خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران:

ویکی‌پدیای شاهد راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۲۰

طرح هر شهید یک وبلاگ اجرایی می‌شود / بودجه دو سال گذشته معاونت پژوهش مطلوب نبود اما امیدواریم درسال ۹۳ این رقم بهبود یابد.

ایلنا: معاون پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران از راه‌اندازی ویکی پدیای شاهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " حجت الاسلام مازنی " در نخستین نشست خبری خود در معاونت پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و اهمیت پرداختن به این مقوله تصریح کرد: براساس سند چشم انداز باید برای طرح‌های پژوهشی تأمین اعتبار لازم صورت گیرد. در این مسیر نیاز است از افراد متخصص و صاحب نظر بهره جست.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته پژوهش ۳۰ کارگاه به منظور ارائه یافته‌های پژوهشی و چهار نشست در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود اظهار کرد: ۲۷ نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی بنیاد در ۲۷ استان به مناسبت هفته پژوهش در حال برگزاری است. همچنین در نمایشگاه دستاورد پژوهشی وزارت علوم که در حال برگزاری است غرفه‌ای به منظور ارائه پژوهش‌های بنیاد دایر شده است.

معاون پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران از فراخوان نخستین جشنواره ایثار و شهادت با مضمون جمع آوری طرح‌های پژوهشی در مقاطع ارشد و دکتری و مقالات علمی و پژوهشی خبر داد و افزود: ترویج، توسعه فرهنگ ایثار و شهادت جامعه و بستر سازی ایجاد رقابت برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی در کشور از جمله اهداف این فراخوان است علاقمندان باید در محورهای فرهنگ ایثار و شهادت و فعالیت‌های مرتبط به بنیاد شهید و خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان اثار خود را ارائه دهند.

مازنی با بیان اینکه محدوده زمانی ارسال آثار نیمه دوم سال ۸۹ تا پایان سال ۹۲ است، گفت: مهلت آثار از امروز ۲۵ آذرماه تا پایان خرداد ۹۳ است این جشنواره با همکاری دانشگاه علمی کاربردی حضرت امام(ره) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مازانی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۸۸۳ طرح پژوهشی در بنیاد شهید به اجرا درآمده است افزود: ۶۶ درصد از این پژوهش‌ها مربوط به جامعه هدف بنیاد بوده است. در این میان ۱۴ درصد مربوط به کارکنان و تشکیلات بنیاد شهید است.

وی از وجود ۸ میلیون سند معتبر در مرکز اسناد بنیاد شهید خبر داد و گفت: قوی‌ترین مرکز اسناد شهدا که مربوط به دست نوشته، وصیت نامه، مناجات نامه، شعر، مقاله، یادداشت توسط خود شهدا جمع آوری شده و در فضای مناسب درحال نگهداری است. همچنین آرشیوی از آثار دیداری، شنیداری، عکس، صدا و فیلم نیز در این آرشیو در مرکز اسناد نگهداری می‌شود.

معاون پژوهشی بنیاد شهید درباره طرح فرهنگ اعلا شهدا نیز گفت: از سال ۷۴ تهیه این دایره المعارف با حداقل اطلاعات مربوط به زندگی شهدا در دستور کار قرار گرفت. درواقع این دایره المعارف اطلاعاتی تحصیلی، شغلی، و زندگی شهدا را از سال ۱۳۴۲ یعنی از زمان آغاز نهضت امام راحل دربر خواهد داشت. اطلاعات به صورت استانی تفکیک شده است.

مازنی همچنین از برگزاری نخستین نشست تاریخ شفاهی ایثار و شهادت در نیمه اول اسفند ماه خبر داد و گفت: امروز آخرین مهلت ارسال مقاله به این سلسله نشست‌های تخصصی انجمن تاریخ شفاهی ایران بود و نخستین نشست آن نیز پیش از امسال برگزار خواهد شد.

وی درباره تشکیل شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست رئیس جمهور با حضور ۱۷ عضو از ارکان فرهنگی، پژوهشی، علمی و سیاسی کشور نیز گفت: براساس ماده ۶۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بر تشکیل این شورای عالی تأکید کرده است. حوزه پژوهش بنیاد نیز تلاش دارد زمینه تحقق این اصل را فراهم سازد.

مازنی همچنین از چاپ و انتظار یک هزار و ۲۲۱ عنوان کتاب خبر داد و گفت: در تهیه کتابهای بنیاد شهید سوژه‌هایی در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد و از آن‌ها خواسته می‌شود تا کتابهای مورد نیاز تهیه شود.

حجت الاسلام مازانی همچنین از توسعه فضای مجازی در حیطه ایثار و شهادت خبر داد و گفت: در همین راستا پایگاه اطلاع رسانی نوید شاهد که سطح سخت افزار و نرم افزاری آن مربوط به سال‌های عهد چرتکه است ارتقا می‌یابد. همچنین سایت سلاح شیمیایی که به دلایلی امکان استفاده آن وجود نداشت بار دیگر در دسترس عموم قرار گرفته است البته ما به دنبال ارتقای سطح قربانیان ترور نیز هستیم.

وی از اجرای طرح هر شهید یک وبلاگ خبر داد و گفت: ویکی پیدیای شاهد نیز در دستور کار است و به زودی راه اندازی می‌شود. در بخش سریال نیز سریال مروارید خلیج فارس که مربوط به ناوچه جوشن در مقابل آمریکا است تا پیش از جشنواره فجر تولید می‌شود.

معاون پژوهشی بنیاد شهید در پایان گفت: بودجه دو سال گذشته معاونت پژوهش مطلوب نبود اما امیدواریم درسال ۹۳ این رقم بهبود یابد اگرچه ما از بودجه مراکز علمی پژوهشی کشور نیز استفاده می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز