خبرگزاری کار ایران

نگرانی بورس بازان از تصمیمات بانک مرکزی

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۱۱۴

دیروز ضوابط اجرایی بسته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ابلاغ شد . هدف از این ضوابط ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصادی کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیازاست که در همین راستا تدابیر اندیشیده شده است.

مرتضی ابراهیمی در جهان اقتصاد نوشت: بانک مرکزی تدابیری شامل انتشار اوراق گواهی سپرده، اوراق گواهی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی را اتخاذ کرده است. بدین ترتیب بانک ها و موسسات اعتباری نسبت به اجرایی کردن انتشار ابزارهای مالی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ طبق بخشنامه بانک مرکزی  اقدام می کنند.

این دستور العمل ها هرچند برای کاهش و مدیریت نرخ ارز تهیه شده است اما این امکان وجود دارد که این طرح تاثیر بدی بر بازار سرمایه داشته باشد. زیرا سه اوراق معرفی شده توسط بانک مرکزی موجب خواهد شد تا سرمایه از بازار سهام خارج وبه سمت اوراق های معرفی شده بانک مرکزی حرکت کند.

از زمانی که بانک مرکزی و آقای سیف موضع خود را در این زمینه بیان کردند، بانک ها در رسانه تبلیغ بسیاری برای جذب سرمایه کرده اند و این تبلیغات تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارد.

این سه اوراق در نهایت به سود بانک ها است و تنها تاثیری مثبتی که احتمالا بر بازار سهام خواهد داشت، سبز شدن گروه بانک ها است.

برنامه بانک مرکزی این است که نرخ دلار را کاهش دهد اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید توجه داشته باشند که کاهش نرخ دلار احتمالا تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد

در ۱۱ ماه سال جاری سه عامل موجب افزایش رشد بورس شد که شامل افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت کامودیتی ها و افزایش قیمت نفت است. حال برنامه بانک مرکزی این است که نرخ دلار را کاهش دهد اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید توجه داشته باشند که کاهش نرخ دلار احتمالا تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت و شاخص را کاهش خواهد داد.

در حالی که سهام داران نگران تصمیمات بانک مرکزی هستند سازمان بورس بدون توجه به این مسائل، واکنشی از خود بروز نداده و در حال حاضر سازمان بورس توجه خود را بربازار دارایی فکری منعکس کرده است.

در اولین روز اجرایی شدن این طرح، بازار سهام واکنش بدی به تصمیمات بانک مرکزی نداشته است و بازار در روز شنبه با رشد ۸۱ واحدی به کار خود پایان داد، اما باید منتظر ماند تا مشخص شود تصمیمات بانک مرکزی تاثیر قرمز رنگ بر بازار سرمایه خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز