خبرگزاری کار ایران

نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری:

۵۰۰ هزار پرستار برای رسیدن به استانداردهای جهانی کم داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۹۲

اگر فقط بخواهیم به استانداردهای مورد قبول جهان نزدیک شویم، حداقل باید ۵۰۰ هزار پرستار جذب سیستم بهداشت و درمان کشور شوند. این مسئله خواسته ما نیست بلکه نیاز نظام سلامت و مردم است.

ایلنا: نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری با تأکید بر لزوم تشکیل کامل معاونت مراقبت و پرستاری برای پیگیری امور مربوط به حوزه پرستاری گفت: متاسفانه بسیاری از استانداردهای پرستاری به دلیل ضعف زیر ساخت‌ها همواره ابتر می‌مانند و اجرایی نمی‌شوند.

به گزارش ایلنا، شهربانو جعفری با اشاره به تلاش جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری برای اخذ مجوز تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در آخرین فرصت موجود گفت: در حال حاضر به رغم پیش بینی برخی مخالفت‌ها باید تلاش کنیم تا آن را حفظ کنیم و تا اجرایی شدن کامل این مصوبه و تسری آن به تمام بدنه نظام سلامت مقاومت کنیم.

وی افزود: دلیل برخی مخالفت‌ها نسبت به تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت، منافع شخصی و اقتصادی عده‌ای است که به مردم فکر نمی‌کنند چه رسد به جامعه پرستاری.

نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: اگر چه حرکت‌های جدی مربوط به تشکیل این معاونت به دو سال اخیر مربوط می‌شود اما خواسته‌ها به حدود ۶ تا ۷ سال قبل بر می‌گردد لذا نباید تا اجرای کامل آن از پای نشست.

وی افزود: در حال حاضر نامه تشکیل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت و تعیین معاون آن به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است ولی انتظار ما این است که دستورالعمل‌های اجرایی شدن این معاونت در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ابلاغ و اجرایی شود.

نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به کمبود پرستار در نظام بهداشت و درمان کشور و فاصله بسیار با استانداردهای جهانی گفت: اگر فقط بخواهیم به استانداردهای مورد قبول جهان نزدیک شویم، حداقل باید ۵۰۰ هزار پرستار جذب سیستم بهداشت و درمان کشور شوند. این مسئله خواسته ما نیست بلکه نیاز نظام سلامت و مردم است.

جعفری افزود: وقتی ما هنوز از نظر کمی نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در نظام سلامت مشکل داریم و حتی در مرز استانداردهای جهانی نیز حرکت نمی‌کنیم، رسیدن به خدمات مراقبتی و پرستاری مطلوب که در شأن مردم باشد امری دور از انتظار است.

وی ادامه داد: حال چه کسی باید به این مشکلات رسیدگی کرده و آن را پیگیری کند، صنف که داد خود را می‌زند اما در نظام سلامت به روشهای مختلف این موضوع مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، آیا غیر از این است که معاونت پرستاری می‌تواند امید مردم و پرستاران در پیگیری و تحقق این مهم باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اب‌تر ماندن بسیاری از استانداردهای پرستاری در کشور گفت: متأسفانه بسیاری از استانداردهای پرستاری به دلیل ضعف زیر ساختی اجرایی نمی‌شوند و اب‌تر می‌مانند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌آیند و الگوهای خارجی نظیر نظامهای ارزشیابی را بر می‌دارند و می‌آورند و بدون لحاظ کردن زیر ساختهای اجرایی شدن، انتظار اجرای آن را دارند. بنده نیز قبول دارم که این قبیل طرح‌ها همچون طرح اعتبار بخشی خوب است اما باید قبول کرد تا وقتی زیر ساخت آماده نیست عملاً به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: آیا غیر از این است که این قبیل مسائل کار‌شناسی باید ابتدا در معاونتی مستقل و حرفه‌ای در حوزه پرستاری، کار‌شناسی شود و زیر ساختهای اجرایی شدن آن‌ها آماده شود و سپس به مرحله عمل در آید تا در این راستا بتوانیم به تدریج جلو برویم و خدمات مناسب و خوب مراقبت و پرستاری را برای مردم شاهد باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز