خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

تنها ۱۲ درصد از اعتبارات پژوهشی کشور به وزارت بهداشت اختصاص دارد

کد خبر : ۱۳۲۸۰۱

تا سال ۸۸ تنها ۵۵ مقاله علمی در دانشگاه علوم پزشکی قم تولید شده بود در حالی که این رقم در سال گذشته به ۱۵۲ مقاله رسیده و وزارت بهداشت این دانشگاه را از دانشگاه‌های پیشتاز در توسعه تحقیقات و تولید علم معرفی کرده است.

ایلنا: قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد از اعتبارات پژوهشی کشور به این وزارتخانه اختصاص دارد، گفت: با همین میزان کم اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است.

به گزارش ایلنا، " شاهین آخوند‌زاده " در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن امام علی(ع) دانشگاه برگزار شد، با اشاره به پتانسیل و ظرفیت موجود علمی پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: این دانشگاه در سالیان اخیر توانسته با تلاش و همت مسئولان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان گام‌های مثبتی در مسیر رشد و شتاب علمی بردارد.

وی آموزش را وظیفه اصلی اعضای هیئت علمی دانست و افزود: این اعضاء ضمن اینکه باید از عهده این مسئولیت برآیند، ضرورت دارد به امر پژوهش و تحقیق نیز توجه داشته باشند.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پژوهش امتیازات و فوائد بسیاری را در ابعاد مختلف برای پژوهشگر و محقق به ارمغان می‌آورد و موجب معرفی بیشتر کشور به دنیا می‌شود.

وی با بیان اینکه مقوله تحقیقات و فناوری و پژوهش همواره از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است افزود: باید با سرمایه گذاری بیشتر و تغییر نگرش‌ها به سمت پژوهش در این عرصه گام‌های پرشتاب تری برداشته شود.

آخوند‌زاده تاکید کرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه توسعه پژوهش صورت پذیرفته است و پژوهشگران و نخبگان ایرانی توانسته‌اند به لحاظ تولید پژوهش در رتبه بندی‌های جهانی بسیاری از کشورهای پیشتاز را پشت سربگذارند و رتبه ایران را در ارزیابی‌های جهانی ارتقاء دهند.

وی اظهار داشت: باید با برنامه ریزی بیشتر علاوه بر افزایش تعداد مقالات و پژوهش‌های علمی، تحقیقات را به سمت کیفی سازی سوق داد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد از اعتبارات پژوهشی کشور به این وزارتخانه اختصاص دارد گفت: با همین میزان کم اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است.

آخوندزاده افزود: با توجه به محدودیت‌های اعتباری، بخش بالینی بهترین عرصه برای افزایش تولیدات علمی است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء حوزه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی قم حمایت می‌کند افزود: دانشگاه علوم پزشکی قم باید برای توانمند سازی هرچه بیشتر در عرصه تولیدات علمی و پژوهشی با سایر دانشگاه علوم پزشکی استان‌های همجوار طرح‌های مشترک پژوهشی را انجام دهد.

انتشار ۳ مجله علمی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دانشگاه علوم پزشکی قم

براساس این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی قم در سالهای اخیر به رغم تعداد محدود اعضای هیئت علمی، توانسته رشد قابل توجهی در عرصه تولیدات علمی و پژوهشی داشته باشد، گفت: در حالیکه تا قبل از سال ۸۸ اقدام قابل توجهی برای رونق پژوهشی و تهیه مقالات علمی صورت نگرفته بود با برنامه ریزی و تعامل مناسب اعضای هیئت علمی، تهیه طرح‌های پژوهشی شتاب بیشتری گرفت.

سید شمس الدین حجازی افزود: تا سال ۸۸ تنها ۵۵ مقاله علمی در دانشگاه علوم پزشکی قم تولید شده بود در حالی که این رقم در سال گذشته به ۱۵۲ مقاله رسیده و وزارت بهداشت این دانشگاه را از دانشگاه‌های پیشتاز در توسعه تحقیقات و تولید علم معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ مجله علمی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در این دانشگاه چاپ می‌شود افزود: با اقدامات انجام شده نخستین مجله این دانشگاه در حال حاضر به زبان فارسی و ۲ مجله دیگر نیز به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند.

کوهپائی معاون آموزشی و زمانیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم هم در این جلسه ضمن بیان گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه پزوهش در سالیان اخیر، به ذکر برخی پیشنهادات، دغدغه‌ها و مشکلات موجود در زمینه توسعه تحقیقات در این دانشگاه پرداختند.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۲۰ پژوهشگر بر‌تر دانشگاه علوم پزشکی قم با اهدا لوح، قدردانی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز