خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان خبر داد؛

بررسی علت تنگی نفس ناگهانی ۳ هزار شهروند خوزستانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۶۷

تمام این بیماران تحت درمان قرار گرفتند و حدود ۱۲۸ نفر آنها هنوز در بیمارستان‌های استان خوزستان بستری هستند و حتی دو نفر از آن‌ها هم اکنون به علت نیاز به تنفس مصنوعی در بخش ICU بستری شده‌اند. اما هیچ مورد فوتی از این حادثه تاکنون گزارش نشده است.

ایلنا: قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان گفت: علت تنگی نفس ناگهانی حدود ۳ هزار شهروند خوزستانی که عصر دیروز بعد از بارندگی رخ داد هنوز معلوم نیست، ۱۲۸ نفر هنوز بستری هستند و ستاد بحران با حضور فوق تخصصان آسم و آلرژی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا، محمد حسن سرمست، افزود: عصر دیروز بعد از بارندگی به صورت ناگهانی شاهد حضور حدود ۳ هزار نفر در سراسر استان خوزستان به مراکز بهداشتی و درمانی بودیم که همگی آن‌ها علایم مشابه تنگی نفس داشتند.

وی گفت: تمام این بیماران تحت درمان قرار گرفتند و حدود ۱۲۸ نفر آنها هنوز در بیمارستان‌های استان خوزستان بستری هستند و حتی دو نفر از آن‌ها هم اکنون به علت نیاز به تنفس مصنوعی در بخش ICU بستری شده‌اند. اما هیچ مورد فوتی از این حادثه تاکنون گزارش نشده است ولی احتمالاً افرادی که بیماریهای زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و تنگی نفس یا بیماریهای خونی داشته‌اند بیشتر در معرض آسیب بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اهواز افزود: هنوز علت بروز این حادثه معلوم نیست و ستاد بحران هم اکنون باحضور متخصصان و فوق متخصصان آسم و آلرزی، محیط زیست و نیز مأموران اورژانس ۱۱۵ و مرکز بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه مشغول بررسی علت بروز این پدیده هستند.

سرمست ادامه داد: ‌ حدس و گمانهایی در مورد اینکه ممکن است وجود مواد شیمیایی کارخانه‌های موجود در استان خوزستان و شست و شوی آلودگی آن‌ها در هنگام باران و ورود آن‌ها به سطح زمین ممکن است عامل بروز این حادثه باشد مطرح است اما هنوز واقعاً نمی‌دانیم علت این پدیده چه بوده است و نمی‌توانیم اظهار نظر دقیق کنیم.

وی گفت: چنین پدیده‌ای تاکنون در استان خوزستان سابقه نداشته است و حتی در روزهای گذشته با مسئله ریزگرد‌ها مواجه نبوده‌ایم که این مسئله را به آن مرتبط کنیم، بنابراین تا بررسی نهایی و دقیق این موضوع از رسانه‌ها می‌خواهیم به حدس و گمانهای غیر علمی دامن نزنند.

براساس این گزارش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: در شب گذشته کمیته مشترکی از کار‌شناسان معاونت بهداشتی و درمان برای رسیدگی به این امر تشکیل شده است.

ساسان موگهی گفت: از شب گذشته کلیه تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و صبح امروز با تشکیل کمیته ویژه‌ای با همکاری متخصصان ریه، آسم و آلرژی دانشگاه به بررسی این موضوع از طریق مقایسه آمار مراجعان سال گذشته و امسال در موارد مشابه خواهیم پرداخت.

وی افزود: البته متخصصان ریه تلویحا این امر را در پاییز و پس از بارش اولین باران‌ها طبیعی برشمرده و اذعان داشته‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد که غالب مراجعه کنندگان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی هستند.

موگهی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود باران‌ها اسیدی است گفت: اظهار نظر دقیق در این خصوص نیازمند کار کار‌شناسی و تخصصی است که از محیط زیست استان خواسته‌ایم در این خصوص بررسی و اظهار نظر کار‌شناسی کنند و متخصصان دانشگاه نیز پس از بررسی آخرین وضعیت بیماران در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد.

وی در مورد کمبود اکسیژن گفت: اکثر بیمارستان‌ها به سیستم مرکزی و دستگاه اکسیژن ساز مجهز بوده و در این مورد مشکل خاصی وجود ندارد، البته ممکن است با توجه به کثرت بالای مراجعان در بعضی موارد مشکلاتی بوجود آمده باشد که اقدامات لازم در این خصوص نیز با تامین کپسول‌های اکسیژن ذخیره دیده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز