خبرگزاری کار ایران

چراغ‌های LED در خیابان‌ها؛ سرطان‌زاست؟

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۶۱۲

انسان‌ها در طول شب نیاز به نور دارند و چراغ‌های خیابانیِ جدید موجب شده همه افراد بیشتر در معرض نور آبی قرار گیرند و در نتیجه ساعت بیولوژیکی بدن مختل شود.

محققان دانشگاه اکستر و موسسه سلامت جهانی بارسلونا دریافتند که ارتباط زیادی بین قرار گرفتن در معرض نور LED و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات وجود دارد. همچنین نور آبی که توسط چراغ‌های LED تولید می‌شوند، ریتم شبانه‌روزی و الگوهای خواب را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش سطح هورمون‌ها می‌شوند.

محقق این تحقیق الجاندرو سانچز دیمگل اظهار کرد: انسان‌ها در طول شب نیاز به نور دارند و چراغ‌های خیابانیِ جدید موجب شده همه افراد بیشتر در معرض نور آبی قرار گیرند و در نتیجه ساعت بیولوژیکی بدن مختل شود.

در تحقیقات پیشین، خطر ابتلا به سرطان به دنبال کار شبانه و در کنار نور مصنوعی، اثبات شده است و شدت و طول موج نور مصنوعی به ویژه در طیف آبی، تولید و ترشح ملاتونین را کاهش می‌دهد. ملاتونین علاوه بر تنظیم چرخه خواب، عملکرد آنتی‌اکسیدانی ضد التهابی دارد. نور آبی منتشر شده از تبلت، تلفن، رایانه و تلویزیون از کوچک‌ترین طول موج‌ها و پر انرژی‌ترین شکل‌های نور است.

نتایج این تحقیق نشان داد بسیاری از شهرها، چراغ‌های خیابانی قدیمی را به چراغ‌های LED که انرژی بیشتری دارند و ارزان‌تر از روشنایی سنتی هستند، تغییر داده‌اند.

در این تحقیق بیش از ۴۰۰۰ نفر در ۱۱ منطقه مجزا در اسپانیا مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین تصاویر گرفته شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای میزان تاثیر نور آبی در مقیاس جهانی نیز استفاده شده است.

پیش از این نیز بهداشت عمومی انگلستان مطالعات زیادی در مورد تأثیر نور LED انجام داده است، اما انجمن پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که شهرداری‌ها و شرکت‌های تجاری چراغ‌های LED با کمترین میزان روشنایی را نصب کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه Health Health Perspective منتشر شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز