خبرگزاری کار ایران

هشدار عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

بیمارستان‌ها درحال ورشکستگی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۹۷

تنگ نظری‌ها نمی‌گذارند بخش خصوصی به حوزه نظام سلامت ورود پیدا کند / دولت که نه اما عواملی در رده‌های مدیریتی سطح پایین در استان ها هستند که این تنگ نظری‌ها را اعمال می‌کنند.

ایلنا: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: همه بیمارستان‌ها، دولتی شده‌اند بیمارستان‌های دولتی که اتفاقا دارند ور شکسته می‌شوند.

نعمت‌اله منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد کسری بودجه نظام سلامت گفت: تنها راهکار حل این موضوع پرداخت ۱۰ درصد از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت است بنابراین اگر قانون اجرا شود مشکل بهداشت و درمان کشور حل می‌شود.

وی؛ مشکل حوزه بهداشت و درمان کشور را عدم اجرای قانون، فراقانونی عمل کردن و بی‌توجهی به قانون دانست و افزود: انشاء الله که این برخورد‌ها مختص به دولت گذشته باشد و به دولت تدبیر و امید سرایت پیدا نکند.

منوچهری خاطرنشان کرد: با اختصاص ۱۰ درصد از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت ۹۰ درصد مشکلات بهداشت و درمان حل می‌شود البته پیشنهاد وزیر بهداشت هم مبنی بر حذف سه دهک بالای جامعه از پرداخت یارانه برای حل مشکلات پیشنهاد بسیار عالی بود که من هم با آن موافقم.

منوچهری با تأکید براینکه جایگاه نظام سلامت باید مشخص شود، افزود: نظام سلامت نباید در اولویت بندی در پایین جدول قرار گیرد زیرا به‌‌ همان اندازه که سلامت افراد در جامعه مهم است همین قدر نیز باید در اولویت‌بندی در بودجه کشور به حوزه بهداشت و درمان بها داده شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: دولت و مجلسیان باید توجه ویژه‌ای به نظام سلامت داشته باشند و بودجه کافی برای آن در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها در حال ورشکستگی هستند، افزود: بیمه‌ها نیز توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند اگر چه هر بار با یک قانون، دستورالعمل و بخش نامه‌، بخشی از مشکلات را حل می‌کنند اما از آنجایی که راهکار‌ها اصولی و ریشه‌ای نیست باز مشکلات مردم را درگیر می‌کند.

منوچهری با اشاره به پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم تصریح کرد: زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که مردم بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب بپردازند و اگر در خانواده‌ای بیماری باشد، هزینه‌ها آن خانواده را به زیر خط فقر ببرد زیرا از این بدتر نمی‌شود.

منوچهری به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه بیمار جز درد بیماری نباید درد دیگری را تحمل کند، افزود: متاسفانه وضعیتی که الآن وجود دارد ۱۸۰ درجه برعکس است اگر درخانواده‌ای مریض صعب العلاجی وجود داشته باشد کل خانواده را به زیر خط فقر برده و آن خانواده را نابود می‌کند.

وی بر لزوم مدیریت توانمند در وزارت بهداشت تأکید کرد و افزود: زیرا اگر تمام بودجه کشور در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار بگیرد بدون مدیریت توانمند، آگاه و بصیر نمی‌شود کاری از پیش ببرد زیرا بودجه به تنهایی دردی را از این حوزه دوا نمی‌کند.

وی همچنین درباره کاهش ۴۰ درصدی بودجه بخش پیشگیری از بیماری‌ها در سال ۹۲ گفت: این دیگر بد‌تر از همه مشکلات است و به این زودها عمق این فاجعه را نخواهیم فهمید زیرا پیشگیری خیلی جا‌ها دیر جواب می‌دهد و پروسه‌ای میان مدت و دراز مدت است.

منوچهری خاطرنشان کرد: واکسنی که امروز استفاده می‌کنیم برای ده سال آینده باعثکاهش بیماری‌ها می‌شود و هزینه درمان را پایین می‌آورد اما با اعمال نکردن آن، ده سال آینده با موجی از مشکلات ناشی از این اقدامات نسنجیده روبرو خواهیم بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر واکسن‌ها در دسترس مردم نبوده عوارض آن را در سالهای بعد خواهیم دید.

منوچهری با اشاره به اینکه تنگ نظری‌ها نمی‌گذارند بخش خصوصی به حوزه نظام سلامت ورود پیدا کند، افزود: اگر بخش خصوصی به ساخت بیمارستان و درمانگاه‌های تخصصی بپردازد می‌تواند باری از دوش دولت بردارد اما تنگ نظری‌ها نمی‌گذارند بخش خصوصی حداقل چنین کمک‌هایی کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: همه بیمارستان‌ها، دولتی شده‌اند بیمارستان‌های دولتی که اتفاقا دارند ور شکسته می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تنگ نظری‌ها از سوی دولت وجود دارد، افزود: خود دولت که نه! اما عواملی در رده‌های مدیریتی سطح پایین در استان‌ها هستند که این تنگ نظری‌ها را اعمال می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز