خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

ارائه خون رایگان به مراکز درمانی در دنیا منسوخ شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۵۳

تا زمانی فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری نشود این مسائل حل نشده باقی می‌ماند و برای این موضوع بیمه‌ها باید وارد کار شوند که در ‌‌نهایت برای آنان نیز این کار اقتصادی است.

ایلنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ارائه خون رایگان به مراکز درمانی در هیچ کجای دنیا باب نیست.

به گزارش ایلنا، " علی‌اکبر پورفتح‌الله " ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید انتقال خون فارس اظهار داشت: نظام خودگردانی به درست یا غلط در بیمارستان‌ها اجرا شده و خونی که وارد بیمارستان می‌شود، تعرفه دارد و از این نظام تعرفه، درآمد ایجاد شده و از این درآمد، به کارکنان مراکز درمانی کارانه ارائه می‌شود، در حالی که کارکنان انتقال خون که همین کار را انجام می‌دهند از کارانه محروم هستند.

وی افزود: در یکی از مطبوعات استان فارس بحثخون‌فروشی را مطرح کردند بدون توجه به اینکه اهدای خون داوطلبانه است اما فرایندهای انجام آن مانند آزمایش‌ها و موارد پرهزینه فرآوری رایگان نیست.

پورفتح‌الله ادامه داد: بنابر قوانین فعلی ما به کارکنان خود حق اشعه یا کارانه نمی‌توانیم بدهیم اما در بخش درمان در موارد مختلف کارانه می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خون به قیمت واقعی آن به مراکز درمانی ارائه شود، مصرف آن در کشور متعادل خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: طب بدون انتقال خون یک ادبیات جدید در جراحی جهان است اما هنوز به ایران وارد نشده و با تاسف دیده می‌شود که حتی جراحان حاذق ما تا چهار و پنج واحد خون در اختیار نداشته باشند وارد اتاق عمل نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: در این مسائل اقتصاد انتقال خون نیز مهم است و تا خون رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد به دنبال مدیریت خون نمی‌روند.

پورفتح‌الله ابراز داشت: تا زمانی فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری نشود این مسائل حل نشده باقی می‌ماند و برای این موضوع بیمه‌ها باید وارد کار شوند که در ‌‌نهایت برای آنان نیز این کار اقتصادی است.

رتبه دوم فارس در اهدای خون کشور

مدیر سازمان انتقال خون ایران در ادامه گفت: فارس بعد از تهران بیشترین اهدای خون در کشور را دارد و از ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد خونی، ۱۴۵ هزار واحد آن در فارس اهدا شده که بعد از تهران دومین استان بزرگ در اهدا خون بوده است.

پورفتح‌الله افزود: فارس استانی است که شاخص‌های بسیار خوبی در اهدای خون دارد که از آن جمله شاخص اهدا مستمر قابل اشاره بوده که در شیراز بالا‌تر از میانگین کشوری است.

به گفته وی، میزان اهدای خون به ازای هر یک‌هزار نفر در شیراز ۲۷ واحد و در فارس ۳۰ واحد نسبت به یک‌هزار نفر در این استان است.

وی اما با اشاره به شاخص پایین اهدای خون زنان در فارس، اضافه کرد: این استان از نظر اهدای خون بانوان افت شاخص داشته است.

پورفتح‌الله خاطرنشان کرد: در گذشته ۱۰ درصد اهدای خون کشور از طریق بانوان تامین می‌شد و امروز به کمتر از شش درصد رسیده و در فارس حدود چهار درصد بانوان در اهدای خون مشارکت دارند که با توجه به رتبه ۲۳ این استان جای کار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سلامتی انتقال خون به پاسخگویی فرد اهداکننده و صداقت در پاسخگویی باز می‌گردد چنانکه فرد در مورد مداخله دندانپزشکی یا ابتلا به مالاریا و سئوالات دیگری که در سلامت خون اهدایی نقش دارد باید صادق باشد.

پورفتح‌الله بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که خانم‌ها صداقت پاسخگویی بیشتری از آقایان داشته و به سلامت خون و سلامت گیرنده توجه دارند.

به گفته وی، در این زمینه یک مشکل اساسی عدم صداقت در کشور است و باید برنامه ملی در این زمینه اجرا شده و خانم‌ها به سمت اهدای خون سوق داده شوند.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: می‌گویند اهدای خون اهدای زندگی است اما این گزاره زمانی وارد بحثکلینیکال می‌شود تغییر می‌کند چراکه هر اهدای خونی اهدا زندگی تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خون نابه‌جا استفاده کردن حتی می‌تواند مرگ یا واکنش‌های مرگبار در پی داشته باشد، تصریح کرد: هر قدر میزان واحدهای خونی در یک فرد افزایش پیدا کند میزان خطرزایی بالا می‌رود.

پورفتح‌الله افزود: خون سالم خونی است که به جا و در جایگاه خود مصرف شود، ‌گاه دیده می‌شود که رشته‌های بیهوده دانشگاهی متعدد راه‌اندازی شده اما هنوز در این مملکت کسی را در بیمارستان‌ها نداریم که به پزشکان ما در این زمینه آموزش دهد.

وی تصریح کرد: شاخص‌های ما در بخش تهیه خون با کشورهای پیشرفته قابل قیاس بوده و شاخص اهدای مستمر کشور با آمار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اهدا کننده ایران، غرورآفرین و سرمایه اجتماعی است.

پورفتح‌الله تصریح کرد: یکی از شاخص‌های بیمارستانی مصرف خون خودی به جای خون دیگری است که در کشورهای پیشرفته سهم انتقال خون خودی به ۱۰ درصد رسیده است.

به گفته وی، برای جراحی‌هایی که یک تا دو واحد خون نیاز دارد نیازی نیست که خون دیگری را استفاده کنیم بلکه باید از خون خود فرد استفاده شود.

در این مراسم از زحمات علیرضا توسلی مدیرکل پیشین انتقال خون فارس قدردانی و محمدحسین کریمی به عنوان مدیرکل جدید خون این استان معرفی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز