خبرگزاری کار ایران

مدیریت به سبک روابط عمومی

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۴۹

امروزه روابط عمومی‌به علم مدیریت چرخه اطلاعات، بینِ یک فرد یا سازمان، (اعم از بازرگانی و اقتصادی، دولتی یا سازمان مردم‌نهاد)، با عموم اطلاق شده و شاید بتوان از آن به عنوان زبان گویای هر سازمانی نام برد.

مجموعه‌ای که در ایران و در سازمان‌ها و نهاد تقریبا همه چیز به عملکرد آن بستگی دارد و بس. اگر موفقیتی حاصل شود برای سازمان است و اگر مسئله‌ای پیش بیاید و مشکلی ایجاد شود نقطه هدف اصلی روابط عمومی‌است روابط عمومی‌نقش پلی دارد که میان سازمان و مخاطبان کشیده شده و این پل محل انتقال اطلاعات، تجربیات، داده‌ها، تفسیرها و تحلیل‌ها از مدیریت یک سازمان یا نهاد است. هم چنین حلقه ارتباطی است میان مخاطبان با سازمان متبوع به منظور انتقال تجربیات و دیدگاه‌هایی که از بیرون به سازمان می‌شود تا هماهنگی و همسویی بیشتری شکل بگیرد.

روابط عمومی‌ها در ایران می‌کوشند علیرغم تمام موانع و مشکلات راه ارتباط با مخاطب را بیابند و بسته به موقعیت سازمانی در بخش‌های مختلفی هم چون ارتباط با رسانه‌ها، مدیریت بحران، ارتباط با کارکنان، اطلاع رسانی به موقع و شفاف عملکردی مطلوب را ارائه دهند.

اما امروزه روابط عمومی‌الکترونیک نیز به مفهومی‌تازه در گستره روابط عمومی‌تبدیل شده است. روابط عمومی‌الکترونیک به لحاظ مفهوم تفاوت چندانی با روابط عمومی‌های رایج یا سنتی ندارد. روابط عمومی‌الکترونیک همانگونه که از نامش پیداست می‌کوشد از شیوه‌های جدیدتری برای انتقال اطلاعات استفاده کند و در این راه ابزارهای جدیدی هم چون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را هم به مجموعه خود اضافه کرده است. زمانی روابط عمومی‌ها برای ارسال اخبار از کاغذ استفاده می‌کردند اما امروزه با پیشرفت‌های حاصل شده راه برای انتقال اطلاعات از طریق گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان تر شده است. در واقع اینترنت، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی‌الکترونیک جزئی از کل هستند که همان روابط عمومی‌باشد.

در این میان با توجه به استفاده فراگیر مردم از شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان به جریان سیال اطلاعات، کار برای کارگزاران روابط عمومی‌نیز ساده تر شده و امکان تبادل اطلاعات با مخاطبان تسهیل شده است به گونه‌ای که یک مخاطب (مردم، خبرنگاران، سرمایه گذار، مشتری و…) می‌توانند به راحتی با روابط عمومی‌ها ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خود را از طریق پایگاه‌ها، سایت‌ها، پست الکترونیکی و شبکه‌های مجازی دریافت کنند. در واقع تعاملی بودن از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های روابط عمومی‌الکترونیک است چرا روابط عمومی‌ها از این طریق می‌توانند با تمان دنیا تجربیات و اطلاعات خود و دیگران را به اشتراک بگذارند.

هزینه‌های زیادی در گذشته صرف این تبادل اطلاعات می‌شد اما امروز روابط عمومی‌ها به لطف دنیای آنلاین و فناوری اطلاعات می‌توانند با اندک هزینه‌ای دنیا را ببینند، بفهمند، تجربه کنند و به مخاطبان اختصاصی خود نیز عرضه کنند برای همین است که روابط عمومی‌ها امروزه از حالت سنتی به حالت الکترونیک تغییر شکل می‌دهند چرا که در دگردیسی‌ها و تغییر روش‌ها و نگرش‌ها این روابط عمومی‌ها هستند که باید بر روی پله اول بایستند چرا که همانگونه که شرح داده شد روابط عمومی‌ها پل میان سازمان و مخاطبان هستند و اگر تغییر پوسته‌ای قرار است انجام شود ابتدا روابط عمومی‌ها باید پوست بیاندازند.

از طرفی روابط عمومی‌الکترونیک یک چرخه خبری ۲۴ ساعته را به وجود آورده است به نحوی که مخاطبان در هر زمان و مکان که بخواهند به مطالب دلخواه خود دست پیدا می‌کنند. در واقع، روابط عمومی‌الکترونیک محدودیت‌های موجود را از بین برده است و روابط عمومی‌الکترونیک با تک تک مخاطبان در ارتباط است.

روابط‌ عمومی‌الکترونیک یک فن برتر و مدرن است که در اختیار کارگزاران روابط عمومی‌قرار گرفته و به واسطه تعریف نامحدود امکانات و زیرساخت‌ها نقطه ضعف نمایانی فی نفسه ندارد و بخش عمده‌ای از کار روابط عمومی‌الکترونیک از طریق دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل به اینترنت انجام می‌شود. غایت بحث راه اندازی روابط عمومی‌الکترونیک در ایران، رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات دولتی و حتی خصوصی را به راحتی و حتی بدون نیاز به مراجعه به پایگاه‌های مختلف، تنها با اتصال به یک پایگاه واحد انجام داد. بحث روابط عمومی‌الکترونیک در واقع اطلاع رسانی به موقع با استفاده از ابزارهای نوین و همگام با روز آمد شدن فناوری‌ها در این حوزه است.

منبع: روزنامه تجارت/ سید حجت‌هاشمی‌یرکی- کارشناس ارشد بازاریابی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز