خبرگزاری کار ایران

کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی با مصرف روزانه یک تخم‌ مرغ

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۸۷

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش دهد.

بیماری‌های قلبی-عروقی علت اصلی مرگ و معلولیت در سراسر جهان است. به عنوان مثال در کشور چین علل اصلی مر گ و میر "بیماری سرخرگ تاجی" ( ischemic heart disease) و سکته مغزی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری، نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری بخصوص در جوامع پیشرفته و بخصوص در سنین بالا قربانیان زیادی می‌گیرد.

در بیماران کرونری قلبی، سرخرگ‌های تاجی تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌گردند.

برخلاف بیماری سرخرگ تاجی که علت اصلی مرگ زودرس در اکثر کشورهای غربی است، سکته مغزی و بیماری قلبی نیز مهم ترین عوامل مرگ زودرس در چین است.

در حالیکه تخم مرغ دارای میزان بالایی کلسترول رژیمی است اما منبع خوب پروتئین، بسیاری از ویتامین‌ها و ترکیبات زیست فعال مانند "فسفولیپید" و "کاروتنوئیدها" است. مطالعات پیشین در ارتباط با مصرف تخم مرغ و بیماریهای قلبی- عروقی و سکته نتایج مشخصی نداشت و بیشتر آنها ارتباط ناچیزی را بین این دو قائل بودند.

بنابراین یک تیم متشکل از محققان چینی و بریتانیایی به رهبری پروفسور "لیمینگ لی" (Liming Li) و دکتر "کنگینگ یو" (Canqing Yu) از "دانشگاه علوم پزشکی پکن" و "دانشکده بهداشت عمومی" تصمیم گرفتند تا ارتباط دقیق میان مصرف تخم مرغ و بیماری قلبی- عروقی، بیماری سرخرگ تاجی و سکته مغزی را دریابند.

آنها از داده‌های تحقیقاتی(CKB) استفاده کردند. CKB یک مطالعه در حال پیشرفت است که حدود نیم میلیون نفر( 512 هزار و 891 ) بزرگسالان بین 30 تا 79 ساله از 10 منطقه مختلف جغرافیایی در چین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مطالعه بین سال‌های 2004 تا 2008 انجام شد و از شرکت کنندگان خواستند تا مصرف روزانه تخم مرغ خود را بگویند.

در این مطالعه جدید، محققان 416 هزار و 213 نفر از شرکت کنندگان که مبتلا به بیماری‌های سرطان، بیماری قلبی- عروقی و دیابت نبودند، را مورد بررسی قرار دادند.

در شروع این مطالعه، 13.1 درصد از شرکت کنندگان روزانه تخم مرغ مصرف می‌کردند و 9.1  درصد از شرکت کنندگان هرگز و یا بسیار نادر تخم مرغ مصرف می‌کردند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد افرادی که روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف می‌کنند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی در آنها 26 درصد کمتر از افرادی است که هرگز تخم مرغ مصرف نمی‌کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف می‌کنند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی در آنها کمتر است .

این مطالعه در مجله"  Heart"منتشر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز