خبرگزاری کار ایران

معیدفردر واکنش به چاقوکشی درمدرسه ابتدایی؛

چرا دانش‌آموزان به راحتی چاقو حمل می‌کنند؟!

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۹۸

باید دید چه شده که دانش آموز به راحتی چاقو با خود حمل می‌کند؟ / جلوی کودکان افرادی اعدام و به چوبه دار آویخته می‌شوند که این به معنی نهادینه کردن خشونت است از همین رو در وقوع این حادثه مسئولان هم مقصر هستند.

ایلنا: هفته گذشته در حیاط یکی از مدارس ابتدایی منطقه ۱۶ تهران، دعوا و کشمکش میان دو دانش‌آموز موجب شد تا یکی از آن‌ها چاقوی همراه خود را درآورده و به پهلوی دیگری فرو ببرد که همین امر موجب به «کما» رفتن دانش‌آموز مضروب می‌شود.

" سعید معید فر " جامعه‌شناس درباره بروز چنین خشونتی چاقو کشی بین دو دانش آموز آن هم در مقطع ابتدایی می‌گوید: دلیل وقوع این آسیب‌ها بی‌پناه بودن جامعه و مدیریت نشدن صحیح آن وعدم برخوردهای کار‌شناسانه و علمی با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است. ‌

سعید معید فر در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ بابیان این مطلب گفت: منطقه ۱۶یکی از مناطق محروم محسوب می‌شود که خواه نا‌خواه به خاطر فضای فقری که در آن وجود دارد، خانواده‌ها احتمالاً دچار مشکلاتی هستند که همین موضوع باعثشده است در آن منطقه کودکان خیلی راحت چاقو به مدرسه ببرند.

نباید مشکلات را به گردن آموزش و پرورش بیاندازیم

وی با اشاره به اینکه ظاهراً مدارس از پس این نوع دانش آموزان برنمی‌آید، افزود: ‌دانش آموزان در محلی زندگی می‌کنند که خود آن محله دچار معضلات اجتماعی است از همین رو آموزش و پرورش در این مناطق دچار مشکل است بنابراین نباید مشکلات را به گردن آموزش و پرورش بیاندازیم.

معید فر تصریح کرد: می‌بینیم که در کوچه‌های آن مناطق به راحتی معتادان می‌نشینند و در انزار عمومی مواد مصرف می‌کنند و همین اراذل و اوباشی که گاهی اوقات حرفش است یکی از کانونهای آن‌ها منطقه ۱۶ است.

این جامعه‌شناس با اشاره به وجود مجموعه‌ی زیادی از آسیب‌های اجتماعی در این محلات گفت: همین مسئله موجب می‌شود که جامعه پذیری منفی از سوی افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، اتفاق بیفتد.

با رشد کودکان درمناطق پرخطر باید انتظار ناهنجاری‌ها را داشته باشیم

وی با تأکید بر اینکه این مناطق پرخطر هستند و باید کارهای زیادی در آنجا صورت گیرد، افزود: تا زمانی که کودکان در این سن و سال‌ها در چنین مناطقی بزرگ می‌شوند و در کنار این آسیب‌ها رشد می‌کنند باید انتظار این نوع رفتارهای پرخطر را داشته باشیم.

محیط‌های زندگی باید سالم‌سازی شود

استاد بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تأکید من روی سالم سازی محیط‌هایی است که کودکان در آن زندگی می‌کنند چراکه گاهی ممکن است فضای مسئله دار برخی مناطق برروی کارآموزش و پرورش تأثیر گذارد.
انفجاری از آسیب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد

وی با اشاره با اینکه به هر حال در کشور ما مشکلات فراوانی وجود دارد و تقریباً انفجاری از آسیب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، افزود: امروز به دلیل گستردگی این آسیب‌ها، جامعه ما به خصوص در بعضی از مناطق بشدت در معرض خطر است و بیشتر از همه بچه‌ها هستند که آلوده می‌شود و این برای آینده جامعه خطرناک است.

جامعه به حال خود‌‌ رها شده است

معید فر با تأکید بر اینکه وقوع چنین خشونت‌هایی در مدارس نگران کننده است، افزود: جامعه به حال خود‌‌ رها شده است و تنها عکس العملی که وجود دارد برخورد تنبیهی است.

این جامعه‌شناس با اشاره به آزاد شدن دانش آموز چاقو کش به قید وثیقه گفت: همانطور که می‌ببینیم این دانش آموز را به قید ضمانت آزاد کردند تا ۱۸ ساله شوند و در صورت فوت دانش آموزآسیب دیده اعدامش کنند و با این کار فکر می کنند مشکل حل می‌شود.

معیدفر تأکید کرد: ما باید به دنبال این موضوع برویم که چه فضایی باعثشده است که دانش آموز به راحتی چاقو با خود حمل و به راحتی علیه همنوعان خود استفاده کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این دانش آموز یا در خانه این اعمال خشونت آمیز را دیده است و یا در محله‌ای که زندگی می‌کند. ازهمین رو براساس آن واکنش نشان می‌دهد.

دلیل وقوع ناهنجاری‌ها بی‌پناه بودن جامعه است

وی با اشاره به اینکه اگر دانش آموزی در شرایط اجتماعی و اقتصادی امن‌تر بود به این کار دست نمی‌زد، افزود: دلیل وقوع این آسیب‌ها، بی‌پناه بودن جامعه و مدیریت نشدن صحیح آن وعدم برخوردهای کار‌شناسانه و علمی با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است.

آسیب‌ها و خشونت‌ها در جامعه در حال نهادینه شدن است

معید فر با بیان اینکه وقوع چنین حادثه‌ای در مدرسه نشان می‌دهد چقدر آسیب‌ها و خشونت‌ها در جامعه در حال نهادینه شدن است، افزود: اگر پیش از این در سنین نوجوانی و جوانی ممکن بود اعمال خشونت صورت گیرد وقوع این حادثه نشان داد که سن آن پایین آمده است و الان در سنین کودکی این نوع خشونت‌ها اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حالا این حادثه رسانه‌ای شده است و ممکن است چه بسیار خشونت‌ها در مناطق دیگر وجود داشته است و به دلیل ظاهر کم اهمیت آن، رسانه‌ای نشود.

وقوع این حادثه در مدرسه زنگ خطر است

وی با تأکید بر اینکه وقوع این حادثه در مدرسه زنگ خطر است، افزود: باید نگران سرایت انواع خشونت‌ها و آسیب‌ها به سنین پایین بود و نباید این یک مورد را به گردن مدرسه بیاندازیم و به نوعی از کنار آن رد شویم.

امیدواریم مسولان تقصیر را به گردن این و آن نیاندازند

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر به این موضوع رسیدگی سریع نکنیم شاهد نمونه‌های گسترده‌تر آن خواهیم بود از همین رو امیدواریم مسولان‌‌ همان شیوه‌های سابق خود را اعمال نکنند و تقصیر را به گردن این و آن نیاندازند.

معید فر با تأکید بر اینکه مسئولان باعثبروز این خشونت هستند نه آن کودک، افزود: مسئولان باید متهم و دادگاهی شوند که چه کرده‌اید که امروز یک کودک هم از خشونت استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بجای اینکه افراد با تأنی و تحمل بنشینند و مشکلات را حل کنند به خشونت دست میزنند.

معید فر به اعدام در ملأعام اشاره کرد و افزود: جلوی کودکان افرادی اعدام و به چوبه دار آویخته می‌شوند که این به معنی نهادینه کردن خشونت است از همین رو در وقوع این حادثه مسئولان هم مقصر هستند و در بررسی این پرونده پای همه ما به میان کشیده می‌شود و هر یک از ما به میزان تقصیری که داریم باید محاکمه شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز