خبرگزاری کار ایران

آیا ورزش استقامتی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد؟

کد خبر : ۶۱۶۱۸۷

مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش استقامتی باعث کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن نمی‌شود و ورزشکاران استقامتی در معرض بیماری‌های عفونی قرار نمی‌گیرند.

این تصور بین ورزشکاران وجود داشت که ورزش استقامتی باعث می‌شود که در چند روز یا چند هفته‌ بدن فرد در مقابل بیماری‌های عفونی ضعیف شود و سیستم ایمنی کارایی همیشگی خود را نداشته باشد.

مطالعات اخیری که در دانشگاه باعث انجام شده و در مجله "سیستم ایمنی" منتشر شده است نشان داد که این تصور غلط است و حتی ممکن است که ورزش استقامتی سیستم ایمنی را قدرتمند تر نیز کند.

پیش از این مشخص شده بود که بعد از ورزش استقامتی تعداد سلول‌های ایمنی در خون کاهش می‌یابد و محققان این مساله را کاهش توانایی ایمنی بدن تلقی کردند اما در واقع کاهش سلول‌های ایمنی در خون به این دلیل است که بدن سلول‌های ایمنی را به قسمت‌هایی می فرستد که بیشتر در معرض عفونت هستند مانند ریه‌ها.

به ‌این‌ ترتیب سلول‌های ایمنی از بین نمی‌روند یا نابود نمی‌شوند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید : افراد نباید از ترس کاهش ایمنی بدن ورزش استقامتی را متوقف کنند. تاثیرات مثبت ورزش بیشتر از تاثیرات احتمالی منفی آن است.

استرس، تغذیه ناسالم و ناکافی، مسابقه دادن در ورزشگاه پر چمعیت و پروازهای طولانی مدت می‌توانند دلایل افزایش احتمال بیماری های عفونی باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز