خبرگزاری کار ایران

ترکیه نیازمند زنجیره ارزش جهانی

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۶۳۶

تغییر در بخش صنعتی ترکیه از اوایل دهه 80 میلادی آغاز شد. برخلاف بسیاری از همسایگان خاورمیانه‌ای ، ترکیه منابع طبیعی ندارد بنابراین جامعه خود را با تمرکز بر تولید آنچه مورد نظر دیگران است شکل داد.

روزنامه تجارت به نقل از حریت نوشت؛ سرانه تولید ناخالص داخلی در 1980 رشد 1500 دلاری داشت که در 35 سال بعد به 10 هزار دلار رسید. کشاورزی حومه به یک بازار مناسب تبدیل شد. اما اگر ترکیه میخواهد با جهان ثروتمند یکی شود نیازمند بازسازی پایه‌های صنعتی خود است برای این کار به شبکه‌های زنجیره ارزش جهانی نیاز دارد. موارد زیادی وجود دارد که روند اروپایی شدن ترکیه متوقف شده است. رشد بالا سال 2017 کشور به این معنی نیست که ترکیه به اتحادیه اروپا نیازمند است.

با نگاه به 15 صنعت کشورها ترکیه دیگر جزو 15 کشور برتر صنعت تولید نیست. بحران‌های سیاسی در بخش اقتصادی تاثیر گذار است روابط سرد ترکیه با اتحادیه اروپا باعث می‌شود ترکیه قدرت برجسته خود در بخش صنعت را از دست می‌دهد. برای بازیگران بزرگ ، ترکیه از نظر فنی در سطح پایین قرار دارد. صادرات محصولات فنی ترکیه در سال 2015 تنها 5 درصد بوده است اگر زنجیره ارزش جهانی GVC برمبنی فن آوری بیشتر در ترکیه بود تولید متفاوت بود وجود دارد. عقب نشینی از رقابت باعث ضعیف شدن صنایع و سرانه جمعی خواهد شد.امروز کارخانجات نیازمند تولید بیشتر در بخش خدمات هستند. اتحادیه گمرکی و اتحادیه اروپا درمقابل ترکیه و صنایع اش ایستاده است. دراین میان فقدان آزادسازی بخش خدماتی باعث توقف پایه صنعت ترکیه شده و از بازسازی آن جلوگیری می‌کند و ترکیه نیازمند اصلاحات ساختاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز