خبرگزاری کار ایران

​خاطرات جالب یک خلبان از روزهای آزادسازی خرمشهر

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۲۵۰

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، سرتیپ خلبان امیر سیاوش مشیری در گفت و گو با جام جم انلاین بین کرد: در فی مابین عملیات فتح المبین و بیت المقدس اتفاقاتی رخ داد که در زمان خود بسیار برایمان شگفت آور بود، برای مثال در منطقه ای که پیش بینی نمیشد حتی یک لشکر هم به آن ورود پیدا کنند ناگهان قریب به 2 الی 3 لشکر وارد آنجا شدند، لشکر ما بسیار غافلگیر شدند که این همه نیرو چگونه وارد منطقه شدند، برای به پایان رساندن این دسته از عملیات ها باید برنامه های از پیش تعیین شده وجود داشته باشد به زبانی ساده به پایان رساندن آن عملیات یکی از هزاران لطف خداوند بر خرمشهر بود.

وی ادامه داد: در آن زمان، هواپیمایی که گنجایش 460 نفر را داشت ما در حدود 1100 نفر نیرو را با آن جا به جا کردیم به قول معروف یک موضوع نشدنی، ناگهان شدنی شد .

به گفته سرتیپ امیر سیاوش مشیری ، تصور نمی‌کردیم برای انجام عملیات این همه نیرو از شرق کشور (مشهد، شاهرود و دامغان) به اهواز بیایند و این اتفاق انقدر در عین ناباوری رخ داد که هنوزهم از آن در بین خودمان یاد می کنیم و متعجب می شویم.

مشیری مطرح کرد: موضوع دیگری که در آن زمان به نوبه خود خاص جلوه کرد آن بود که ما مدت های مدیدی با هواپیمای RF4 از مناطقی که دشمن در آن حضور داشت عکاسی می کردیم به این دلیل که فرماندهان با مشاهده عکس ها وضعیت کنونی منطقه را پیش بینی می کردند. با مشاهده عکس ها متوجه شدیم روی رودخانه اروند یک چیزی شبیه به طناب اما پهن‌تر از آن وجود دارد با بررسی های فراوان دریافتیم آن شیء طناب شکل "پل" است و جالب اینجاست که این پل روی آب ساخته نشده بود بلکه داخل آب غوطه ور بود.

وی افزود: تصمیم بر آن شد این پل معلق در آب که محل ورود و خروج دشمنان بود را بزنیم، دو عزیز با نام های "محمود اسکندری" و "اکبر زمانی" موفق شدند این پل را تخریب کنند اما باید گفت که زدن پل آن در سرعت بالا اصلا کار راحتی نیست و به جرات می توان گفت این اتفاق هم یکی دیگر از الطاف خفیه الهی بود .

به گفته مشیری، این دسته از اتفاقات باعث شد که همه بگویند "خرمشهر را خدا آزاد کرد" چرا که در خیلی از جاها لطف و رحمت خداوند شامل حالمان شد که توانستیم از آن اتفاقات دشوار و ناگهانی عبور کرده و خرمشهر را از دست دشمنان آزاد سازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز