خبرگزاری کار ایران

چطور تهدیدهای ترامپ را خنثی کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۳۳۱

تهدیدهای ترامپ می‌تواند به فرصت‌هایی برای بازسازی وحدت ملی از طریق گفت‌وگو و تفاهم میان نخبگان جامعه و دولت بدل شود.

دکتر هادی خانیکی نوشت:

خروج امریکا از برجام بویژه با رویکردی که ترامپ از ابتدا اعلام کرد و به گونه‌های دیگر در روزهای بعد بر فرازهایی از آن تأکید داشت بیشتر فضایی روانی-سیاسی را به وجود آورد که همه عناصر موجود در این فضای سیاسی-روانی باید مبنای واکنش‌های مناسبی از سوی جامعه ایرانی، نخبگان و نظام سیاسی قرار گیرد.

اگرچه از جمله پیامدهای این موضع‌گیری، پیدایش شرایط جدید در اقتصاد و روابط بین‌المللی است اما به وضوح روشن است که بسیاری از پیامدها با نقض عهدها و کارشکنی‌ها و تهدیدهای دولت ترامپ پیش از این عملاً تحقق یافته بود. به عبارت دیگر، نحوه اعلام تصمیم ترامپ بیشتر تلاش برای بزرگنمایی و تبلیغات سیاسی و روانی درباره چیزی بود که ماه‌ها جاری و ساری شده  و ابعاد عملی آن در عرصه‌های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی به منصه ظهور رسیده است. پس، پیدا است که هر گونه واکنش در برابر این عهدشکنی دولت امریکا باید در وهله نخست ناظر بر همین وجه جدید سیاسی-روانی باشد. برخی از اقتضائات چنین واکنشی را می‌توان در این موارد برشمرد:

۱. اقدام ترامپ که در سطح افکار عمومی جهانی و در متن تقریباً تمامی میدان‌های سیاسی به‌عنوان اقدامی نسنجیده، پیمان‌شکنانه و جنگ‌طلبانه معنا شده، متقابلاً فرصتی برای سنجیدگی دیپلماتیک، شفافیت و تعهد به قراردادهای بین‌المللی برای ایران به‌وجود آورده است. این فرصت و ظرفیت مهم دیپلماتیک را نباید با هیجان‌زدگی، تندرویی، تنش‌آفرینی و تسویه‌حساب‌های داخلی در معرض تهدید قرار داد. خروج ترامپ از برجام، موقعیتی ضعیف و ناخوشایند را برای او و اندک هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش به وجود آورده است. نباید با اقدام‌های نسنجیده و بی‌فرجام در داخل کشور به خروج آنان از انزوا کمک کرد.

۲. به یاد داشته باشیم که از این پس بزرگترین میدان برای مقابله با سیاست‌های امریکا «میدان دیپلماسی» و تلاش برای تاب‌آوری اقتصادی است. گرانیگاه این سیاست و برنامه، تکیه بر «تدبیر»، «انسجام» و «وحدت ملی» است.

۳. آنچه در متن سیاست‌ ستیزآمیز ترامپ نهفته است تلاش برای «بی افق کردن آینده ایران» و ایجاد تزلزل در تصور عمومی نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی ایران است. نقطه مقابل آن «آینده‌نگری» و «پیش‌بینی‌پذیر کردن وضعیت آینده» است که همگامی و مشارکت همه نهادهای رسمی و جریان‌های سیاسی و نخبگی را طلب می‌کند.

۴. چکیده و عصاره همه این ضرورت‌ها و اقتضائات را می‌توان در چند کلمه خلاصه کرد: تلاش برای «گفت‌وگو»، «تفاهم» و «انسجام‌ ملی» به گونه‌ای که دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی برآمده از سنجیدگی دیپلماتیک و اعتمادسازی ایران در خلال برجام و پس از آن به «داشته‌ای معتبر» تفسیر شود نه «نداشته‌ای متزلزل». به این اعتبار، تهدیدهای ترامپ می‌تواند به فرصت‌هایی برای بازسازی وحدت ملی از طریق گفت‌وگو و تفاهم میان نخبگان جامعه و دولت بدل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز