خبرگزاری کار ایران

واکنش فرید زکریا به خروج آمریکا از برجام

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۳۹۴

«فرید زکریا» تحلیلگر مسائل سیاسی و مجری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در یادداشتی در نشریه واشنگتن پست، به «مایک پمپئو» وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که خروج از برجام نه تنها هزینه‌های چشمگیری به همراه دارد، بلکه سنگ بزرگی در مذاکرات آتی با کره شمالی خواهد بود.

زکریا نوشت: چالش فوری پیش روی پمپئو، نه بازسازی وزارت امور خارجه آمریکا و بازگشت روحیه کارکنان این وزارتخانه، که مواجهه با بحرانی خودساخته یعنی توافق هسته‌ای با ایران است.

وی ادامه داد: پیش از آنکه ترامپ حتی بتواند برای گفت وگو درخصوص یک توافق هسته‌ای، پای میز مذاکره با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) بنشیند، دولت او باید تکلیف توافق فعلی با تهران را مشخص کند.

زکریا نوشت: به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی به بیش از تغییرات ظاهری در برجام تمایلی ندارند و ایران هم صریحا دست رد به پیشنهاد مذاکره مجدد زده است. این بدین معنی است که آمریکا در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) از توافق خارج خواهد شد و این اتفاق درست همزمان با موعد نشست مشترک با کره شمالی است؛ نشستی که آمریکا قرار است در آن، کره را به امضای قراردادی مشابه ترغیب کند.

وی افزود: وقتی کیم می‌بینید که آمریکا به توافق پیشین خود پایبند نمانده، چرا باید چنین توافقی را امضا کند؟ تراژدی اینجاست که بحران به وجود آمده، کاملا خودساخته است. در دنیا به اندازه کافی بی‌ثباتی داریم و نیازی نبود که دولت بیش از این به آن دامن بزند.

زکریا ادامه داد: پمپئو باید متوجه باشد که وظیفه او به عنوان وزیر امور خارجه، حل مشکلات است، نه تولید مشکلات بیشتر. او باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرده و روی کره شمالی متمرکز شود.

وی افزود: اگر واشنگتن بخواهد مدام درخصوص مسائل مهم سیاست خارجی تغییر موضع بدهد، هزینه‌های قابل‌توجهی به اعتبار و وجهه آمریکا وارد خواهد شد.

زکریا نوشت: هر آنچه که پمپئو ماه‌ها پیش درباره توافق هسته‌ای با ایران گفته، اکنون به تاریخ پیوسته است. او باید صریحا اعلام کند که در شرایطی کنونی، برجام ارزش حفظ کردن را دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز