینان از این موضوع است که آنها به فرزندان خود آسیب نمی‌رسانند.

با این حال، چنین چیزی فقط یک قانون کلی است و اخبار نشان می‌دهد زنان نیز گاهی اوقات به فرزندان‌شان آسیب می‌رسانند، هرچند این رفتار را نمی‌توان طبیعی دانست.

منبع:جام‌جم - مترجم: یاسمین مشرف

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز