خبرگزاری کار ایران

سخنگوی انجمن صنفی کارگران درواکنش به حادثه جمهوری؛

کمبود بازرسان کار توسط دولت جبران شود / وضعیت کارگاه‌های زیرزمینی اسفبار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۵۷

از‌ آنجایی که معیشت کارگران مشکل دارد روز تعطیل هم به سر کار می‌روند و در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار می‌شوند و اگر هم بخواهند اعتراضی کنند، اخراج می‌شوند.

ایلنا: سخنگوی انجمن صنفی کارگران گفت: موضوع بازرسی از کارگا‌ها تنها به وزارت کار برنمی‌گردد بلکه این دولت است که باید مجوز استخدام بازرس را به این وزارت‌خانه بدهد.

" هادی ابوی " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد حادثه جمهوری و کشته شدن ۲ کارگر گفت: وقوع این حادثه برای کارگران شریف و زحمت‌کش بهانه‌ای است برای تاکید مجدد بر کمبود دستمزد کارگران که آنها حتی در روز تعطیل هم کار می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد چگونگی عملکرد بازرسان وزارت کار ازکارگاه‌ها گفت: تعداد بازرسین وزارت کار نسبت به تعداد کارگاه‌ها افزایشی نداشته است از همین رو بازرس کافی وجود ندارد.

سخنگوی انجمن صنفی کارگران در ادامه به قانون نظام صنفی اشاره کرد و افزود: به رغم مخالفت‌های جامعه کارگری و بدون در نظر گرفتن نظرات آن‌ها قانونی وضع شده که فرا‌تر از قانون کاراست.

ابوی ادامه داد: به طور مثال در این قانون آمده است سازمان تامین اجتماعی حق بازرسی از واحدهای صنفی راندارد، با وجود چنین قانونی وقوع این اتفاقات بدیهی است.

وی با اشاره به حضور بازرسان تامین اجتماعی در کارگاه‌ها گفت: وقتی بازرسان با مراجعه به کارگاه‌ها، حضور نیروی کار را تایید می‌کردند و کارگران را نام نویسی و بیمه می‌کردند در ارتباط با مسائل دیگر نیز گزارش می‌دادند و با همفکری بین تامین اجتماعی و وزارت کار این گزارش‌ها بررسی می‌شد و درصورت لزوم بحثایمنی و پیشگیری از حوادثآموزش داده می‌شد.

ابوی بر مظلومیت کارگران تاکید کرد و افزود: از‌ آنجایی که معیشت کارگران مشکل دارد روز تعطیل هم به سر کار می‌روند و در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار می‌شوند و اگر هم بخواهند اعتراضی کنند، اخراج می‌شوند.

ابوی با اشاره به اینکه وضعیت کارگاههای زیرزمینی اسفبار است، افزود: در حال حاضر ۲ میلیون واحد صنفی مشغول فعالیت هستند اما باوجود این تعداد بازرس محدود چگونه می‌توانند به تمام کارگاه‌ها نظارت داشته باشند.

سخنگوی انجمن صنفی کارگران با تاکید بر اینکه باید دولت به جان مردم اهمیت دهد، افزود: دولت باید ایمنی و بهداشت را تقویت و برای آن بودجه هزینه کند.

ابوی خاطر نشان کرد: دولت باید به وزارت کار مجوز استخدام بازرس بدهد یا اینکه از انجمن‌های تخصصی ایمنی و بهداشت که بعضا با وزارت کار هم همکاری می‌کنند استفاده کند یا تشکل های کارگری مجوز‌هایی برای حق بازرسی داده شود.

سخنگوی انجمن صنفی کارگران افزود: بازرسان کار ما امروز تنها درزمانی که حادثه‌ای اتفاق می افتد به کارگاهها مراجعه می کنند، به طوری که به آن‌ها اعلام می‌شود به عنوان ضابط دادگستری به محل مراجعه و گزارش تهیه کنند که آیا کارگر مقصر بوده است یا کارفرما؟ درحالی که بازرسان باید قبل از وقوع حادثه به کارگاه‌ها مراجعه کنند چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های کارگری این آمادگی را دارند که از کارگاه‌ها بازرسی انجام دهند اظهار داشت: پیش از این هم همین طور بوده است به طور مثال از نانوایی بازرسی و مشخص می‌شد تعدادی کارگر بیمه نیستند و یا از اینکه آن نانوایی از نظر ایمنی خطرناک است و گزارشی در این ارتباط تهیه می‌شد.

ابوی با تاکید براینکه الان هم تا جایی که می‌شود می‌توانیم این کار را انجام دهیم، افزود: اما متاسفانه در یکی از بندهای قانون نظام صنفی آمده است اولا بازرسی نکنید و ثانیا اگر کارگری شکایت کرد بعد بازرسی صورت گیرد.

وی با اشاره به ماده ۹۴ قانون نظام صنفی گفت: از آنجایی که کارگر امنیت شغلی ندارد به محض اینکه اعتراضی کند یا گزارشی بدهد، او را اخراج می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز