خبرگزاری کار ایران

روابط ایران و اروپا در سال ۹۶

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۲۱۲

رابطه ایران با کشور های اروپائی عضو اتحادیه اروپائی در سال ۱۳۹۶ روندی رو به رشد ولی کند و بطئی را طی کرد.

سید جلال ساداتیان-سفیر سابق ایران در لندن در جهان اقتصاد نوشت:  کشورهای مهم اروپائی در جهانی که دوران گذار را طی می کند در تلاشند تا موقعیت خود را به عنوان یک قطب قدرت دارای نقش مهم بازیگری در جهان امروز، بخصوص با توجه به شرایط خاورمیانه و خلائی که در اثر بازیگری نا مناسب امریکا در این منطقه پیش آمده است، ایفای نقش نموده و آن را پر کنند.

در این ارتباط ایران نقش بر جسته ای در این منطقه دارد که علاوه بر آنکه بازار ایران ، بازار مهم و متکی به شرایط زیر بنائی و تاسیسات لازم و نیرو های آموزش دیده و مجرب برای شراکت اقتصادی و تجاری با اروپائیان می باشد، نقش ژئوپولیتیکی ویژه ای به خصوص در ارتباط با نقاط بحرانی منطقه مثل افغانستان در گذشته و حال و عراق و سوریه و فلسطین و لبنان و یمن در حال حاضر ایفا نموده و می‌نماید و هم از این بعد نیز تمایل اروپا به ارتباط نزدیک با ایران بوده و هست.

بعد سوم، رقابت با رقبای سنتی مثل روسیه و چین می باشد مه مایل نیستند بازار این منطقه به دست آنان بیفتد، هم از بعد تجاری و اقتصادی و هم از بعد سیاسی و امنیت منطقه‌ای و متحدانشان در این منطقه و شاید به عنوان چهارمین بعد از آنچه در ذهنیت اروپائیان می‌گذرد اینکه، منطقه خاورمیانه به اروپا نزدیک است و هر گونه بحران، مثل تروریزم داعش، بزودی دامن آنان را نیز می‌گیرد و لذا باید هر چه سریعتر هر گونه احتمال بحران زائی را مهار کنند و بدین دلیل ایران که ممکن است خیالات هزمونیک در سر داشته باشد باید مهار شود، تا رقابت اتمی در بین کشور های منطقه حاد نشود.

شاید اینها دلایلی بود که اروپا در کنار امریکای دوران آقای اوباما، به ایفای نقش امنیتی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اهتمام ورزید و موضوع برجام شکل گرفت.

در برابر بد عهدی‌های امریکای زمان ترامپ سعی بلیغ خود را به کار بردند تا امریکا نیز همچون آنان متعهد به برجام باقی بماند. اما در ماه‌های اخیر ، شاهد تحرک جدیدی از جانب اسرائیل و لابی آنان در دولت ترامپ و در اروپا هستیم تا شاید آقای ترامپ را از تنهائی خارج نموده، وحدتی مجدد فیمابین اروپا و امریکا شکل بگیرد تا بتوانند تحت عنوان تخلفات ایران از تعهداتش از برجام در خصوص فعالیت‌های موشکی، فشار های تحریمی جدیدی علیه ایران وضع کنند.

آیا اروپا به کلی وارد این فضا شده ، نقش مورد نظر خود را فراموش خواهد کرد و آنچه را که اسرائیل و ائتلاف صهیونیستی – امریکائی با مشارکت عربستان سعودی و اسرائیل و امریکا طراحی نموده‌اند، به اجرا در می‌آورد یا کاملا در راستای انتظارات طراحی شده در خواهد غلطید و به جرگه فشار های علیه ایران خواهد پیوست.

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و انعکاس این نکته که تهران در برابر تعدیل اقدامات موشکی‌اش با تکرار مواضع  اساسی خود در خصوص عدم مذاکره پیرامون برجام ونکته مهم سیاست‌های موشکی، موضع سر سختانه اتخاذ نموده، از وزیر خارجه فرانسه خواسته‌اند که در دام خواسته‌های اسرائیلی نیفتند.

همزمان سفر محمد بن سلمان تحت عنوان ولیعهد ، و در حقیقت به عنوان پادشاه سعودی به بریتانیا، نشانگر تحرکی همه جانبه از سوی ائتلاف امریکائی – صهیونیستی – عربی برای تحت فشار قرار دادن ایران می‌باشد، با توجه به اظهارات آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر تلاش برای مهار و کنترل قدرت موشکی ایران و نیز مواضع بریتانیا و آلمان در همین مورد ، آیا شاهد شکل گیری تحریم‌های جدید علیه ایران و استراتزی جدید اروپا خواهیم بود؟

اولویت اروپا ، مطابق آنچه که در برجام شکل گرفت‌، ایران بود، آیا لابی صهیونیستی قادر خواهد بود شرایط جدیدی را در منطقه حاکم نموده و اروپا را به دنباله روی آن بکشاند.

مواضع دیگر اعضای شورای امنیت چه خواهد بود و آیا بی‌توجه به توان روسیه به عنوان یک ابر قدرت در حال ظهور ، شاهد در گیری جدیدی به مثابه جنگ سرد در بین دو بلوک قدرت مطرح دنیا خواهیم بود و یا آنکه همه مقهور قدرت امریکا و استراتژی ]ای آن کشور در ونطقه خاورمیانه خواهند شد ؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز