خبرگزاری کار ایران

در آستانه برپایی یازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران مطرح شد؛

افتتاح پی در پی دانشکده‌های دندانپزشکی با قانون پنجم توسعه همخوان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۱۱

موضوع «سیاست اشباع هدفمند دندانپزشک در دهه اخیر»، سیاستی کاملاً اشتباه، نپخته و غیر کار‌شناسی از سوى وزارت بهداشت بوده است.

ایلنا: وزارت بهداشت به عنوان تنها متولی آموزش‌های رسمی در بخش پزشکی باید با جدیت کامل با شیادان و افراد فاقد صلاحیتی که به صورت زیرزمینی مبادرت به آموزش بدون مجوز ارتودنسی می‌کنند، برخورد قاطع کند.

به گزارش ایلنا، دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران با انتقاد از افتتاح پى در پى دانشکده هاى دندانپزشکى درمان محور گفت: این روند نشانگر انطباق نداشتن آشکار سیاست‌هاى اجرایى وزارت بهداشت با قانون پنجم توسعه در تأمین سلامت دهان و دندان اقشار جامعه است.

نوید ناصری در آستانه برپایی «یازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران» که از روز چهارشنبه در شهر شیراز آغاز به کار می‌کند، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: بى توجهى صرف به مفهوم پیشگیرى در دندانپزشکى، ارتودنسى و سلامت، پیامد آشکار سیاست تأسیس بی‌رویه دانشکده‌هاى دندانپزشکى درمان محور است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیرى در ارتودنسى و دندانپزشکى، موضوعى کاملاً مهم و تأثیرگذار در امر سلامت و بهداشت دهان و دندان و بدنبال آن امری مؤثر در ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی جامعه است، اظهار داشت: متأسفانه در دهه اخیر بحثپیشگیری در دندانپزشکی چه در سطح جامعه و چه در سطح نظام سلامت و وزارت متبوع دچار غفلت بسیار زیادى شده است.

ناصری ادامه داد: هر چند موضوع افزایش روزافزون فارغ‌التحصیلان داخل و خارج از کشور در رشته‌هاى دندانپزشکى و تخصص‌هاى مربوط از جمله ارتودنسى، ارتقاء بهداشت دهان، دندان و سلامت عمومى را در اذهان متصور مى سازد، اما تنها مساله‌ای که مورد توجه نظام سلامت و بخش آموزش وزارتخانه بهداشت نیست، موضوع ارتقاء سلامت و بهداشت دهان و دندان همراه با درمان هاى پیشگیرانه است.

وی با ابراز تاسف از اینکه وزارتخانه‌ای که خود را تنها متولی قانونی تأمین سلامت و قانونگذاری در این بخش می‌داند به نظرهای کار‌شناسی بدنه نظام سلامت و بخش‌های آن از جمله سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی - تخصصی مربوط هیچ وقعی نمی‌گذارد بر به کار گیری از نظرهای کار‌شناسی به ویژه انجمن‌های تخصصی در دولت جدید تاکید کرد.

رییس انجمن ارتودنتیست‌های ایران، شعبه فارس با تاکید بر اینکه فرهنگ پیشگیرى، موضوعى است که نیاز به فرهنگ سازى در سطح اقشار جامعه و دانش‌آموختگان دندانپزشکى دارد، گفت: تأسیس دانشکده‌هاى دندانپزشکى متعدد درمان محور به منظور سوق دادن مردم برای درمان یا کشیدن دندان‌های خراب و بیماری‌های پیشرفته دهان و دندان و یا جراحی فک بدنبال مراجعه نکردن به موقع برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و ناهنجاری‌های فک و صورت چه در دندانپزشکی و چه در ارتودنسی اقدام مناسبی برای تامین سلامت دهان و دندان افراد جامعه نیست.

وی ادامه داد: موضوع «سیاست اشباع هدفمند دندانپزشک در دهه اخیر»، سیاستی کاملاً اشتباه، نپخته و غیر کار‌شناسی از سوى وزارت بهداشت بوده که در همراهى با تأسیس بى‌رویه دانشکده‌هاى دندانپزشکى، جذب بى‌برنامه و بى‌رویه دانشجویان دندانپزشکى عمومى و بخصوص در دوره‌هاى تخصصى، ایجاد بخش هاى تخصصى فاقد ویژگی هاى لازم را در اکثر دانشکده‌ها به همراه داشته است.

ناصری یادآور شد: افت کیفیت آموزش در رده‌هاى عمومى و تخصصى فقط و فقط به قیمت افزایش کمیت دانش‌آموختگان و تبیین دیدگاه‌‌ درمان محور در آنان برخلاف دیدگاه هاى سلامت محور و مبتنى بر پیشگیرى، همگی نشانگر نبود دوراندیشى لازم و کافى از سوى مسئولین محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى در تأمین بهداشت و سلامت دهان و دندان جامعه در سال هاى اخیر است.

رییس انجمن ارتودنتیست‌های ایران، شعبه فارس گفت: چند سالى است که شاهد اخبار لحظه به لحظه و غافلگیر کننده افتتاح دانشکده هاى دندانپزشکى در سراسر کشور هستیم. مسابقه تأسیس دانشکده‌های دندانپزشکى در هر شهر و استان و آمار قیچى کردن‌ نمادین روبان افتتاح دانشکده‌هایى عارى از کوچک‌ترین فضاى فیزیکى، امکانات، ساختمان، زیر ساخت‌ها و تجهیزات کافى و لازم براى اطلاق کلمه دانشکده دندانپزشکى به مکان هایى که بعضی از آن واهى، غیر ملموس و سرابگونه در طى دهه اخیر با شتابى روزافزون آغاز شده و کماکان در حال اجرا و ادامه است.

وی افزود: متأسفانه این روند نه تنها مشکلی را از مشکلات سلامت دهان و دندان جامعه را مرتفع نکرده که مشکلات عدیده‌ای نیز در سال‌های پیش رو به آن اضافه خواهد کرد.

ناصری تاکید کرد: ایجاد و تقویت دیدگاه هاى پیشگیرانه در دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسى کشور می‌بایست از اولویت هاى نظام آموزشى باشد.

وی گفت: ضروری است، بازنگری در سر فصل دروس ارتودنسى تئورى و عملى در دوره دندانپزشکى عمومى با تأکید روی مباحثپیشگیرى از ناهنجاری هاى دندانی - فکى، همراه با افزایش تعداد واحدهاى عملى به منظور تبحر کافی دانش آموختگان در این زمینه، جزء اولویت هاى وزارت بهداشت قرار گیرد.

رییس انجمن ارتودنتیست‌های ایران، شعبه فارس خاطر نشان ساخت: به ویژه در زمینه ارتودنسی، وزارت بهداشت به عنوان تنها متولی آموزش‌های رسمی در بخش پزشکی باید با جدیت کامل با شیادان و افراد فاقد صلاحیتی که به صورت زیرزمینی مبادرت به آموزش بدون مجوز ارتودنسی می‌کنند، برخورد قاطع کرده در جهت ارتقا سطح بینش بهداشتی - پزشکی اقشار جامعه تمام مساعی خود را بکار بندد.

یازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران، همزمان با برپایی همایش سالانه کشوری انجمن دندانپزشکی ایران - شعبه فارس ۲۴ تا ۲۶ مهرماه در هتل همای شیراز برپا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز