خبرگزاری کار ایران

در سال ۹۵ صورت گرفت؛

83 درصد تهرانی‌ها حداقل یک فشار روانی شدید را تجربه کردند

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۰۱۲

مدیر گروه آموزش رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بر اساس نتایج طرح پژوهشی «تنش های روانی – اجتماعی» که در سال 95 انجام شد، 82.7 درصد تهرانی ها حداقل یک فشار روانی شدید را تجربه کردند.

به گزارش ایلنا، حسن رفیعی در نشست علمی بررسی و تحلیل عوامل تنش زای روانی در شهر تهران با رویکرد ترجمان دانش که روز گذشته (سه شنبه ) در سالن همایش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، افزود: این تحقیق همچنین نشان داد که زنان، افراد مجرد و افراد دارای بیماری طولانی دارای بیشترین استرس هستند.

وی بیان داشت: ساکنان مناطق 1 ، 7، 19، 21 و 22 تهران بیشترین استرس و ساکنین مناطق 4 ، 5 ، 11، 12 و 13 کمترین استرس را در مدت اجرای این طرح پژوهشی داشتند.

رفیعی با اشاره به اینکه استرس فقط یک متغیر نیست، گفت: به دلیل تنوع منشا استرس، طبقات مختلف اجتماعی در شهر تهران درگیر این موضوع هستند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه دانشجویان و سربازان در بین طبقات شغلی بیشترین استرس را داشتند، افزود: افراد خانه دار و بازنشسته، کمترین استرس را داشتند.

وی ادامه داد که افراد شاغل و بیکار در یک حد دچار استرس بودند و این موضوع نشان می‌دهد که اشتغال الزاما استرس را کم نمی‌کند.

رفیعی بیان داشت: استرس‌های مالی و اقتصادی در مردان تهرانی و استرس‌های مرتبط به رویدادهای آتی ( نگرانی از آینده) در زنان، مجردها و افراد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد بیشتر بوده است.

وی با طرح این سوال که فشار روانی شدید چه مدت دوام داشته و چقدر کارکرد مردم را مختل کرده است، گفت: این بررسی نشان داد که بطور متوسط 8 تا 9 ماه مردم درگیر فشار روانی شدید بودند.

مدیر گروه آموزش رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: این طرح تحقیقاتی نشان داد که مردم در سال 95 بخش زیادی از عمرشان، نگران بودند.

وی یکی از راه‌کارهای افزایش روابط اجتماعی را کم کردن استرس مردم اعلام کرد و گفت: دست اندرکاران باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به کم کردن استرس مردم اقدام کنند.

این روانپزشک، به شایع‌ترین رفتاری که در اثر فشار روانی شدید کاهش پیدا می‌کند اشاره کرد و گفت: براثر این موضوع خواب 40 درصد کاهش می‌یابد. روابط اجتماعی و ورزش از دیگر موضوعاتی هستند که براثر ایجاد استرس، کاهش پیدا می‌کنند.

مدیر گروه آموزش رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: یکی از راه‌کارها افزایش سرمایه اجتماعی ، کاهش سطح فشار روانی در مردم است.

طرح پژوهشی تنش‌های روانی – اجتماعی در شهر تهران با حضور 6 هزار شهروند بالای 18 سال از ساکنان همه مناطق این شهر در سال 1395 انجام شد. نیمی از جمعیت شرکت کننده در این طرح تحقیقانی مرد و نیم دیگر آن زن بودند. 48 درصد شرکت کنندگان متاهل، 16.5 درصد بیکار، 29 درصد تحصیلات لیسانس و حدود 40 درصد مسکن اجاره ای داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز