خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی نظام پرستاری درگفت‌وگو با ایلنا:

پرستاران در بودجه سال ۹۳ جایی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۷۷

مدیریت وزارت بهداشت، به دست پزشک هیات علمی است / به دلیل منافع‏، دست از پستهای مدیریتی بر نمی‌دارند / وزارت بهداشت تاکنون برای پرستاران کاری نکرده است / وزرات بهداشت کمبود پرستار ندارد / در بخش ۳۰ تخته تنها دو پرستار می‌دهند.

ایلنا: عضو شورای عالی نظام پرستاری با ابراز تاسف از مدیریت پزشکان هیات علمی بر وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید قبول کند کار پزشکان هیات علمی در حوزه تخصصی خودشان است و مدیریت را به اهل فن‌اش واگذار کنند.

" محمد شریف مقدم " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۳ پرستاران به کل دیده نشده‌اند، گفت: برای قوانین پرستاری، قانون ارتقای بهره وری و قانون تعرفه گذاری، اعتباری در بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در قانون ارتقای بهره‌وری صراحتاً ذکر شده است که بودجه این قانون، باید در سال پیش بینی و برای تصویب به مجلس برود اما می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده است.

قانون ارتقای بهره‌وری به صورت نیم بند در حال اجراست

شریف مقدم با اشاره به اینکه قانون ارتقای بهره‌وری به صورت نیم‌بند در حال اجراست افزود: ۷ سال نیز از تصویب قانون تعرفه‌گذاری می‌گذرد و در پاسخ به دلایل عدم اجرای آن گفته می‌شود که گیر بودجه داریم اما باز می‌بینیم که اعتباری برای این قانون در بودجه سال ۹۳ دار نظر نگرفته‌اند.

قانون تعرفه گذاری مطلقاً اجرا نمی‌شود

وی تصریح کرد: قانون تعرفه گذاری که مطلقاً اجرا نمی‌شود زیرا بودجه بیشتری نیاز دارد که در سال آینده نیز بودجه‌ای برای آن پیش بینی نشده است.

مدیریت وزارت بهداشت روز به روز و خیم‌تر می‌شود

شریف مقدم علت نادیده گرفتن بودجه برای قوانین پرستاری را مربوط به نوع مدیریت وزرات بهداشت عنوان کرد و افزود: مدیریت وزارت بهداشت روز به روز نسبت به گذشته بد‌تر و وخیم‌تر می‌شود چرا که امروز دیگر آن روزهایی نیست که پزشک هیات علمی بتواند هم مدیر باشد هم به مطب برود هم در بخش خصوصی کار کند و هم بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی را به دستش بسپارند.

مدیریت وزارت بهداشت، به دست پزشک هیات علمی است

شریف مقدم با تاکید بر اینکه سیستم بهداشت و درمان امروز نیازمند دانش مدیریتی و افراد باتجربه و با مهارت در این حوزه است، افزود: متاسفانه امروز مدیریت وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به دست پزشکان هیات علمی است این در حالی است که مدیریت باید به اهل فنش واگذار شود.

وی خاطر نشان کرد: اما این دوستان به خاطر منافعی که دارند و می‌خواهند تامین شود دست از پستهای مدیریتی بر نمی‌دارند، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.

وزارت بهداشت تاکنون برای پرستاران کاری نکرده است

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت دولت یازدهم تا الان برای پرستاران کاری نکرده است، افزود: پزشک سالاری در وزرات بهداشت در دولتهای چپ و راست فرقی نمی‌کند و در هر دولتی وزارت بهداشت با پرستاری مشکل دارد اما در وزارت فعلی بهداشت باید بگوییم که وضعیت پزشک سالاری نسبت به قبل پیچیده‌تر هم شده است.

وضعیت پرستاری در تمام کشور افتضاح است

وی به تبعات نادیده گرفتن اعتبار برای قوانین پرستاری در بودجه ۹۳ اشاره کرد و افزود: وضعیت پرستاری در تمام کشور افتضاح است که نتیجه آن در ‌‌نهایت به مرگ مریض می‌انجامد.

دبیرکل خانه پرستار خاطر نشان کرد: درصد زیادی از خسارت‌های که به بیماران وارد می‌شود درصد زیادی از آن به خاطر عدم توجه است به طور مثال در بخش داخلی یک بیمارستان، ۳۵ مریض که ۶ نفرآن مریض ICU هستند، به دلیل نداشتن جای خالی در بخش مراقبتهای ویژه به بخش داخلی انتقال داده شده‌اند و تنها توسط ۴ پرستار مراقبت می‌شوند.

وی ادامه افزود: در بخش ۳۰ تخته تنها دو پرستار می‌دهند که این باعثفشار آوردن به پرستار می‌شود و شما شک نکنید که در چنین وضعیتی بیمار می‌میرد.

وزرات بهداشت کمبود پرستار ندارد

شریف مقدم با ابراز تاسف از عدم توجه به پرستاری در کشور گفت: وزرات بهداشت می‌گوید کمبود پرستار دارد در حالی که این طور نیست و وزارت بهداشت از نظرکمی با هیچ کمبود پرستاری روبرو نیست، چون ۶۰ دانشکده پرستاری دارد که تعداد زیادی پرستار از آن فارغ التحصیل می‌شوند اما مشکل اینجاست که به دلیل وضعیت پرستاری این فارغ التحصیلان به حوزه بهداشت و درمان ورود پیدا نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز