خبرگزاری کار ایران

کمر درد سومین علت شایع جراحی در دنیاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۶۱

نقش طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد اثبات نشده است / در صورتی که یک‌جا نشین هستید، هر ۱۰دقیقه بلند شده و قدم کوتاهی زده و حرکات نرمشی کمر در محیط کار انجام دهید و دست‌ها را به بالا و عقب بکشید.

ایلنا: کمر درد، دومین علت مراجعه به درمانگاه‌ها و سومین علت شایع جراحی در دنیاست؛ طبق آمار معتبر جهانی، بیش از ۸۰ درصد افراد حداقل یکبار کمر درد را تجربه می‌کنند و شایع‌ترین علت آن مشکلات ساده‌ای مانند آرتروز و یا یک التهاب دیسک ساده است.

به گزارش ایلنا، فوق‌تخصص روماتولوژی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ۹۰ درصد افراد مبتلا به کمردرد حداکثر طی دو ماه بهبودی کامل پیدا می‌کنند و نکته حایزاهمیت اینکه: در بسیاری موارد علت مزمن‌شدن این کمردردهای بی‌خطر عواملی مانند مشکلات روحی، بدبینی و افسردگی خفیف است.

مریم صاحباری با بیان اینکه «در مواردی که کمردرد با علایم دیگری مانند بیماری‌های روماتیسمی، شکستگی و نقص در کارکرد اعصاب پا همراه نیست، تصویربرداری لزومی ندارد»، تصریح کرد: پس از تصویربرداری و پیدا کردن یک یافته مانند دیسک کمر تفسیر آن نیز باید از سوی پزشک بسیار با احتیاط و منطبق بر علایم بالینی صورت گیرد، چراکه مشاهده شده در افرادی که هیچ کمردردی هم ندارند، این یافته‌ها شایع است و ممکن است علت درد بیمار نباشد.

تشخیص دقیق علت کمردردهای مزمن در ۸۵ درصد موارد بیماران امکان پذیر نیست

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در بهترین شرایط، تشخیص دقیق علت این کمردردهای مزمن در ۸۵درصد موارد بیماران امکانپذیر نیست و باید توجه داشت که تنها اندیکاسیون قطعی جراحی کمر، وجود یک نقص عصبی شدید و پیشرونده مانند ضعف پا در حرکت، پیشرفت ضعف با وجود درمان‌های طبی است و در سایر موارد جراحی‌های کمر توان برطرف کردن درد را با موفقیت بالا ندارد.

صاحباری درباره کمردردهای حاد نیز توصیه کرد: بطور معمول در اوایل شروع درد، یک تا دو روز استراحت بعد از فعالیت‌های روزمره توصیه می‌شود تا سیر بهبود تسریع یابد.

به گفته وی، مصرف مسکن و شل‌کننده‌های عضلانی، رعایت در بلند کردن اجسام سنگین، درمان سرفه‌های مزمن، گرم نگهداشتن کمر با کیسه آب گرم توصیه می‌شود اما در ماه اول کمردرد، فیزیوتراپی و ورزش کمر توصیه نمی‌شود.

نقش طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد اثبات نشده است

این فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: نقش کاریوپرکتیس، طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد ثابت شده نیست. همچنین تأثیر تزریق در محل درد و یا نخاع در درمان این کمردرد‌ها هنوز به اثبات نرسیده است.

صاحباری درباره کمردردهای مزمن نیز به اطمینان از غیرخطرناک بودن بیماری اشاره کرد و افزود: محدود کردن حرکاتی که موجب تشدید درد می‌شود، ورزش‌های تقویت عضلات کمر و پشت مانند شنا، ورزش‌های هوازی، اصلاح اضافه وزن و شیوه نشستن و استفاده از پشتی‌های صندلی طبی که در داروخانه‌ها موجود است، به مبتلایان کمردردهای مزمن توصیه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: در صورتی که یک‌جا نشین هستید، هر ۱۰دقیقه بلند شده و قدم کوتاهی زده و حرکات نرمشی کمر در محیط کار انجام دهید و دست‌ها را به بالا و عقب بکشید. همچنین استفاده طولانی از کمربندهای طبی موجب ضعف عضلات کمر و نتیجه معکوس می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز