خبرگزاری کار ایران

مادران قبل از بارداری خوردن «اسیدفولیک‌» را آغاز کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۱۷

حدود۹۰ تا ۹۵ درصد ناهنجاری‌های لوله عصبی در خانواده‌ها بدون سابقه قبلی رخ می‌دهند و با استفاده از مکمل‌ها‌، می‌توان خطر مربوط به اولین وقوع این ناهنجاری‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

ایلنا: خانم‌هایی که قصد مادر شدن دارند از سه ماه قبل از بارداری خوردن «اسیدفولیک‌» را آغاز کنند.

به گزارش ایلنا، کار‌شناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: یکی از ناهنجاری‌های نوزادان که بعد از ناهنجاری‌های قلبی به عنوان شایع‌ترین ناهنجاری ساختمانی جنینی شناخته می‌شود، ناهنجاری‌های لوله عصبی بوده و میزان بروز این اختلال به ازای هر هزار تولد زنده، یک یا دو مورد است.

زینب محقق در مورد علت بروز ناهنجاری‌های لوله عصبی افزود: بعضی از نقایص لوله عصبی و برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی قلب، مربوط به جهش اختصاصی در ژن «متیل تتراهیدروفولات رودوکتاز» هستند که آثار نامطلوب آن را می‌توان تا حدود زیادی با کمک مصرف مکمل «اسیدفولیک» در دوره قبل از حاملگی از بین برد.

این کار‌شناس ارشد مامایی در رابطه با پیشگیری از بروز چنین ناهنجاری‌هایی تصریح کرد: نتیجه مطالعات ۳۳مرکز تحقیقاتی هفت کشور اروپایی در زمینه درمان قبل از حاملگی با «اسیدفولیک» نشان داده آن دسته از زنانی که دارای سابقه قبلی کودک مبتلا به ناهنجاری لوله عصبی قبل از حامله شدن بوده‌اند، با مصرف «اسیدفولیک» در سه‌ماهه نخست حاملگی، تا میزان ۷۲ درصد خطر بروز مجدد ناهنجاری لوله عصبی را کاهش داده‌اند.

محقق ادامه داد: حدود۹۰ تا ۹۵ درصد ناهنجاری‌های لوله عصبی در خانواده‌ها بدون سابقه قبلی رخ می‌دهند و با استفاده از مکمل‌ها‌، می‌توان خطر مربوط به اولین وقوع این ناهنجاری‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: بهترین زمان برای پیشگیری از بروز این ناهنجاری‌ها‌، استفاده از مکمل «فولیک‌اسید» سه ماه قبل از بارداری و تاپایان بارداری، روزانه به میزان ۴۰۰میلی‌گرم است.

کار‌شناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: بر اساس بررسی‌ها، در سال‌های اخیر فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد زنان در دوره قبل از بارداری اقدام به مصرف مکمل‌های اسید فولیک کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز