خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی انتقاد کرد:

کم کاری در تولید داخلی پروتزهای استخوانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۶۴

در حوزه آرتروپلاستی با مشکل افزایش قیمت تجهیزات و ابزار ارتوپدی روبرو هستیم / اکنون میزان تعهد سازمان تامین اجتماعی برای انجام عمل تعویض مفصل زانو حدود ۴.۵ تا پنج میلیون تومان است.

ایلنا: رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی افزایش قیمت تجهیزات و وسایل ارتوپدی را از جمله مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: پروتز‌های ارتوپدی عمدتا واراداتی هستند و علی‌رغم پتانسیل‌های بالای تولیدکنندگان ایرانی شاهد کم‌کاری در تولید داخلی این وسایل هستیم.

به گزارش ایلنا، دکتر تقی نوربخش در حاشیه برگزاری بیست و یکمین کنگره انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران که از صبح امروز در سالن‌ همایش‌های برج میلاد آغاز به کار کرده است، با بیان اینکه درصد زیادی از اعمال جراحی وابسته به وسایل و تجهیزات است، اظهار کرد: در حوزه آرتروپلاستی با مشکل افزایش قیمت تجهیزات و ابزار ارتوپدی روبرو هستیم.

وی افزود: افزایش قیمت این تجهیزات جهانی است و در برخی کشورهای در حال توسعه این افزایش قیمت بیش از دو برابر تورم عمومی رخ داده است. به هر حال تجهیزات ارتوپدی هایتک بوده و فناوری‌ بالایی دارد، به همین خاطر هزینه‌های بسیاری را بر اقتصاد سلامت کشور‌ها تحمیل می‌کند.

رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت جهانی تجهیزات ارتوپدی در ایران از ۱.۵ سال پیش با مشکل نوسانات ارزی با افزایش قیمت ارز مواجه شده‌ایم، گفت: تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر تا حد امکان و در حدود منابع خود سعی بر پوشش این تجهیزات داشتند. به عنوان مثال تعهد سازمان تامین اجتماعی برای پروتز زانو حدود یک تا ۱.۵ میلیون تومان بود، اما اکنون تا سقف پنج میلیون تومان را پرداخت می‌کند. این امر نشانگر افزایش تعهدات بیمه‌ای ماست، زیرا وظیفه‌مان کاهش پرداخت از جیب مردم است.

رییس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا تفاوتی در پوشش بیمه‌ای پروتزهای ایرانی با پروتزهای وارداتی وجود دارد؟ اظهار کرد: پروتز‌ها عمدتا به دلیل برخورداری از تکنولوژی بالا، وارداتی هستند و متاسفانه علی‌رغم پتانسیل بالایی که در کشور داریم، در تولید این وسایل ارتوپدی کم کاری شده است و لازم است حمایت‌ها برای ارتقای تولید ملی گسترش یابد.

نوربخش همچنین در پاسخ به اینکه آیا به اعمال جراحی تعویض مفصل زانو به چشم اعمال زیبایی نگریسته می‌شود؟ اظهار کرد: قانون بیمه همگانی که در سال ۱۳۷۳ مصوب شد و هنوز هم تغییر نکرده است، تعویض مفاصل به استثنای موارد عفونت و شکستگی‌ها را تحت پوشش نداشت. اما تعویض مفصل زانو از سال ۱۳۷۹ توسط سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفت و هم‌اکنون هم به بیمار پرداخت می‌شود و لازم است قانون بیمه مصوب سال ۷۳ تغییر پیدا کند.

به گفته وی، اکنون میزان تعهد سازمان تامین اجتماعی برای انجام عمل تعویض مفصل زانو حدود ۴.۵ تا پنج میلیون تومان است.

رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران در ادامه به بیان مهم‌ترین مسائل و چالش‌های عمده ارتوپدی پرداخت و اظهار کرد: امروز با مسئله تروما‌ها و تصادفات در کشور روبرو هستیم و آمار مرگ و میر بالا‌تر از ۲۲ هزار نفر در سال در جاده‌ها قابل قبول نیست. علی‌رغم تلاش‌های صورت پذیرفته و کاهش این آمار، باز هم شاهد هستیم که تصادفات جاده‌ای عمده‌ترین علت بستری در بیمارستان‌ها و سه تا چهار برابر آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به مجروحان ناشی از حوادثاست که سالیانه منابع زیادی صرف درمان آن‌ها می‌شود.

نوربخش همچنین به بروز بیماری‌های مادرزادی استخوانی اشاره و عنوان کرد: پیشرفت‌های خوبی در زمینه درمان بیماری‌های مادرزادی در کشور حاصل شده است. اما خانواده‌ها باید توجه کنند با رعایت نکات ساده، می‌توانند از بروز برخی بیماری‌ها نظیر در‌رفتگی‌های مادرزادی لگن پیشگیری کنند. به عنوان مثال به هیچ وجه معتقد به قنداق کردن کودکان به شکل سنتی نیستیم. زیرا در آینده بروز مشکلاتی چون پای پرانتزی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

وی همچنین درباره مشکلات استخوان‌ها و مفاصل در سالمندان نیز گفت: امید به زندگی پس از انقلاب حدود ۱۵ تا ۱۶ سال افزایش یافته است؛ اما اکنون شاهد افزایش بیماری‌های سالمندی هستیم. در این میان ورزش روزانه، پیروی از الگوهای صحیح تغذیه‌ای و جلوگیری از ابتلا به چاقی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های سالمندان ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز