خبرگزاری کار ایران

هندوانه و همه خوبی‌ها و بدی‌هایش

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۲۳۵

با وارد شدن به فصل گرما مصرف میوه هایی مانند هندوانه نیز رو به افزایش می رود.

به گزارش ایلنا به نقل از سلامت نیوز، خانواده ها روزها و شبهای گرم تابستان را با خوردن آن برای خود شیرین می کنند و این میوه را می توان خیلی راحت پایه تمام مسافرت ها و گردش‌ها نیز دانست.

خوشبختانه خوردن هندوانه مزایای بیشتری از احساس خنکی و تازگی در طول تابستان دارد.

هندوانه منبع مناسب بسیاری از مواد مغذی است، کالری کمی دارد و سرشار از آب است. در واقع آنتی اکسیدان موجود در آن که لیکوپن نام دارد از گوجه فرنگی نیز بیشتر است.

مزایای هندوانه برای سلامت

هندوانه زیرگروه خانواده کدوئیان است که شامل عسلک، خیار و طالبی میشود. کدو تنبل و کدو مسما نیز از اعضای این خانواده به حساب میآیند. در اصل باید گوشتی قرمز و دانههایی مشکی داشته باشد اما انواعی نیز داریم که بدون دانه هستند و رنگشان زرد یا نارنجی است.

خلاصه ای از مزایای هندوانه برای سلامت:

1- بار گلیسمی پایینی دارد

طعم بسیار شیرینی دارد اما جالب اینجاست که بار گلیسمی پایینی دارد و دلیلش نیز مقدار آب فراوان موجود در این میوه است.

2- کالری هندوانه کم است

یک فنجان هندوانه حاوی کمتر از 50 کالری، 0 گرم چربی، 11 گرم کربوهیدرات، 9 گرم قند، حدود 1 گرم فیبر و یک گرم پروتئین است.

از آنجا که هندوانه کالری بسیار پایینی دارد، می توانید بدون اینکه مقدار کالری بالایی را جذب بدن کنید یک وعده (یک لیوان) از آن را به راحتی میل کنید.

هرچند دو فنجان هندوانه نیز همچنان کمتر از 100 کالری دارد و خوردن آن میتواند باعث شود احساس سیری کنید چون سرشار از آب است.

مقدار زیاد آب موجود در هندوانه باعث میشود حجم آن افزایش پیدا کند و معده سریعتر پر شود. بنابراین خوردن این میوه به عنوان میان وعده میتواند مناسب باشد.

3- بیشتر هندوانه را آب تشکیل داده

نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز مزایای فراوانی دارد. حدود 80 درصد مایعات مورد نیاز در بدن از آبی که در برنامه غذاییمان مینوشیم بدست میآید و 20 درصد آن از غذایی که میخوریم.

خوردن میوهها و سبزیجات میتواند یکی از راه های دریافت مایعات در طول برنامه غذایی باشد. میوه و سبزیجات اساسا آب هستند بنابراین میتوانند علاوه بر آب به بدن آب رسانی کنند.

هندوانه نیز از این قاعده مستثنا نیست چون حدود 92 درصد آن را آب تشکیل میدهد. شاید یکی از دلایل اینکه چنین میوه ای در تابستان اینقدر طرفدار دارد همین باشد.

4- هندوانه در بین سبزیجات و میوه ها بیشترین مقدار لیکوپن را دارد

لیکوپن از اعضای خانواده کارتنوئیدها است. کارتنوئیدها بخشی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند و میتوانند سلول ها را از آسیب حفظ کنند. لیکوپن را میتوان در میوهها و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، هندوانه و توت قرمز پیدا کرد.

تحقیقات نشان داده لیکوپن میتواند از برخی انواع سرطان پیشگیری کند و همچنین خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش دهد.

از این رو خوردن غذاهای سرشار از لیکوپن میتواند در برابر این بیماری ها و دیگر بیماریهای مزمن محافظتتان کند.

گوجه فرنگی به داشتن لیکوپن بالا معروف است اما محققان در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیدند که در بین میوهها و سبزیجات هندوانه بیشترین مقدار لیکوپن را در خود دارد. خوردن دو لیوان از آن میتواند 15 تا 20 میلی گرم لیکوپن به بدن برساند.

5-منبع مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم است

هندوانه به جز لیکوپن آنتی اکسیدان بتا کاروتن نیز مهیا میکند که ما با نام ویتامین A میشناسیم.

یک فنجان هندوانه می تواند 17 درصد نیاز روزانه به ویتامین A و 20 درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند. همچنین مقداری از ویتامین های گروه B را دارد.

اطلاعات تغذیه ای :

منبع مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم است. چه در یک وعده هندوانه است:

1 درصد نیاز روزانه بدن کلسیم

2 درصد نیاز روزانه بدن آهن

3 درصد نیاز روزانه بدن منیزیم

4 درصد نیاز روزانه بدن پتاسیم

تنها 2 میلی گرم سدیم

هندوانه نه تنها سرشار از آب است بلکه با داشتن الکترولیتهای منیزیم، پتاسیم و تنها مقدار کمی سدیم به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک میکند.

 

6- شاخص گلیسمی پایینی دارد

برخی ممکن است از ترس قند موجود در هندوانه از خوردنش پرهیز کنند. همه میوه ها قند دارند اما در کنارش فیبر نیز هست که مانع آزاد شدن سریع قند در خون می شود.

هندوانه از نظر فنی غذایی است با شاخص گلیسمی بالا این یعنی سریعا مسیر گوارشی را ترک میکند و قند خون را بالا میبرد.

با این حال، وقتی یک وعده آن را حساب میکنید قابلیت هندوانه برای بالا بردن قند خون کاهش مییابد.

 

آیا خوردن هندوانه عوارض جانبی هم دارد؟

برای بسیاری از افراد سالم، غذایی بی خطر به حساب میآید. این میوه را میتوانید در کنار یک برنامه غذایی متعادل استفاده کنید. اما مواردی را باید در نظر گرفت:

اگر برنامه غذایی کم پتاسیم دنبال میکنید، قبل از اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید.

دریافت بیش از 30 میلی گرم لیکوپن در طول روز میتواند برای بعضی افراد مشکلات معده به همراه داشته باشد.

با اینکه این میوه را یک غذا با شاخص گلیسمی پایین میدانند، اگر پزشکتان گفته برنامه غذایی کم کربوهیدراتی را دنبال کنید قبل از مصرف هندوانه حتما او را در جریان قرار دهید.

با اینکه یک غذای سالم در نظر گرفته میشود اما میتواند منبع خطرناک بیماریهای غذایی نیز باشد.

هندوانه، طالبی و عسلک میتوانند منبع بیماری سالمونلا باشند که مریضتان میکند. به خاطر داشته باشید قبل از برش دادن این میوهها حتما آنها را خوب بشویید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز