خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اعتیاد درگفت‌وگو با ایلنا:

بزرگنمایی اثرات سوء مواد مخدر جذابیت آن را بیشتر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۸۱

ایذر، هپاتیت، بیماریهای مسری همچون بیماری پوستی و دیگر بیماری‌های پرهزینه از اثرات استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد است / به نظر می‌رسد این غلو کردن‌ها درباره مواد مخدر جدید یک سوءتدبیر باشد زیرا هر چقدر درمورد آن‌ها بزرگنمایی می‌شود، جذابیتش برای گروه مصرف کننده بیشتر می‌شود.

ایلنا: پزشک و کار‌شناس درمان اعتیاد گفت: به نظر می‌رسد غلو کردن‌ها در مورد اثرات سوء مواد مخدر جدید یک سوءتدبیر باشد زیرا هر چقدر درمورد آن‌ها بزرگنمایی می‌شود، جذابیتش برای گروه مصرف کننده بیشتر خواهد شد.

" محمد ابراهیم رفیعی " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با ورود مواد محرک جدید به بازار گفت: به طور کلی تولید مواد مخدر و محرک جدید و ورود آن‌ها به بازار، ناشی از این است که بدن افراد مصرف کننده نسبت به مواد قبلی مقاوم شده‌اند در نتیجه به دنبال مواد جدید می‌گردند. ازهمین رو سازنده‌ها هم شروع به تولید مواد جدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عمدتا همه موادهای جدید در حوزه مواد مخدر، محرک هستند، افزود: سیستم‌های کنترلی دولت در همه جای دنیا به ویژه در ایران زمانی که مواد جدیدی تولید و به بازار عرضه می‌شود در ابتدا مردم را می‌ترسانند و نسبت به اثرات آن موادغلو می‌کنند.

رفیعی تصریح کرد: زمانی که کراک به بازار آمد گفته شد؛ بدن فرد با استفاده از آن کرم می‌زند درصورتی که کرم زدن بدن فرد، تاثیر مستقیم کراک نبود بلکه از این ناشی می‌شد که فرد مصرف کننده به دلیل استفاده از حجم زیاد کراک وضعیت اقتصادی‌اش آنقدر افت پیدا می‌کرد که کم کم به فردی بی‌خانمان تبدیل می‌شد و دیگر جایی برای شست و شو و نظافت نداشت و همین که زخم‌های کوچکی در بدن او ایجاد می‌شد آنقدر عفونت میکرد که می‌رفت که دچار کرم زدگی می‌شد.

عضو آکادمی روانپزشکان اعتیاد آمریکا با اشاره به اینکه مطالب مرتبط با مواد جدید در روی خبرگزاری‌ها حکایت از عجیب و غریب بودن آن‌ها دارد، افزود: ‌ اما این شیوه برخورد با ورود مواد جدید تنها برای چندروز مناسب است چون مصرف کننده اصلا به این چیز‌ها اعتقاد ندارد.

به گفته وی سرنگی که بارها تزریق می‌شود نوک آن همچون لوله سفت و خشنی شده است که رگ و بافت‌ها را پاره می‌کند و آیا فردی که این سرنگ را به خود تزریق می کند، برای آگاهی از اثرات مواد جدید به اینترنت دسترسی دارد؟ یا روزنامه می‌خواند؟ این فرد از دوستش در رابطه با مواد جدید سئوال می‌کند و دوستش هم می‌گوید خوب است و درنهایت استفاده می‌کند.

رفیعی خاطر نشان کرد: ایذر، هپاتیت، بیماریهای مسری همچون بیماری پوستی و دیگر بیماری‌های پرهزینه از اثرات استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد است.

وی غلو کردن و سیاه نمایی‌ها در مورد مواد جدید را عملا بی‌تاثیر دانست و افزود: این مواد جدید خیلی خطرناک هستند و ویژگی‌های بسیار جذابی برای مصرف کننده‌ها دارند.

رفیعی با اشاره به جذاب بودن کیفیت مواد مخدر جدید گفت: این مواد باعثسرخوشی سطح بالایی در فرد مصرف کننده می‌شود و به شدت آن‌ها را به استفاده از این مواد ترغیب می‌کند.

عضو آکادمی روانپزشکان اعتیاد آمریکا تصریح کرد: ‌ این مواد جدید حتی از شیشه جذابیت بیشتری برای مصرف کننده دارد زیرا عیب‌های آن در تولیدات جدید گرفته شده است چرا که مواد مخدر و اسلحه دو تجارت اول دنیا هستند.

وی همچنین با اشاره به ماده مخدر کروکودیل گفت: این ماده از مشتقات محرک یعنی جز گروه شیشه است و چنین اظهارات مبنی بر اینکه این ماده گوشت را از استخوان جدا می کند تقریبا از نظر علمی به آن معنا وجود ندارد و فاقد این کارکرد است.

رفیعی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این غلو کردن‌ها در باره مواد جدید یک سوءتدبیر باشد زیرا هر چقدر درمورد آن‌ها بزرگنمایی می‌شود، جذابیتش برای گروه مصرف کننده بیشتر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز