خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن قلب و عروق ایران اعلام کرد

بیماریهای قلب و عروق عامل ۳۸ درصد مرگ ایرانیان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۶۴

بیشترین علت مرگ و میر‌ها در کشور ما ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است و مرگ ۳۸ درصد ایرانیان بر اثر این بیماری‌ها رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

ایلنا: رئیس انجمن قلب و عروق ایران هورمونهای زنانه را تا سن یائسگی عامل محافظت کننده زنان در برابری بیماریهای قلبی و عروقی معرفی کرد و گفت: این بیماری‌ها عامل ۳۸ درصد مرگ ایرانیان است و بعد از تصادفات دومین عامل عمر از دست رفته مردم کشورمان محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، فریدون نوحی افزود: بیشترین علت مرگ و میر‌ها در کشور ما ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است و مرگ ۳۸ درصد ایرانیان بر اثر این بیماری‌ها رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: البته این مسئله مختص کشور ما نیست و در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا وضعیت به همین شکل است اما نکته اینجاست که در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر فنلاند، انگلیس و آمریکا با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه این روند رو به کاهش است اما در کشور ما به دلایل مختلف از جمله تغییر نسبت هرم سنی و پیر شدن جمعیت، آمار‌ها روند افزایشی دارد.

نوحی گفت: اگر چه در دنیا، کشورهایی نظیر کشورهای اروپای شرقی به علت شیوع چاقی، مصرف زیاد مشروبات الکلی و شیوه نامناسب زندگی با تخصیص آمار حدود۴۰-۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، وضعیتی بسیار بد‌تر از ما در این زمینه دارند اما جایگاه ایران نیز در این باره مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: کشورهای همسایه نیز با توجه به شباهتهای شیوه زندگی و وجود فاکتورهای خطر نظیر دیابت، فشار خون بالا و مصرف سیگار تفاوت چندانی در این زمینه با ایران ندارند.

رئیس دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، با اشاره به کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور گفت: البته در این میان نمی‌توان عامل ژنتیک را نادیده گرفت و با توجه به تغییرات جمعیتی در کشور دخالت عامل ژنتیک در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

وی افزود: افراد دارای زمینه ژنتیکی، سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی زودرس تری دارند و اگر به این فاکتور یک یا چند عامل خطر دیگر نظیر کم تحرکی، مصرف سیگار و قند، چربی و فشار خون بالا نیز اضافه شود، بر احتمال بروز این ضایعات در سنین پایین‌تر افزوده می‌شود.

نوحی ادامه داد: هر چند فاکتورهای خطر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است اما نمی‌توان در این زمینه، تشخیص‌های بهتر و زودهنگامی که به واسطه پیشرفت علوم و تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد، را نادیده گرفت.

وی متوسط سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور را همانند الگوهای جهانی در گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: اگر چه به نسبت گذشته تعداد افرادی که در سنین جوانی به عارضه قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند، بیشتر شده است ولی هنوز نیز دهه ششم زندگی شایع‌ترین زمان بروز این بیماری‌ها است.

مشاور وزیر بهداشت نسبت خطرابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در مردان چندین برابر زنان خواند و افزود: این نسبت تا پیش از سن یائسگی در زنان به واسطه هورمونهای مترشحه عامل محافظت کننده محسوب می‌شود اما پس از یائسگی این نسبت خطر در بین مردان و زنان تقریباً مشابه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به عامل محافظت کننده خانم‌ها، اگر خانمی عوامل خطرزای دیگری مانند دیابت، استعمال سیگار یا فشارخون بالا داشته باشند دیگر تأثیر عامل محافظت کننده کافی نیست و حتی در برخی موارد ریسک خطر بالا‌تر است.

رئیس دومین کنگره مشترک قلب وعروق ایران، با تأکید بر لزوم ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به بیماری‌های قلبی وعروقی و روشهای پیشگیری و درمان آن گفت: در حال حاضر میزان عمر از دست رفته بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی بعد از تصادفات رتبه دوم را در کشور دارد که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی گفت: باید بدون اینکه برای مردم ایجاد استرس و نگرانی کنیم با اطلاع رسانی مناسب و افزایش سطح آگاهی‌های آن‌ها در جهت کاهش روند ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن گامهای موثری برداشت.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق ۶ تا ۹ اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران، انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار می‌شود و به جدید‌ترین موضوعات در حیطه قلب و عروق می‌پردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز