خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر کشور خبر داد؛

دست‌اندازی وزارت بهداشت به صندوق تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۸۲

در دنیای پیشرفته، خدمت دهنده در خدمت خدمت گیرنده است یعنی جامعه پزشکان در خدمت مردمشان هستند این درحالی است که در کشور ما عکس آن را می‌بینیم یعنی مردم به عنوان خدمت گیرنده در خدمت خدمت دهنده هستند.

ایلنا: رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر کشور از دست‌اندازی وزارت بهداشت به صندوق تامین اجتماعی خبر داد.

" حسن صادقی " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: وزرات بهداشت به دنبال تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای است اگرچه براساس آنچه در برنامه پنجم این امر ذکر شده اما در مقابل صندوق تامین اجتماعی صراحتا در دو تبصره متثنی شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در قالب بودجه سال آینده که اکنون در مجلس مطرح است؛ تبصره ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم را که استقلال مدیریتی و مالکیتی به بخش درمان تامین اجتماعی داده است و صرفاً بخش درمان تامین اجتماعی را مکلف به فروش خدمت به مراجعین مربوطه به نظام بیمه سلامت شده بودند را حذف کردند تا بتوانند بخش درمان تامین اجتماعی را تحت پوشش وزارت بهداشت ببرند.

صادقی با اشاره به اینکه این اقدام دارای دو مشکل است؛ افزود: یکی اینکه قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال آینده ادامه دارد و مشکل دیگر این است که در مقابل بودجه نمی‌توان یک قانون مادر را از حیز انتفاع ساقط کرد.

وی تصریح کرد: قانون برنامه پنجم این حق استقلال گونه را به بخش درمان تامین اجتماعی داده است لذا این خلاف نص صریح برنامه است.

صادقی با تاکید بر اینکه همه بودجه کشور مبتنی بر برنامه پنجم توسعه و نه خارج از آن است، گفت: نکته دیگر این است که افراد تحت پوشش تامین اجتماعی ۹ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند اما افراد دیگر در سایر صندوقهای بیمه‌ای در بخش درمان نظام سلامت ۶ درصد هزینه می‌دهند و ما عملاً سه درصد بیشتر از آن‌ها پرداخت می‌کنیم. درحالیکه هیچ کمکی هم از دولت در این راستا نمی‌گیریم.

صادقی ادامه داد: بنابراین تفاوت فاحشی وجود دارد بین آنچه ما به عنوان نظام درمانی تحت عنوان قانون الزام داریم و آنچه در قانون بیمه سلامت تعریف شده است. و این به نظر می‌رسد خیز وزارت بهداشت جهت تصاحب منابع مربوط به بخش درمان تامین اجتماعی است.

صادقی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به دنبال منابع مالی صندوق تامین اجتماعی و بخش درمانش است نه به دنبال حل مشکلات درمان تامین اجتماعی افزود: ضمن اینکه ما اعتقاد داریم خود سازمان حوزه بیمه سلامت با توجه به زیر ساختارهای نادرستی که برایش تعریف شده است نخواهند توانست در این مسیر ترسیم شده توفیقاتی را داشته باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: آنچه که ما اعتقاد داریم این است که مشکل بخش درمان مربوط به مدیریت و نه منابع است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بخش درمان کشور معیوب است و با تخصیص منابع هم مشکل حل نمی‌شود، افزود: در دنیای پیشرفته، خدمت دهنده در خدمت خدمت گیرنده است یعنی جامعه پزشکان در خدمت مردمشان هستند این در حالی است که ما در کشورمان عکس آن را می‌بینیم یعنی مردم به عنوان خدمت گیرنده در خدمت خدمت دهنده هستند.

وی ادامه داد: در ایران مردم دست پزشک را می‌بوسند و در خدمت آن‌ها هستند و هر چه پزشک بگوید از نظر آن‌ها وحی منزل است که این به معنای سو‌ء مدیریت است وگرنه منابع به اندازه کافی در بخش درمان هزینه می‌شود.

رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر کشور افزود: ما در کشورمان نسبت به سایر کشور‌ها منابع در بخش خصوصی مربوط به حوزه درمان به اندازه کافی هزینه می‌کنیم اما بازدهی مطلوب و رضایتمندی را نمی‌بینیم که این برمی‌گردد به مدیریت وزارت بهداشت که باید این مدیریت را علمی کند نه اینکه به اموال دیگر دست‌اندازی کند.

صادقی با تاکید براینکه ما به شدت مخالف دست‌اندازی وزارت بهداشت به صندوق تامین اجتماعی هستیم، افزود: معتقدم اگر وزارت بهداشت بخواهد در قالب تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای، بخش درمان ما را تصاحب کند؛ مطمئناً عکس العمل شدید جامعه کارگری را ناظر و شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ما هشدار می‌دهیم استقلال درمانی تامین اجتماعی به عنوان یک اصل که در دولت‌های گذشته پذیرفته شده بود، در دولت تدبیر و امید هم مد نظر قرار گیرد.

صادقی دست‌اندازی به اموال جامعه کارگری را عمل مذموم و غیرقابل قبول دانست و افزود: معتقد به این هستم که این دولت هم باید مراقب باشد و به خود اجازه ندهد که به اموال جامعه کارگری دست اندازی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز